نسخه چاپی

پلاسكو؛ نشانه ناكارآمدی شهرداری در زمان بحران

یك كارشناس شهری در مورد میراث 12 ساله قالیباف در تهران و چشم انداز مدیریت جدید شهری توضیحاتی ارائه كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: یک کارشناس شهری در مورد میراث 12 ساله قالیباف در تهران و چشم انداز مدیریت جدید شهری توضیحاتی ارائه کرد.

علی نوذرپور در مورد چشم انداز مدیریت شهری آینده با بیان اینکه برای این مهم باید ارزیابی واقع بینانه‌ای از اداره شهر تهران و وضعیت آن داشته باشیم، گفت: مدیر آینده تهران باید دید مناسبی در خصوص ساختاری که قرار است در اختیار بگیرد، داشته باشد، چرا که بدنه شهرداری با تورم تشکیلاتی و نیروی انسانی مواجه است به‌گونه‌ای که حجم نیروی انسانی در شهرداری تهران باید بر اساس چارت مصوب، 15 هزار نفر باشد اما در حال حاضر بیش از 60 هزار نفر در شهرداری تهران فعالیت می‌کنند که با انواع و اقسام قراردادهای مختلف در بدنه فربه شهرداری فعال هستند.

نباید انتخاب مدیران براساس رفاقت و سابقه دوستی باشد

این کارشناس مسائل شهری با بیان اینکه انتظار می‌رود در مدیریت شهری بعدی مدیران و معاونین شایسته مرتبط با وظایف و ماموریت شایسته مرتبط با وظایف و ماموریت‌ها به خدمت گرفته شود، گفت: نباید انتخاب نیروها و مدیران بر اساس جو، رفاقت و سابقه دوستی باشد، بلکه باید افراد متخصص پای در میدان گذاشته و بر اساس سوابق و تجربیات افراد از آنها استفاده شود، نه اینکه مانند شهرداری فعلی باشد که در جابجایی معاونان منطقی وجود نداشت مثلا معاون حمل و نقل قالیباف پس از سال‌ها به حوزه منابع انسانی رفت و معاون خدمات شهری، عهده دار فرهنگ شهر شد و این ناشی از این فرهنگ است که برخی فکر می‌کنند در همه حوزه‌ها صاحب نظر و تجربه هستند.

معاون سابق سازمان شهرداریها همچنین گفت: در ساختار مدیریت فعلی با بدنه متورم روبرو هستیم که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

قالیباف از مدیران برنامه گریز

نوذرپور با بیان اینکه شهردار قبلی تهران باید عملکرد برنامه‌ای را بررسی کند اظهار کرد: علیرغم اینکه برنامه پنج ساله اول و دوم برای شهر تهران مصوب شده بود اما عملکرد شهرداری تهران منطبق با این برنامه‌ها نبود و عموما برنامه‌ها در حد نوشتن و قرار گرفتن آنها در کشوی میز باقی می‌ماند و آنچه که انجام می‌شد لزوما براساس برنامه و شاخص‌ها نبود.

وی قالیباف را از جمله مدیران‌برنامه‌گریز خواند و در این باره به نحوه هزینه کرد اعتبارات مصوب شهرداری اشاره کرد و گفت: در مورد بودجه‌های تصویب شده تعهدی وجود نداشت و متناسب با میل و سلیقه، اعتبارات جابجا شده و تخصیص‌ها صورت می گرفت که در این باره می‌توان به موضوع عدم تخصیص بودجه آتش نشانان اشاره کرد.

معاون سابق سازمان شهرداریهای وزارت کشور در مثال دیگری به طرح تفصیلی شهر تهران اشاره کرد و گفت: طرح تفصیلی شهر تهران در سال 91 ابلاغ شد و می‌بینیم که شهرداری کمتر به طرح مذکور متعهد بوده و شاهد فروش تراکم، ساخت و سازهای متفرقه و خارج از پروانه بودیم. به ویژه در مناطق گرانقیمت تهران شاهد اهمال شهرداری در جلوگیری از تخلفات ساخت و ساز، تخریب باغات و ساخت و ساز وسیع به ویژه در مناطق یک تا سه بودیم و شاهد ساختمان‌هایی هستیم که هزاران متر تخلف دارند و آراء صادره ماده 100 هم اجرا نمی‌شود و حتی در پس آن معاملاتی برای حل و فصل موضوع انجام می‌شود که بر همین اساس موجب شده از نظام شهرسازی نامتوازن، نامرتب و نازیبا که از نظر سیما و منظر شهری نیز به هم ریخته است مواجه شویم.

وی با بیان اشاره به عدم توجه مدیریت شهری فعلی به مردم، گفت: به همین دلیل است که شاهد برخوردهای نامناسب برخی پرسنل شهرداری با مردم هستیم. در حالیکه شهرداری از جمله نهادهایی است که باید در راستای جلب مشارکت مردم اعتمادسازی کند اما می‌بینیم که درصد نارضایتی از این مجموعه کم نیست.

باید فکری به حال ناوگان حمل و نقلی فرسوده پایتخت کرد

نوذرپور در ادامه با اشاره به چالش‌های حمل و نقلی مدیریت بعدی با بیان اینکه در موضوع حمل و نقل و ترافیک حتما باید ارزیابی درستی نسبت به شاخص‌های برنامه پنج ساله توسعه و برنامه دوم شهرداری انجام شود، گفت: متاسفانه در سه حوزه اتوبوس، مترو و تاکسی شاهد عقب ماندگی هستیم به طوریکه متروی تهران بر اساس برنامه باید 30 درصد رشد می‌کرد اما حالا رشدش کمتر از 15 درصد است و در حوزه اتوبوس نیز با فرسودگی ناوگان مواجه هستیم به گونه‌ای که از 6500 اتوبوسی که در شهر تهران است 75 درصد آن تا پایان امسال به سن فرسودگی می‌رسد، یعنی اینکه تا پایان سال تقریبا با ناوگانی فرسوده مواجه هستیم.

وی افزود: اقدامات در حوزه بهبود ترافیک در تهران موثر نبوده، به گونه‌ای که با ترافیک‌های چند کیلومتری مواجه‌ایم که علاوه بر اتلاف وقت مردم سبب آلودگی هوا نیز می‌شود.

نوذرپور با بیان اینکه بر اساس آمارهای ارائه شده حدود 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد وسایل حمل و نقل است و سهم شهرداری تهران از جابجایی مسافر 75 درصد است گفت: باید فکری عاجل به حال ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران داشته باشیم وگرنه در آینده‌ای نزدیک این ناوگان آلوده موجبات خطرات بعدی را فراهم می‌کند.

این کارشناس شهری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری نیز مشکلات زیادی وجود دارد که از مهمترین آنها پسماندهای شهر تهران است، گفت: جالب است بدانید با صرف هزینه‌های زیاد برای فرهنگ سازی در زمینه تفکیک زباله، تنها 14 درصد از مردم در کلانشهرها نسبت به تفکیک زباله از مبدأ اقدام می‌کنند و در شهر تهران این مهم کمتر از پنج درصد است و اگر تفکیک زباله را یک شاخص موفقیت در زمینه خدمات شهری بدانیم باید اعلام کنم که تهران در این زمینه عقب مانده است و وجود پیمانکاران دوره گرد و زباله‌گردها ناشی از تبعات مدیریت نابسامان است.

پلاسکو ناکارآمدی شهرداری در مدیریت بحران را نشان داد

وی با بیان اینکه پلاسکو ناکارآمدی شهرداری در مدیریت بحران و ضعف مدیریت صحنه حادثه را نشان داد، ادامه داد: نبود ماشین آلات پیشرفته و نردبان‌های بلند در حادثه پلاسکو نشان داد که شهرداری سرمایه گذاری لازم را در زمینه مدیریت حادثه نداشته و این در حالیست که پلاسکوهای دیگری در تهران وجود دارند و مدیریت بعدی باید در خصوص آنها چاره اندیشی کند.

نوذرپور همچنین با بیان اینکه شهرداری در حوزه فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌هایی وارد شده که قانونا ربطی به آن ندارد گفت: صرف میلیاردها تومان هزینه برای اقدامات فرهنگی بدون هماهنگی با دستگاه‌های متولی و بدون هدف مشخص از جمله رویکردهای شهرداری در برنامه‌های فرهنگی است.

وی در پایان با بیان اینکه در شهر تهران مجموعه‌ای از اتفاقات متعدد حل نشده وجود دارد که شهردار بعدی و تیم مدیریتی‌اش باید برای آن چاره اندیشی کند، اظهار کرد: ساماندهی مشاغل، مدیریت سنتی در برخی معاونت‌ها و ... از جمله موضوعاتی است که شهردار بعدی باید به آن توجه کند.

۱۳۹۶/۵/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...