نسخه چاپی

اجرای آزمایشی طرح پزشك خانواده در 10 استان

معاون بهداشت جدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از اجرای آزمایشی مدل جدید نظام ارجاع در 10 استان خبر داد و گفت: اولویت اصلی وزارت بهداشت در دولت جدید توجه به بهداشت و پیشگیری و ارتقای شاخص های بهداشتی در كشور است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: معاون بهداشت جدید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای آزمایشی مدل جدید نظام ارجاع در 10 استان خبر داد و گفت: اولویت اصلی وزارت بهداشت در دولت جدید توجه به بهداشت و پیشگیری و ارتقای شاخص های بهداشتی در کشور است.

علیرضا رئیسی که هفته گذشته به عنوان معاون جدید بهداشت وزارت بهداشت منصوب شد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا اولویت های این وزارتخانه را در حوزه بهداشت تشریح کرد و گفت: اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده بر اساس مدل بومی سطح بندی خدمات سلامت در ایران، کنترل و کاهش بیماری های غیر واگیر و واگذاری خدمات به مردم و سازمان های مردم نهاد از مهمترین اولویت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت دوازدهم است.

وی گفت: اجرای آزمایشی نظام ارجاع هم اکنون در 10 استان از جمله گلستان، زنجان، اردبیل، بوشهر، خراسان شمالی شروع شده است و پس از اجرای آزمایشی این برنامه در این استانها و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آن، برای گسترش آن به کل کشور تصمیم گیری می شود.

رئیسی افزود: برای اجرای نظام ارجاع حتما نیاز هست که به طور علمی و دقیق و البته بومی به آن نگاه کنیم به طوری که با اجرای این برنامه برای مردم مزاحمت و محدودیت ایجاد نکنیم و از طرفی باید به اجرای سطح بندی خدمات سلامت هم توجه داشته باشیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشک تاکید کرد: نظام ارجاع به تازگی در 10 استان به طور آزمایشی شروع شده است و در واقع مقدمات آن بر اساس مدل جدید شروع شده است، باید با تامل و طمانینه جلو برویم تا اشکالات مشخص شود و بعد این برنامه را در سراسر کشور اجرا کنیم.

وی گفت: اگر به این فکر کنیم حالا که مقدمات نظام ارجاع در این 10 استان شروع شده و خیلی زود برویم تا در همه استانها این برنامه را اجرا کنیم، به نظر من کار درستی نیست. ارجح این است که مدتی به طور آزمایشی این برنامه در این استانها اجرا شود تا بتوانیم به یک مدل بومی برای اجرای نظام ارجاع در کشور دست پیدا کنیم.

رئیسی اضافه کرد: اساس مدلی که اکنون به نام نظام ارجاع در حال اجراست، این است که خط اول خدمات با مراقبان سلامت است بعد از آن بر اساس سیستمی، خود بیمار می تواند انتخاب کند که سطح بعدی خدمات سلامت برای او کجا باشد و سطح بعدی خدمات ادامه پیدا می کند. اگر بیمار یا هر فردی در مسیری که وزارت بهداشت پیشنهاد می کند، قرار گیرد، قطعا هم مسیر علمی تری خواهد بود و هم هزینه کمتری خواهد داشت.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: در هر صورت صرف نظر از اینکه چه مدلی برای نظام ارجاع، اجرا می شود باید منطقی را دنبال کنیم که حتما در اقتصاد سلامت، بیمه ها و راهنمایی کردن بیمار در مسیر اصلی قرار گیریم. بدون اینکه هزینه اضافی به بیمار، بیمه و دولت تحمیل شود و از طرفی کار درست هم انجام شود. این اساس نظام ارجاعی است که مد نظر است، حالا اسم آن را هر چه می خواهیم بگذاریم، اینکه نسخه چندم نظام ارجاع باشد، مهم نیست، باید بررسی و برنامه ریزی کرد تا به یک مدل بومی برسیم.

رئیسی افزود: دنیا نیز همین مسیر را رفته است و خیلی کشورها مدل خاص خودشان را برای نظام ارجاع دارند. اینکه بخواهیم مدل نظام ارجاع را از یک جای دیگر دنیا بیاوریم و دقیقا عین آن را اجرا کنیم، قطعا به نتیجه نمی رسد و این نکته مهمی است که اجرای هر مدلی در این حوزه ها به زیرساخت نیاز دارد.

معاون وزیر بهداشت گفت: اجرای پرونده الکترونیک سلامت، یکی از پایه های اصلی نظام ارجاع و پزشک خانواده است که خوشبختانه این زیرساخت در حال فراهم شدن است.

وی افزود: در حوزه زیرساخت از نظر فضای فیزیکی نیز اقدامات مهمی در دولت یازدهم انجام شده، مانند ایجاد پایگاه های بهداشتی- درمانی و مراکز جامع سلامت و اکنون زیرساخت مناسبی برای اجرای و نظام ارجاع فراهم شده است.

رئیسی افزود: در مورد نظام ارجاع آنچه تاکنون به عنوان نظام ارجاع مطرح بوده و اجرا شده حتما به اصلاحات اساسی در الگو و مدل فعلی نیاز دارد و حتما لازم است که از نظر کارشناسی صاحبنظران و پزشکان در این حوزه بهره مند شویم تا بتوانیم یک مدل مورد توافق جمعی را اجرا کنیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: اولویت کاری دیگر معاونت بهداشت توجه ویژه به بیماریهای غیر واگیر است. اولویت بعدی که قطعا روی آن تمرکز خواهیم داشت، ارتقا شاخص های بهداشتی به خصوص شاخص های مرتبط با سلامت خانواده، سلامت مادران و زنان باردار و اجرای سیاست های ابلاغی جمعیت است که حتما نیاز است به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که حتما در این دوره روی آن برنامه ریزی وسیعی خواهیم داشت، توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت است. قطعا باید بهداشت برای مردم و توسط مردم اجرا کنیم، به هر حال سیاستگزاری و برنامه ریزی باید در وزارت بهداشت انجام شود اما قطعا نیاز هست که از پتانسیل و ظرفیت بزرگی که در سازمان های مردم نهاد وجود دارد نیز استفاده کنیم.

رئیسی تاکید کرد: نکته اصلی این است که نباید بهداشت را از درمان جدا کنیم و این دو بخش را جدا ببینیم، این یک خطای استراتژیک است، بهداشت و درمان باید از نظر ساختاری در کنار هم و با هم باشند، نمی توانیم بهداشت را جدا از درمان یا درمان را جدا از درمان در نظر بگیریم.

معاون وزیر بهداشت گفت: اگر می خواهیم طرحی در حوزه بهداشت اجرا کنیم و می خواهیم در آن طرح موفق باشیم حتما به هماهنگی با حوزه درمان باید توجه کنیم. این دو حوزه باید کاملا در هماهنگی با هم فعالیت کنند. این اشتباه است که فکر کنیم مثلا در حوزه بهداشت فقط باید به امور بهداشت و پیشگیری توجه کنیم و هیچ توجهی به حوزه درمان نداشته باشیم، چون خیلی از شاخص های بهداشت، در حوزه درمان خروجی خواهد داشت و بر عکس.

رئیسی افزود: به هر حال اولویت اصلی معاونت بهداشت و کل وزارت بهداشت، حوزه بهداشت و پیشگیری است و با اولویت پیشگیری مقدم بر درمان، باید برنامه ریزی کنیم. در حوزه نظام ارجاع نیز مدلی که مد نظر است، این است که حتما بهداشت، درمان و حوزه اجتماعی باید با هماهنگی هم مانند اضلاح یک مثلث جلو بروند، تا بتوانیم به یک مدل بومی موفق برای اجرای نظام ارجاع دست پیدا کنیم، و به این ترتیب بتوانیم هم سطح بندی و نظام ارجاع را اجرا کنیم و هم اینکه مشکلی برای دسترسی مردم به خدمات نداشته باشیم.

۱۳۹۶/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...