نسخه چاپی

تاثیر مكمل‌های كلسیم در كاهش عوارض ام اس

با وجود اینكه كمبود كلسیم باعث ابتلا به فلج چندگانه یا ام اس نمی‌شود، مصرف مكمل‌های كلسیم در كنار ویتامین D و منیزیم، از میزان آسیب‌دیدگی بافت عصبی و تحلیل رفتن استخوان در بیماران مبتلا به ام اس می‌كاهد.

به گزارش نما, با وجود اینکه کمبود کلسیم باعث ابتلا به فلج چندگانه یا ام اس نمی‌شود، مصرف مکمل‌های کلسیم در کنار ویتامین D و منیزیم، از میزان آسیب‌دیدگی بافت عصبی و تحلیل رفتن استخوان در بیماران مبتلا به ام اس می‌کاهد. کلسیم حتی می‌تواند آسیب‌های ناشی از ام اس را بازگرداند. قبل از مصرف کلسیم یا هر نوع مکمل دیگر با پزشک خود مشورت کنید. چون تمام مکمل‌ها، ویتامین‌ها، مواد آلی و داروها عوارض جانبی خاص خود را دارند.
پیشرفت بیماری
ام اس یک اختلال عصبی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های عصبی حمله کرده و پوشش میلین آنها را از بین می‌برد. در نتیجه، پیام‌هایی که در راستای نورون‌ها انتقال داده می‌شوند دچار اختلال شده و به ماهیچه‌های هدف نمی‌رسند. عدم استفاده از عضلات در طولانی مدت باعث تحلیل رفتن استخوان می‌شود. کورتیکواستروئیدها، که اغلب برای درمان فلج چندگانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله داروهایی هستند که باعث تحلیل رفتن استخوان‌ها می‌شوند.
در یکی از مطالعات اخیر که توسط یک تیم تحقیقاتی به رهبری پی. گلدبرگ به انجام رسیده است، محققان دریافتند که مصرف کلسیم، منیزیم و ویتامین D نقش قابل توجهی در کاهش علائم ام اس دارد. نتایج این مطالعه که در سال ۱۹۸۶ در نشریه «فرضیه پزشکی» منتشر شده‌اند، نشان می‌دهد که مصرف ۱۶ میلی‌گرم کلسیم، ۱۰ میلی‌گرم منیزیم و ۵ هزار واحد ویتامین D به صورت روزانه در طی یک دوره دو ساله، از تشدید علائم بیماری جلوگیری می‌کند. گلدبرگ معتقد است افرادی که به لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، نیاز بیشتری به دریافت این سه ماده مغذی دارند.

۱۳۹۶/۶/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...