نسخه چاپی

۲۰ درصد كودكان مصدوم حوادث ترافیكی در بیمارستان بستری می‌شوند

رییس اداره سلامت كودكان وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود یك‌هزار و ۷۰۰ كودك در اثر سوانح و حوادث جان خود را از دست می‌دهند كه ۴۰ درصد آن ناشی از حوادث حمل و نقل است.

به گزارش نما به نقل از فارس، حامد برکاتی، رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت، با بیان اینکه دلیل مصدومیت و فوت کودکان یک ماهه تا پنج سال و حتی حوادثی که در زمان بارداری رخ می‌دهد، کاملا متفاوت است، افزود: بر اساس آمار مربوط به سال 94، علت فوت حدود 20 درصد کودکان به حوادث غیرعمدی مربوط می شود.

به گفته وی، بیماری های ژنتیکی 20 درصد، بیماری سیستم تنفسی 11.5 درصد، مشکلات عصبی 8 درصد، بیماری عروقی 7 درصد، بیماری های متابولیکی 6 درصد علت فوت کودکان است.

برکاتی در ادامه با اشاره به مرگ حدود 9 هزار کودک کمتر از 5 سال در اثر سوانح و حوادث بیان کرد: سالانه حدود یکهزار و 700 کودک به همین دلیل جان خود را از دست می دهند که 40 درصد ناشی از حوادث حمل و نقل است.

وی متذکر شد: تفاوتی که در حوادث ترافیکی برای کودکان وجود دارد، این است که عامل انسانی برای آنها صادق نیست. به بیان دیگر، کودک در اینجا مفعول است که به دلیل غفلت راننده یا شدت حادثه جان خود را از دست می‌دهد.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت تصریح کرد: حدود 20 درصد کودکان به دلیل آسیب و صدمات ناشی از حوادث ترافیکی در بیمارستان بستری می‌شوند.

وی با اشاره به آمار سال 94 یادآور شد: انسداد تنفسی 13.5 درصد، غرق شدن 11.5 درصد و مسمومیت 9 درصد علت فوت کودکان را شامل می‌شود.

برکاتی ادامه داد: سقوط 6.5 درصد، برخورد با اجسام سخت 3 درصد، قرار گرفتن در معرض دود و شعله آتش 3.5 درصد، تماس با آب داغ و حرارت 2.5 درصد، اشعه برق 3 درصد، گاز گرفتگی حیوانات و یا لمس گیاهان سمی 2 درصد، خشونت و تجاوز 1.5 درصد علت مرگ کودکان را شامل می‌شود.

این مقام مسئول گفت: برای آموزش به کودک، در وهله اول باید این مهم را مدنظر داشت که وی می‌بایست درک صحیح از روابط علمی داشته باشد و در قدم بعد به آموزش روی آوریم.

ریس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با اشاره به دلایل عمده فوت کودکان بیان داشت: 1.5 درصد کودکان جان خود را به دلیل خشونت و تجاوز از دست می دهند.

وی با بیان اینکه زمانی که آموزش به نگرش تبدیل شود، می توانیم عملکرد موفقی داشته باشیم، متذکر شد: زمانی که قصد داریم به صورت متمرکز یک حادثه اجتماعی و راهکارهای پیشگیری از آن را بررسی کنیم، باید محدودیت هایی که می توان برای یک انسان در نظر گرفت را مدنظر قرار دهیم که آموزش بخشی از آن است.

برکاتی تصریح کرد: طبق بررسی های انجام شده، پسرها بیش از دختران دچار حادثه می شوند که با افزایش سن این اختلاف بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 58 درصد پسران تا سن 5 سال دچار حادثه می شوند، گفت: طبق آمارهای جهانی، عوارض ناشی از حوادث ترافیکی، غرق شدگی، سوختگی، مسمومیت، خفگی با جسم سخت، خشونت علیه کودکان و آسی‌ های ورزشی، دلایل عمده فوت کودک یا از کار افتادگی وی می‌شود.

رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت گفت: هنوز درصد عمده ای از مردم، حادثه را قضا و قدر می دانند؛ در حالی که حادثه قابل پیشگیری است اگر برای آن برنامه‌ریزی شود.

۱۳۹۶/۶/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...