نسخه چاپی

زیان بازار سهام از حبس پول در سپرده‌های بانكی

یك كارشناس بازار سرمایه گفت: حتی اگر بانك‌ها به بخشنامه نرخ سود بانك مركزی پایبند باشند، اما به‌دلیل این‌كه بخش عمده سپرده‌ها در بانك‌ها حبس و در واقع با نرخ‌های بالا تمدید شده است، كاهش نرخ سود در كوتاه‌مدت اثری در بازار سهام نخواهد داشت.

به گزارش نما, محسن کدیور در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که برخلاف بازار ارز و سکه، چرا الزام بانک‌ها به کاهش نرخ سود بانکی روی بورس و بازار سهام اثر نگذاشت؟ اظهار داشت: اولین نکته این است که به دلیل این‌که بانک مرکزی اعلام کرد زمان اجرایی شدن بخشنامه کاهش نرخ سود بانکی از 11 شهریور است، بانک‌ها تا پایان هفته قبل عملا با نرخ‌های قبلی و بالاتر از نرخ بخشنامه جدید بانک مرکزی، اقدام به سپرده‌گیری جدید و یا تمدید سپرده مشتریان خود با نرخ‌های خیلی بالا کردند.

وی افزود: عملا با این کار بانک‌ها اتفاقی که افتاده، این است که بخش عمده سپرده‌های بانک‌ها همچنان با نرخ‌های قبلی تمدید شده و این نشان می‌دهد که هدفی که بانک مرکزی دنبال می‌کرد، عملی نشده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بانک مرکزی به دنبال این بود که سپرده‌گذاران ترغیب شوند که سرمایه‌گذاری کنند، یعنی به جای سپرده‌گذاری در بانک، منابع خود را به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سهام و در سایر فعالیت‌های اقتصادی ببرند. اما به دلیل تمدید سپرده مشتریان به صورت یک‌ساله، لااقل هدف بانک مرکزی یک‌سال به تاخیر افتاد.

کدیور عنوان کرد: دومین نکته‌ای که وجود دارد، این است که آیا بانک‌ها بخشنامه بانک مرکزی را اجرا خواهند کرد یا خیر. به عبارتی، ما طی روزهای آینده باید ببینیم که بانک‌ها به این بخشنامه پایبند هستند یا این‌که همچون گذشته با روش‌های مختلف و متفاوت، بخشنامه بانک مرکزی را دور می‌زنند؟ از سوی دیگر، آیا بانک مرکزی نظارت‌های لازم را خواهد داشت یا خیر؟

وی متذکر شد: همه این‌ها تابع عملکرد بانک مرکزی است. من البته نمی‌توانم بگویم این بخشنامه اجرایی می‌شود یا خیر، زیرا نمی‌دانم بانک مرکزی می‌خواهد به مفاد بخشنامه پایبند باشد و این‌که روی آن نظارت لازم را خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره چشم‌انداز بازار سهام در ماه‌های آتی، ادامه داد: اگر نرخ سود بانکی واقعا کاهش پیدا نکند، انتظار رشد در بازار سهام را نباید داشته باشیم.

کدیور خاطرنشان کرد: اگر هم بانک‌ها به بخشنامه پایبند باشند، اما با توجه به این‌که بخش عمده سپرده‌ها در بانک‌ها حبس و در واقع در بانک‌ها با نرخ‌های بالا تمدید شده است، در کوتاه‌مدت از محل کاهش نرخ سود بانکی اثری را در بازار سهام نخواهیم دید؛ مگر در میان‌مدت و چند ماه آینده.

۱۳۹۶/۶/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...