نسخه چاپی

جای پای ایران در بازار نفت محكم شد

در سال گذشته میزان تولید گاز در ایران به 627 میلیون متر مكعب در روز رسید كه بخش عمده این رشد ناشی از بهره برداری وبرداشت از فازهای جدید پارس جنوبی بوده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: در سال گذشته میزان تولید گاز در ایران به 627 میلیون متر مکعب در روز رسید که بخش عمده این رشد ناشی از بهره برداری وبرداشت از فازهای جدید پارس جنوبی بوده است.

در حالی که صادرات نفت ایران در سال های 1391 تا 1393 به دلیل محرومیت های بین المللی با کاهشی قابل توجه روبرو شد و در مرز یک میلیون بشکه در روز قرار گرفت اما با اجرایی شدن برجام و لغو محدودیت های مذکور، شرایط ایران در بازارهای جهانی نفت تغییراتی جدی را تجربه کرد.

صنعت نفت و گاز ایران که بیشترین تاثیر را از اجرایی شدن برجام به خود دیده است، در سال پایانی فعالیت دولت یازدهم با افزایش 80 درصدی صادرات مواجه بود این در حالی است که میزان افزایش تولید نفت خام در این دوره زمانی در محدوده 26 درصدی گزارش شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی میزان تولید نفت خام ایران را در ماه های ابتدایی سال جاری برابر با 3 میلیون و 860 هزار بشکه در روز اعلام کرده است.

حجم صادرات نفت نیز با رشدی 80 درصدی نسبت به سال 1391 به بیش از 2 میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال گذشته رسیده است.

این رقم به تدریج افزایش داشته و حتی در برخی مقاطع ایران روزانه نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار بشکه نفت صادر کرده است.

پررنگ شدن دوباره حضور ایران در بازارهای جهانی نفت ، موقعیت ژئوپلتیک از دست رفته ایران در بازار انرژی جهان را احیا کرد.
تشدید تحریم ها در سال 1391 ، تاثیرگذاری ایران در بازار انرژی جهان را در حالی هدف قرار داد که ایران یکی از بزرگترین منابع هیدروکربوری جهان را در اختیار دارد و با احتساب میزان ذخایر نفت و گاز ، در کنار یکدیگر، بالاترین ذخایر نفتی و گازی جهان توامان در اختیار ایران است.

ایران قصد دارد در برنامه ششم توسعه ، ظرفیت تولید نفت خود را به بیش از 5 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.این هدف گذاری در برنامه های پیشین توسعه ای نیز مد نظر مقامات و سیاستگذاران ایران بود اما موانع موجود بر سر راه سرمایه گذاری در صنعت نفت، به دلیل تحریم ها مهمترین مانع عملیاتی شدن آن تلقی می شود.در این دوره زمانی میزان تولید گاز غنی در کشور نیز با رشدی برابر 21 درصد همراه شده است.

در سال گذشته میزان تولید گاز در ایران به 627 میلیون متر مکعب در روز رسید که بخش عمده این رشد ناشی از بهره برداری وبرداشت از فازهای جدید پارس جنوبی بوده است.

قراردادی به منظور توسعه فاز یازده پارس جنوبی نیز با شرکت توتال منعقد شده است و همین نکته سبب شده است پیش بینی های آتی ناظر بر تداوم روند توسعه تولید گاز غنی در کشور باشد.

۱۳۹۶/۶/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...