نسخه چاپی

حذف پرداخت یارانه به مسافرت‌های تفریحی خارجی

با حذف یارانه‌ها در اقتصاد قیمت‌ها، هزینه‌ها و درآمدها واقعی شود و به نظر می‌رسد كه حذف ارز مسافرتی در همین راستا بوده باشد. اگرچه اقدام بانك مركزی برای حذف ارز مسافرتی با تأخیر انجام شد اما با در نظر گرفتن فرض حذف یارانه‌ها، اقدام مناسبی بود.

به گزارش نما، خبرآنلاین به نقل از اتاق تهران، هادی حق‌شناس در یادداشت خود نوشت:

یکی از اقدامات ضروری که دولت یازدهم باید در پایان سال گذشته انجام می‌داد و نداد، یکسان‌سازی نرخ ارز بود. هراندازه که یکسان‌سازی نرخ ارز دیرتر انجام شود، امکان استفاده از رانت برای کسانی که دسترسی به ارز دولتی دارند بیشتر می‌شود. درواقع توزیع ارز مسافرتی که قیمت آن به‌طور میانگین بین 15 تا 20 درصد کمتر از ارز رسمی بانک مرکزی است پرداخت یارانه برای سفرهای خارجی است. اگر سفرهای خارجی برای درمان یا تحصیل و آموزش باشد، پرداخت یارانه نه‌تنها بلامانع است بلکه توصیه می‌شود. چراکه درمان و آموزش یک نوع سرمایه‌گذاری است، اما پرداخت یارانه برای کسانی که صرفاً برای تفریح به خارج از کشور سفر می‌کنند، اقدامی عقلایی و خردمندانه نبوده و نیست و نخواهد بود.

به نظر می‌رسد حذف ارز مسافرتی در راستای حذف یارانه‌ها باشد. هم چنان‌که یارانه حامل‌های انرژی حذف شد، و باید حذف می‌شد و یا یارانه برخی کالاهای دیگر در راستای واقعی کردن قیمت‌ها کنار گذاشته شد. با حذف یارانه‌ها در اقتصاد قیمت‌ها، هزینه‌ها و درآمدها واقعی شود و به نظر می‌رسد که حذف ارز مسافرتی در همین راستا بوده باشد. اگرچه اقدام بانک مرکزی برای حذف ارز مسافرتی با تأخیر انجام شد اما با در نظر گرفتن فرض حذف یارانه‌ها، اقدام مناسبی بود.

گام بعدی دولت باید به ساماندهی بازار چند نرخی ارز معطوف شود. یکسان‌سازی قیمت ارز در کنار کاهش نرخ تورم و کنترل نرخ سود بانکی به‌عنوان متغیرهای کلان اقتصادی می‌تواند به تقویت بخش واقعی اقتصاد منجر شود.

زمستان و تطابق آن با فصل مسافرت مردم ایران به عراق همواره با نوسان در بازار ارز همراه بوده است. حال سؤال این است که حذف ارز مسافرتی از پرداختی‌های بانک مرکزی چه اثری بر روزهای پر نوسان بازار خواهد گذاشت؟ اگر قیمت ارز واقعی شود، بازار ارز آرام خواهد بود اما اگر ارز با چند نرخ به فروش برسد، بازهم شاهد تنش در این بازار خواهیم بود هرچند در بخشنامه بانک مرکزی ارز مسافرتی برای سفرهای زیارتی مستثنا شده اما دولت باید هرچه سریع‌تر با حذف استثنائات نرخ ارز را یکسان‌سازی کند. در غیراینصورت با هر شوک بیرونی و درونی شاهد تلاطم بازار خواهیم بود.

۱۳۹۶/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...