نسخه چاپی

چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان به دنبال چیست؟

دولت عربستان سعودی اعلام كرده كه برنامه اصلاحات اقتصادی این كشور تحت عنوان برنامه ملی تحول ۲۰۳۰ با فروش بخشی از شركت نفت این كشور (آرامكو) در جریان است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاين، خبرها حكايت از آن دارد كه چشم انداز 2030 عربستان سعودي كه به نام برنامه ملي تحول نامگذاري شده است، براي جامعه اي مدرن وكارآمد هدفگذاري شده است.برآورد تحليلگران بين المللي از اين برنامه نوعي اصلاحات اقتصادي است كه ممكن است خطرآفرين هم باشد.

يك تحليلگر اقتصادي گفته است كه در صورت اجراي اين اصلاحات، قدرت شاهزاده محمد بن سلمان كه مسئل سياست اقتصادي عربستان سعودي است ممكن است كاهش يابد از همين رو اغلب مشاوران خارجي عربستان سعودي به آنها گوشزد مي كنند كه فروش سهام آرامكو را به تاخير بيندازند.

پشت پرده نگران ها درباره چشم انداز 2030 به سال گذشته ارتباط پيدا مي كند كه تا حدودي سياست هاي اقتصادي حكومت عربستان را به سمت اقتصاد آزاد و كاهش وابستگي به درآمد نفت برد.اين كشور ابتدا با كاهش بودجه دولت به سمت بودجه رياضتي پيش رفت اما با اين حال هنوز منابع جديد ناشي از رشد غيرنفتي ايجاد نشده و اشتغالي هم اضافه نشده است.

با اين حال وزارت برنامه ريزي عربستان سعودي روز شنبه طي بيانيه اي اعلام كرد كه رياض همچنان متعهد به انجام اصلاحات اقتصادي در راستاي دستيابي به اهداف چشم انداز برنامه ملي تحول خواهد بود. در اين بيانيه تاكيد شده است كه چشم انداز 2030 به زودي موفق خواهد شد و سازوكارهاي اجراي آن تقويت خواهد شد.

رياض برنامه دارد كه حدود 5 درصد از سهام آرامكو (شركت نفت عربستان سعودي) را بفروشد و پول حاصل از فروش اين سهام را براي سرمايه گذاري مجدد در صنايع غيرنفتي هزينه كند.مقامات عربستان سعودي گفته اند كه قصد دارند تا پايان سال 2018 ميلادي اين 5 درصد را به فروش برسانند. رقم در نظرگرفته شده براي فروش اين سهام 100 ميليارد دلار پيش بيني شده است.

وزارت برنامه ريزي عربستان همچنين تاكيد كرده كه برنامه خصوصي سازي با سرعت بيشتري ادامه خواهد يافت و الزامات مربوط به زمان در بالاترين سطح استاندارد تدوين شده است.

اين وزارتخانه تاكيد كرده است كه رياض همچنين 200 ميليارد ريال معادل 53 ميليارد دلار براي حمايت از سرمايه گذاري خصوصي اختصاص داده است،اما درباره جزييات اين طرح خبري منتشر نشده است.

اين تخصيص قرار است شامل كمك 15 ميليارد ريالي از صندوق توسعه عربستان سعودي به پروژه هاي استراتژيك اين كشور باشد.همچنين قرار است 37.5 ميليارد ريال نيز از محل صندوق سرمايه گذاري سعودي-چيني براي تكميل زيرساخت ها و صنايع كوچك هزينه شود.

بخشي از اين برنامه شامل حمايت از بخش ورزش اين كشور است كه در 36 سرفصل هدف گذاري شده است.براين اساس قرار است 10 موسسه كار برنامه ريزي و حمايت از بخش ورزش جوانان اين كشور از سنين زير 18 سال را برعهده بگيرند.

هرچند كه همزمان برنامه رياضت اقتصادي در اين كشور در جريان است اما كاهش بهاي نفت سبب شده تا برخي برنامه هاي اقتصادي اين كشور را نيز را به تاخير بيندازد .با اين وجود بسياري از مردم در رياض معتقدند كه قدرت شاهزاده محمد با اين اصلاحات رو به افزايش خواهد گذاشت.

۱۳۹۶/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...