نسخه چاپی

آخرین خبرها در مورد حذف اپلیكیشن های ایرانی از گوگل و اپ استور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیگیری موضوع حذف برنامه های ایرانی از گوگل و اپ استور خبر داد و بر ضرورت برنامه ریزی برای كاهش وابستگی به برنامه های انحصاری شركت های مانند گوگل تاكید كرد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، وی تصریح کرد: دولت آمریکا با توجه به اهداف خود دست به اینگونه اقدامات می زند تا جدیت خود را نسبت به شعارهای داده شده نشان دهد.

وزیر ارتباطات افزود: دستورالعمل جدیدی در این حوزه صادر نشده اما رفتار دولتمردان آمریکا یک نگرانی در شرکت های آمریکایی بوجود آورده است که در صورت تعاملات مالی تحت بازرسی های وزارت خزانه داری قرار می گیرند و به همین علت این شرکت ها اعمال محدودیت و بازنگری در این حوزه داشتند.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه تحریم جدیدی از سوی کنگره آمریکا نبوده و دستور اجرایی ویژه ای در این حوزه صادر نشده است، نمی توان گفت که تحریمی انجام شده اما رفتار دولت آمریکا برای شرکت های آمریکایی ایجاد نگرانی کرده است.

آذری جهرمی افزود: شرکت های آمریکایی برای برخی فعالیت های خود نیاز به مجوز از خزانه داری آمریکا دارند و وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که برای برخی از این فعالیت ها مجوز صادر کرده و برای تعدادی نیز مجوزی صادر نشده است و ضرورت دارد که پیگیری حقوقی در این زمینه انجام شود تا مشکل برنامه های ایرانی رفع شود.

وی با بیان اینکه در این حوزه با دو مشکل روبرو هستیم، افزود: یکی از این مشکلات مربوط به شرکت گوگل است که به صورت متن باز عمل می کند و نوعی انحصار ذاتی در ارایه سرویس های خود در بازار دارد و ما در ایران در حوزه مارکت های اندرویدی در درون کشور تا حدود بسیاری بی نیاز از خدمات بیرونی هستیم و در داخل کشور برای اپلیکیشن های ایرانی مشکلی بوجود نمی آید.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: اما اگر به دنبال بازار بین المللی باشیم، حذف این اپلیکیشن ها بازار بین الملل ما را محدود می کند.

آذری جهرمی تاکید کرد: در این بخش دو مسئله وجود دارد که باید حل شود؛ یکی اینکه این مورد را به عنوان یک زنگ هشدار تلقی کنیم و تلاش کنیم که استراتژی برای موبایل و کسب و کارهای نوپا در درون کشور داشته باشیم.

وی افزود: از آنجا که این موضوع تاثیر زیادی در کسب و کارهای نوپای جوانان در کشور دارد، همه تلاش خود را برای حل آن به کار می گیریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دومین مسئله موجود در این حوزه گفت: در دنیا و به طور مثال، در کشوری مانند کره جنوبی حرکت هایی به سمت نبود وابستگی مطلق به گوگل و اندروید را آغاز کردند که ما نیز در ایران این برنامه را در دستور کار خود قرار دادیم.

آذری جهرمی در عین حال گفت: این تصمیم استراتژیکی است و نمی توان یک شبه تصمیم گرفت و باید همه جوانب موضوع بررسی شود تا در نهایت استراتژی اتخاذ شود که برنامه ای کلیدی در این حوزه داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فعالیت شرکت سامسونگ کره جنوبی برای کم کردن وابستگی به برنامه اندروید گفت: این شرکت، سیستم عاملی را با این هدف توسعه داده است و می توان با این شرکت و یا شرکت های چینی مذاکراتی در این زمینه انجام داد.

وی با تاکید به اینکه نباید زندگی عادی مردم را مختل کنیم، اظهار داشت: تلاش دولت و شرکت های آمریکایی این است که زندگی مردم مختل شده و ایجاد نارضایتی کند و ما نباید با تصمیمی، زندگی عادی مردم را مختل کنیم و این همان هدفی است که دولت آمریکا به دنبال آن است.

آذری جهرمی افزود: زندگی عادی مردم نباید تحت تاثیر این اقدامات قرار گیرد و از این تهدیدی که آنان بوجود آورده اند باید یک فرصت جدی ایجاد کنیم.

**کسب و کارهای نوپا مشکل اشتغال را حل می کند
وی با اشاره به ایجاد محدودیت برای فعالیت کسب و کارهای نوپا و اپلیکیشن های ایرانی در داخل کشور نیز گفت: جهاد اقتصادی در حوزه اشتغال جوانان فعال در این حوزه هستند و کسب و کارهای نوپا می تواند مشکل بزرگ اشتغال را در کوتاه مدت حل کند البته نیاز به ساز و کارهای قانونی دارد.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه برخی کسب و کارهای نوپا برای برخی کسب و کارهای سنتی ایجاد مزاحمت می کند، افزود: اما ما نمی توانیم نسبت به کسب و کارهای سنتی بی تفاوت باشیم ضمن اینکه کسب و کارهای سنتی هم نباید مقابل تکنولوژی قرار بگیرند و نیاز به یک ساماندهی در این حوزه وجود دارد.

وی تاکید کرد: وقتی دشمن در این عرصه جهاد اقتصادی ورود می کند، نباید کاری کنیم که مانع ایجاد شود و هر کجا می توانیم کمک کنیم و نگاه حمایتی داشته باشیم؛ چرا که حمایت از این کسب و کارهای به رفع مشکل بزرگی بیکاری کمک می کند.

شرکت های آمریکایی گوگل و اپل (اپ استور) دو شرکت بزرگ عرضه کننده نرم افزارهای مرتبط با تلفن های همراه هوشمند به شمار می روند که چند هفته پیش اپلیکیشن های ایرانی را فهرست برنامه های موجود در از تارنمای خود حذف کردند که این کار با اعتراض کاربران ایرانی در فضای مجازی همراه شد.

۱۳۹۶/۶/۲۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...