نسخه چاپی

سایت های همسریابی برای پیداكردن شریك زندگی ایجاد نشده اند؛هدف شان لذت جویی است

به گزارش نما - خراسان نوشت: دکتر"محسن نوغانی" دانشیار جامعه شناسی دانشگاه فردوسی با ارائه تحقیقی درباره عوامل فرهنگی واجتماعی موثر بر همسر یابی اینترنتی اظهارکرد: طبق آخرین اخبار گزارش شده توسط معاون وزیر ورزش و جوانان ،هم اکنون 300سایت همسریابی شناسایی شده است که نه نیروی انتظامی آن ها را قبول دارد و نه در دولت پذیرفته شده اند.


وی افزود: اولین سامانه همسریابی اینترنتی (مچ دات کام )در سال 1995به وجود آمد . در آغاز این سامانه بسیار ساده بود و افراد را براساس پروفایل های شخصیشان که در آن دوست داشتن و دوست نداشتن هایشان را بیان می کردند با هم آشنا می کرد، اما امروزه این سامانه ها توسعه زیادی یافته است و خدمات ویژه ای به اعضای خود ارائه می کند به صورتی که این سایت اکنون12میلیون عضو فعال از 240کشور در سراسر جهان دارد .

مراجعه به سایت همسریابی برای لذت جویی
وی گفت: کارکرد سایت های همسریابی در دیگر کشورها آشنایی افراد با یکدیگر وتبادل اطلاعات برای شناخت کافی از دو طرف است اما در ایران تعداد زیادی از افراد، با قصد لذت جویی به سایت های همسر یابی مراجعه می کنند زیرا مرز بندی وجود ندارد وسایت ها از کارکرداصلی همسر یابی به سمت تقاضاهای فرعی می روند. نوغانی افزود:تمام سایت های همسر یابی در کشورغیر مجازبوده وفیلتر شده اند با وجود این، تعداد زیادی از طریق فیلتر شکن از این سایت ها بازدید می کنند که برخی از این سایت ها به صورت آنلاین بیش از10هزار بازدید کننده دارند.
وی با اشاره به این که درآمد این سایت ها هم از طریق گرفتن هزینه ، هم از محل تبلیغات بسیار زیاد است اضافه کرد: این سایت ها که برخی روزانه حدود 12میلیون تومان درآمددارند مانند یک بازی افراد را مرحله به مرحله جلو می برند وبرای هر مرحله هزینه دریافت می کنند. دانشیارجامعه شناسی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: این سایت ها از اصطلاحاتی چون ازدواج موقت استفاده وحتی تعرفه ها ی یک ماهه ، سه ماهه وشش ماهه ویک ساله را نیز اعلام می کنند ومتاسفانه هیچ نظارتی بر آن ها نیست در حالی که در هیچ کجای دنیا این گونه نیست وسایت های همسریابی چنین کارکردی ندارند. وی با بیان این که در کنار سایت های همسریابی کانال های همسریابی تلگرامی مختلفی نیزدر فضای مجازی ایجاد شده است اضافه کرد: حضور این نوع کانال ها در تلگرام تاثیر بسیار گسترده تری دارد، برای تحقیق در این زمینه، یکی از محققان خانم به مدت شش ماه به عضویت این سایت های همسر یابی وتلگرامی درآمد و وقتی از وی سوال شد از زمان ثبت نام تا آماده شدن شرایط برای ارتباط چقدر طول کشید وی اعلام کرد 36ساعت که این موضوع باید مورد توجه قرارگیرد. وی با بیان این که پنج عامل بر همسر یابی اینترنتی موثر است اظهار کرد: فرد گرایی، عقلانیت، نیازهای انسانی، حمایت اجتماعی ومناسبات اجتماعی، از جمله عوامل مراجعه به سایت های همسر یابی است .
نوغانی گفت : از جمله بهترین راهکارها برای برخورد با این پدیده می توان به تقویت شیوه های سنتی همسرگزینی در فضای واقعی و مجازی ، مشارکت والدین و واسطه ها در فضای مجازی ،ایجاد امنیت اخلاقی در سایت های همسرگزینی، همسان گزینی و ازدواج اینترنتی توسط نهادهای مربوط ،ایجاد تعامل بین ستاد های ازدواج داخل کشور، دانشگاه ها و سازمان های مردم نهاد و این نوع سایت ها وآگاه ساختن مردم درباره معایب خاص این نوع ازدواج ها اشاره کرد. وی افزود: شاید اگر استانداری بخواهد سمنی را برای ازدواج وهمسر یابی ایجاد کند این کار سروصدای زیادی راه بیندازد اما با این اوصاف ناچاریم به سوی این موضوع حرکت ودرکنار آن، مشاوره های تخصصی آنلاین نیز ایجاد کنیم.
در خور ذکر است بسیاری از مدیران کل که عضو این کارگروه هستنددر این جلسه حضور نداشتند که حسینی معاون اجتماعی ،سیاسی ، امنیتی استاندار با انتقاد شدید از این موضوع، اخطار داد که اگر جلسه بعدی این غیبت ها تکرار شود به گونه ای دیگر با مدیران کل برخورد خواهد شد.

۱۳۹۶/۶/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...