نسخه چاپی

گاردین: محمد بن سلمان با دستگیری‌ها تلاش دارد قدرتش را تثبیت كند

به گزارش نما - واحد مرکزی خبر نوشت: روزنامه گاردین نوشت ولیعهد سعودی تلاش دارد با دستگیری مخالفان خود قدرتش را تثبیت کند.

پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، سرکوب گسترده مخالفان سیاسی، از جمله روحانیون، منتقدان و رقبای سیاسی خود را آغاز کرده تا قدرتی را که اخیراً‌ به دست آورده تقویت کند.

در ادامه این گزارش آمده است: این در حالی است که مناقشه ادامه دار قطر همچنان بدون راه حل باقی مانده است. این کمپین سرکوب به بازداشت بیش از 10 روحانی معروف منجر شده است - این بزرگترین دستگیری جمعی تاریخ اخیر پادشاهی عربستان سعودی محسوب می شود. این سرکوب ها پس از ناکامی اخیر وی در به پایان رساندن خصومت سه ماهه ریاض با همسایه کوچک خود صورت می گیرد. قطر به درخواست ها برای پایان دادن به ارتباط خود با اخوان المسلمین و ایران توجه نکرده است.

این سرکوب ها درحالی انجام می شود که گمانه زنی هایی مبنی بر این وجود دارد که محمد بن سلمان خود را برای پادشاهی زودهنگام - شاید نیمه نخست سال بعد - آماده می کند. دادگاه سلطنتی این ادعا را به شدت رد کرده است. اما، چهره های نزدیک به کرسی قدرت اصرار دارند که برنامه ریزی هایی برای ارتقای محمد بن سلمان انجام شده است - ولی بنا بر شروطی که پادشاه کنونی، سلمان، پدر ولیعهد تعیین می کند.

دستگیری روحانیون - و خروج اخیر برخی از چهره های برجسته مخالف از عربستان سعودی - پس از آن انجام می شود که این کشور به همراه امارات عربی متحده در ماه ژوئن کمپینی علیه قطر به راه انداختند و این کشور را از راه هوایی، زمینی و دریایی در محاصره قرار دادند و دوحه را تحریم اقتصادی کردند و مجموعه ای از درخواست ها مطرح کردند که هنوز وضعیت آنها مشخص نیست و برآورده نشده است.

در عین حال، محمد بن نایف، عضو ارشد خانواده سلطنتی که توسط شاهزاده محمد اخراج شد همچنان در بازداشت خانگی به سر می برد، این در حالی است که سایر شاهزاده های ارشد از سفر به خارج منع شده اند.

چهره های برجسته داخل عربستان سعودی می گویند این سرکوب ها با هدف به حاشیه راندن روحانیون پرنفوذ صورت می گیرد، روحانیونی که دادگاه سلطنتی معتقد است در حمایت از موضع عربستان علیه قطر سکوت اختیار کرده اند. برخی مقامات ارشد سعودی معتقدند که اقدام علیه قطر بیش از آنکه قدرت عربستان سعودی را نشان دهد ضعف آن را نشان می دهد.

یکی از چهره های ارشد گفت: «این سرکوب را می توان از زاویه قطر بررسی کرد. اما می توان به آن به عنوان بهانه ای برای حذف سایر پایگاه های رقیب قدرت در داخل عربستان سعودی نیز نگاه کرد. محمد بن سلمان از ارتباط هر کسی با بن نایف نگران است.»

نهاد برجسته مذهبی عربستان سعودی و رسانه های دولتی از این دستگیری ها حمایت کرده اند؛ رسانه ها روحانیون را متهم می کنند که با اخوان المسلمین هم موضع هستند. دایره امنیت سعودی اعلام کرد افرادی را دستگیر کرده که با قدرت های خارجی هم موضع هستند.

یک شاعر، یک استاد دانشگاه و یک تاجر معروف نیز در میان بازداشت شدگان قرار دارند. اما توجه زیادی به روحانیونی مانند سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری شده است که همه آنها در جامعه سعودی ارتباطات زیادی دارند و توانسته اند در رسانه های مجازی میلیون ها نفر را به خود جذب کنند. سلمان العوده به تنهایی در توئیتر دارای 14 میلیون «دنبال کننده» است.

این مقام ارشد در ادامه افزود: «ریسک بزرگی است که بخواهید چنین افرادی را دستگیر کنید، اما ولیعهد 32 ساله از پادشاه مجوز هر کاری را که دوست دارد بکند گرفته است. وی خواستار تابعیت محض است و دوست دارد از هر کس که مخالف اوست خلاص شود.»

۱۳۹۶/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...