نسخه چاپی

رونمایی رسمی از گزینه عربستان برای جایگزینی امیر قطر

در حالی كه جریان‌های بین‌المللی و میانجیگران منطقه‌ای تلاش می‌كنند تا برای بحران كشورهای عربی راهكاری پیدا كنند و هر دو جهت را به كنار گذاشتن اختلافات از طریق گفت‌وگو و میز مذاكره ترغیب می‌كنند، اقدامات تنش‌زا از سوی كشورهایی كه این بحران را علیه قطر ایجاد كرده‌اند ادامه دارد. فاز جدید مقابله كشورهای عربی با قطر و تلاش برای به زانو درآوردن دولت این كشور با برگزاری نشست معارضان قطر آغاز شده است.

به گزارش نما, روزنامه اعتماد با این مقدمه نوشت : پنجشنبه گذشته همان‌گونه که انتظار می‌رفت گروهی تحت عنوان «معارضان قطری» در لندن گرد هم آمدند. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای چند چهره سیاسی، اساتید دانشگاه و چندین شخصیت بین‌المللی در این نشست که با عنوان «قطر از منظر امنیت و ثبات بین‌المللی» برگزار شده بود، حضور داشتند. با وجود اینکه معارضان قطری مساله حمایت عربستان و امارات از خود را رد می‌کنند اما نشست این گروه از سوی رسانه‌های وابسته به امارات و عربستان به صورت کامل پوشش داده شد که حاکی از جانبداری ریاض و ابوظبی از این گروه است.

خالد الهیل معروف‌ترین شخصیتی است که در این نشست به عنوان هماهنگ‌کننده معارضان معرفی شده است وی در همان ابتدای جلسه هدف خود و این فعالیت‌ها را مشخص کرد و ضمن متهم کردن دوحه به حمایت از افراط‌گرایی و تروریسم گفت باید تلاش کنیم چنین حکومت و رژیمی را از قدرت کنار بگذاریم و «عبدالله بن علی بن عبدالله آل ثانی» را به عنوان گزینه جایگزین شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر کنونی قطر انتخاب کنیم. مقدمه‌چینی برای این نشست کاملا به صورت محرمانه انجام شده بود زیرا معارضان قطری معتقد بودند دوحه تلاش می‌کند مانع برگزاری این نشست در لندن شود، با این حال روزنامه العربی الجدید یک روز پیش از برگزاری این نشست فهرستی از تعدادی از افراد سرشناس در این نشست منتشر کرده بود.

العربی الجدید در شرح سوابق این افراد نوشته که اکثریت آنها از راست‌های افراطی، اسلام‌ستیزها، جنگ‌طلبان و حامیان سرسخت اسراییل هستند. چندین شخصیت امریکایی در فهرست شرکت‌کننده‌ها در این نشست بوده‌اند از جمله داو زاخیم یکی از مسوولان پیشین دولت امریکا و از حامیان اسراییل و الان مندوزا که یک اسلام‌ستیز است و در یکی از سخنرانی‌هایش در ایپاک به اروپایی‌ها نسبت به افزایش شمار مسلمانان در این قاره هشدار داده بود. ریچارد ریچاردسون، سفیر پیشین امریکا و شارلز چاک‌والد، ژنرال امریکایی و از حامیان گزینه دخالت نظامی علیه ایران و جیمز روبین، دستیار وزیر خارجه پیشین امریکا که یهودی‌تبار است نیز در این نشست حضور داشته‌اند.

شلومو بروم، ژنرال بازنشسته اسراییلی و محمد فهمی، خبرنگار مصری-کانادایی پیشین الجزیره در مصر که بعد از اینکه مدتی را در زندان سپری کرده بود با صرف نظر کردن از تابعیت مصری خود از زندان آزاد و به کانادا فرستاده شد. علاوه بر اینکه شماری از خبرنگاران و چهره‌های سیاسی بریتانیایی هم در این نشست حضور داشته‌اند. روزنامه العربی‌الجدید گفت که خالد الهیل که به نوعی رهبری معارضان قطری را برعهده گرفته، می‌گوید: یک تاجر قطری است و میلیون‌ها دلار از امارات برای ایجاد معارضان قطری و برنامه‌ریزی این نشست دریافت کرده است. هدف معارضان قطری و حامیان عربی آنها از همان ابتدای کار کاملا مشخص است؛ براندازی حاکمان فعلی این کشور از طریق ارایه گزارش‌هایی از اقدامات مسوولان این کشور در چندین پرونده از جمله حمایت قطر از تروریسم، رابطه با ایران، تلاش دوحه برای نفوذ جهانی در حالی که خود قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و شبکه الجزیره و اینکه آیا این شبکه واقعا صدای رسانه آزاد است یا بنگاه خبری تروریسم؛ اما مهم‌ترین مساله‌ای که در همان نخستین نشست معارضان قطری توافق بر آن حاصل شده مساله لزوم برکناری شیخ‌تمیم از قدرت و جایگزین کردن فرد دیگری به جای اوست.

عبدالله بن علی، گزینه فعلی معارضان برای حکمرانی بر این کشور اخیرا هم با دیدار با ولیعهد عربستان و پادشاه این کشور خبرساز شده بود. در حالی که مسوولان ارشد قطری تاکید کرده بودند او برای بررسی وضعیت دارایی‌های شخصی‌اش به عربستان سفر کرده است. عبدالله بن علی در توییتر خود نوشته بود که دیدارش با مسوولان سعودی با هدف تسهیل روند انتقال حجاج قطری به عربستان صورت گرفته است. با این حال به نظر می‌رسد شیخ عبدالله چندان با مساله تبدیل شدنش به جایگزینی برای شیخ تمیم مخالف نباشد، زیرا تاکنون واکنش آشکاری به اظهارات معارضان قطری نداشته و چند روز پیش هم در توییتی در واکنش به تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان نام امیر قطر را بدون القاب مرسوم به کار برده بود در حالی که در اشاره به ولیعهد عربستان، القاب رسمی او را کاملا عنوان کرده بود و همین مساله با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

از همان ابتدا مخالف تقابل با ایران بودیم

در حالی که اخیرا بار دیگر ایمیل‌های جدیدی از یوسف العتیبه، سفیر امارات در امریکا منتشر شده و این ایمیل‌ها حکایت از برنامه‌ریزی عربستان برای حمله به قطر داشته است، محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی وزیر خارجه قطر اخیرا تاکید کرده بود که بحران کشورهای عربی با دوحه باعث شد تا این کشور دیگر بر همسایگان خود تکیه نکند و افزود: عربستان تا چند روز قبل از بحران کشورهای عربی یکی از همپیمانان اصلی قطر به شمار می‌رفت اما تمام آنچه تحت عنوان بحران علیه قطر ایجاد شده از پیش برنامه‌ریزی شده بود و این مساله مربوط به برخی کشورهایی است که نمی‌توان سیاست‌های آنها را پیش‌بینی کرد. وی همچنین در خصوص روابط قطر با ایران گفت که دوحه همواره از مخالفان رویارویی با ایران بوده و بارها تاکید کرده‌ بودیم که باید اختلافات با تهران را از طریق مذاکره حل و فصل کرد. از سوی دیگر تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر که به آلمان سفر کرده بود بعد از دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و در یک نشست خبری مشترک از آمادگی خود برای نشستن بر میز مذاکره برای گفت‌وگو با کشورهای عربی به منظور حل و فصل اختلافات‌شان خبر داد. شیخ تمیم تاکید کرد که قطر از میانجیگری کویت حمایت کرده و تا زمانی که این بحران حل شود از تلاش‌های این کشور حمایت خواهد کرد. امیر قطر گفت که کشورش با تروریسم در جنگ است اما باید بر ریشه‌های تروریسم و دلایل پیدایش این پدیده تمرکز کرد و گفت: شاید با برخی کشورهای عربی در تعریف ریشه‌های تروریسم اختلاف‌نظر داشته باشیم اما بر ضرورت مقابله با آن اتفاق‌نظر داریم. وی همچنین در خصوص بحران سوریه گفت بحران سوریه برای همه منطقه و جهان خطرناک است به همین دلیل باید راهکاری که همه را راضی کند در این خصوص ایجاد شود. مرکل هم گفت که امیر قطر تمام تلاش خود را برای حل بحران کشورهای عربی با قطر به کار خواهد بست و تاکید کرد که باید با پیروی از اصول دیپلماتیک به دنبال حل این بحران باشیم. امیر قطر از روز پنجشنبه گذشته سفر خود را به چند کشور اروپایی آغاز کرده است، او ابتدا راهی ترکیه شدو با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه برای دومین بار بعد از آغاز بحران کشورهای عربی دیدار کرده بود و حالا در پایان سفرش به آلمان راهی فرانسه می‌شود و با ایمانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه در کاخ الیزه دیدار خواهد کرد.

۱۳۹۶/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...