نسخه چاپی

قطر ۲۴ فروند جنگنده از انگلیس خریداری می‌كند

وزیر دفاع قطر نامه مربوط به خریداری ۲۴ فروند جنگنده تایفون از انگلیس را امضا كرد.

به گزارش نما، تسنیم به نقل از رویترز، وزیر دفاع قطر در حالی نامه مربوط به خریداری 24 فروند جنگنده از گروه "بی ای ئی" انگلیس را امضا کرده است که این اقدام می تواند موجب خشم و نارضایتی سایر کشورهای خلیج فارس شود که دوحه را تحریم کرده اند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین روابط دیپلماتیک و تجاری خود با قطر را از 5 ژوئن تاکنون قطع کرده اند. این کشورها مسیرهای کشتیرانی با بزرگترین صادر کننده گاز مایع طبیعی جهان را قطع کرده اند. قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است.

خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرد: نامه مربوط به خرید تجهیزات نظامی که توسط وزیر دفاع به امضا رسیده، شامل خرید 24 فروند جنگنده پیشرفته تایفون است.

این توافقنامه توسط خالد بن محمد العطیه وزیر دفاع قطر و مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا به امضا رسیده است.

وزیر دفاع بریتانیا نیز اعلام کرد: این نخستین قرارداد بزرگ و مهم دفاعی با قطر به شمار می رود، یکی از شرکای راهبردی بریتانیا در منطقه. مذاکره درباره این قرارداد سالها ادامه داشته است.

در بیانیه وزارت دفاع بریتانیا آمده است: امیدواریم که این قرارداد به گسترش و تقویت امنیت در سراسر منطقه خلیج فارس کمک کند.

جنگنده تایفون یک پروژه مشترک بین شرکت بی ای ئی بریتانیا، ایرباس فرانسه و فین مکانیکای ایتالیا است و از 40 هزار فرصت شغلی در بریتانیا حمایت می کند.

در بیانیه های وزارت دفاع قطر و بریتانیا اشاره‌ای به هزینه این قرارداد نشده است. شرکت بی ای ئی بریتانیا در سال 2014 موافقت کرده بود تا 72 فروند جنگنده تایفون نیز به ارزش 4.43 میلیارد پوند به عربستان سعودی بفروشد.

فالون روز شنبه در کنفرانسی در لندن تاکید کرد: دولت بریتانیا تلاش های خود را برای کمک به شرکت بی ای ئی افزایش خواهد داد تا جنگنده های تایفون بیشتری را بفروشد.

۱۳۹۶/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...