نسخه چاپی

اعتراف وزیر آموزش و پرورش به سختی كار مدیران مدارس

به گزارش نما- تسنیم نوشت: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سه سیاست آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید، گفت: دوره‌های مهارتی برای مدیران آموزشی برگزار می‌شود.

سیدمحمد بطحایی وزیر‌ آموزش و پرورش در همایش باغبانان مهر و مهربانی در جمع مدیران مدارس دولتی شهر تهران، گفت: در مدرسه هدف ما فراهم کردن یک محیط و ایجاد شرایطی است تا نسل فردا در آن محیط تمرین زندگی کنند و هدف ایجاد شرایطی است که نسل متدین, شجاع و بااخلاق تربیت شوند تا دانش‌آموز وقتی وارد جامعه شد از آنچه در مدرسه تمرین کرده برای زندگی استفاده کند.

وی افزود: امروز تمام سازمان‌ها و موسسات آموزشی به وسیله کارگروهی اهداف را دنبال می‌کنند وقتی اسم کارگروهی می‌آید نقش مدیریت آموزشی اهمیت می‌یابد. شاید به همین دلیل است که در سال‌های اخیر مدیریت آموزشی به رهبری آموزشی تغییر یافته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران برای انجام وظایف با مشکلاتی مواجه هستند ما در حوزه نیروی انسانی مشکل مواجه هستیم. آموزش و پرورش سرانه لازم را نمی‌دهد و می‌گوید از خانواده‌ها پول نگیرید, تجهیزات آموزشی لازم را در اختیار ندارید و دائم تلاش می‌کنید راه‌های جدیدی را برای گذشتن از این موانع پیدا کنید و کار شما به عنوان مدیر این بود که راه‌های جدیدی را برای گذستن از موانع پیدا کنید تا به هدف خود نزدیکتر شوید.

بطحایی ادامه داد: پیداکردن راه‌های جدید برای عبور از موانعی که در حوزه تربیت و آموزش هر روز رو به افزایش هستند, در گام نخست نیاز به صلاحیت‌ها و شایستگی‌های رهبران آموزشی دارد و مدیرانی که شایستگی‌های لازم را داشته باشند در زمان کوتاه‌تر راه‌های بهتری پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید یکی از برنامه‌ها برگذاری دوره دانش‌افزایی و مهارتی برای رهبران آموزشی است, گفت: هر چقدر شایستگی و صلاحیت مدیران مدارس را ارتقا دهیم تحول نظام آموزش و پرورش آسان‌تر محقق می‌شود و این نباید در قالب دوره‌های آموزشی سنتی باشد که در یک دوره 40 ساعته گواهینامه‌ای به افراد اختصاص یابد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح گفت: توانایی‌هایی که یک مدیر علاوه بر دانش و مهارت‌ها داشته باشد نیز دارای اهمیت است مثلا توانایی ریسک‌پذیری و تصمیم در بحران یک توانایی است.جرأت ورود به مسیرهای جدید با وجود اینکه وقتمان را بگیرد و انرژی مضاعفی بخواهد یا حتی منجر به تمسخر ما شود نیاز است در غیراین صورت آموزش و پرورش امروز ما با فردایمان تفاوتی نخواهد داشت.

بطحایی با اشاره به اینکه کاهش تمرکز سازمانی, تفویض اختیار و سپردن کار تربیت به مدارس سیاست دوم ما در سال تحصیلی جدید است, افزود: استقرار نظام تضمین کیفیت در مدارس نیاز است. در آموزش و پرورش با وجود تمام اقدامات انجام شده نظام کنترل و تضمین کیفیت را نداریم و در برابر این حق مردم که می‌خواهند بدانند کیفیت مدرسه فرزندشان چگونه است و کدام مدرسه رتبه بالا و کدام مدرسه رتبه پایین را به لحاظ کیفیت دارد, پاسخی نداریم بنابراین سیاست سوم در سال تحصیلی جدید این مسئله است.

۱۳۹۶/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...