نسخه چاپی

اژه‌ای در نشست‌خبری؛ برخورد جدی با فساد‌های امنیتی و نفوذ بیگانه/ بازداشت بدهكار ۳۰ هزار میلیاردی

یكصد و نوزدهمین نشست خبری غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه برگزار شد و در این نشست اژه ای به داغ‌ترین مسایل مربوط به پرونده های قضایی، پرداخت.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای سخنانش با اشاره به تشییع پیکر شهید محسن حججی از او به عنوان تحفه الهی نام برد و وی را نمادی برای مدافعان ارزش‌ها قلمداد کرد. او با اشاره به تشییع پیکر این شهید در مشهد، تهران، اصفهان و نجف آباد گفت: بسیاری از مسئولان که مراسم زیادی را برپا کرده بودند می گفتند این مراسم کم نظیر یا بی نظیر بوده است.

اژه ای به ذکر خاطره حضورش در تشییع شهید حججی در میدان امام حسین تهران پرداخت و گفت: حضور برخی از اقشار جامعه در این مراسم غیر منتظره بود.

سپس او به بیان پرونده های روز قضایی پرداخت و گفت: قوه قضاییه به طور جد مصمم است با هر گونه فسادی اعم از اقتصادی، امنیتی و نفوذ بیگانه بدون هیچ ملاحظه و خط قرمزی مبارزه و از حقوق مردم دفاع کند.


اژه ای با اشاره به اینکه برخی دستگاه های اجرایی وظیفه خود را به خوبی انجام نداده اند و بار کار آنها روی دوش قوه قضاییه افتاده، گفت: یکی از این مسایل، درباره زمین خواری است که در سالهای اخیر بوده است. هر چند زمین خواری و تصرفات کم شده، ولی مبارزه همچنان ادامه دارد. در 23 استان در طول 6 ماهه ابتدایی امسال، ما 20 هزار و 341 هکتار زمین هایی را که تصرف شده بود، رفع تصرف شده و به منابع طبیعی بازگردانده شد. 47 هکتار قلع و قمع اعم از دیوار، ساختمان و بنا داشتیم.


او درباره بانکها گفت: متاسفانه بانکها به وظیفه خود درباره اعتبارسنجی و نظارت و اخذ تضمین در ارائه تسهیلات عمل نمی کنند. بخشی از منابع بانکها در اختیار عده معدودی قرار می گیرد و اقساط آن برنمی گردد. اینجا معتقدیم کوتاهی از ناحیه بانکهاست.
او ادامه داد: ما باید از فعالان اقتصادی سالم دفاع کنیم و ناگزیریم کوتاهی بانکها را زیر بار رفتیم و اخیرا یکی از افرادی که فساد بانکی داشته دستگیر شد. او با 14 بانک مرتبط بوده و تسهیلات گرفته و بیش از 30 هزار میلیارد ریال بدهی دارد که حدود 16 هزار میلیارد ریال آن معوق است. این غیر از فساد بانکی دیگری است که داشته.

او ادامه داد: معلوم است این فرد از قدرت رانت یا نفوذ استفاده کرده که از 14 بانک تسهیلات گرفته و معوق شده و باز هم پول گرفته. آنهایی که خیلی رانتخوارها را می شناسند، بهتر است اینجا ورود کنند و ببینند چه رانتی را این فرد استفاده کرده و وام در این حجم گرفته.



اژه ای درباره تعاونی های اعتباری هم گفت: برخی بدون مجوز کارشان را شروع کرده اند، پولهای مردم را گرفته اند و متاسفانه دستگاه های متولی امر اقدامی نکرده اند. باز هم ناچار است قوه قضاییه وارد شود و تلاش کند پول مردم را حفظ کند. البته قوه قضاییه منبعی ندارد بتواند پول مردم را بپردازد. ما ناگزیریم با متهم برخورد کنیم و البته تلاش می کنیم متهم یا مجرم اگر پولی از مردم برده، شناسایی شود و اموال و پولهای او ردیابی شده و به مردم برگردد. البته گاهی اوقات اصل پول مردم را از بین برده اند یا مخفی کرده اند.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه پرونده هایی مانند کاسپین در طول ماههای اخیر، 3 بار فقط شخص رئیس قوه قضاییه تشکیل جلسه داده و با نایب رئیس مجلس و روسای کمیسیون های مرتبط، مسئولان بانکی و سایر مسئولان جلسه گذاشته اند تا تصمیم بگیرند چه اقدامی شود تا پول مردم از بین نرود.

او بار دیگر برای مفسدان اقتصادی خط و نشان کشید و گفت: طبیعی است در این مبارزه جدی بدون خط قرمز، مشکلاتی پیش می آید که به جان می خریم و از شماتت دشمنان، مخالفان و سنگ اندازی آنها ابایی نداریم. به هیچ وجه قوه قضاییه در برخورد با مفاسد نگاه سیاسی ندارد. البته ممکن است جریان مقابل بخواهد بهره برداری کند که ارتباطی به قوه قضاییه ندارد. قوه قضاییه طبق قانون پیش می رود و خط قرمز هم در مبارزه با فساد ندارد و بحث سیاسی هم نیست و توصیه می کنیم دیگران هم استفاده سیاسی نکنند.

معاون اول قوه قضاییه درباره گرفتاریهای مختلف قوه قضاییه گفت: چکهای برگشتی یکی از معضلات جامعه است. دارنده چک باید مشکلات زیادی را تحمل کند. هزینه زیادی را باید تقبل کند و احیانا برای صادر کننده چک هم مشکل پیش می آید. موردی بود که برای حدود 4 ماه بیش از 2800 برگه چک تحویل فردی شده بود. این فرد در مدت کوتاهی 640 فقره چک برگشتی داشته. احیانا یک فرد اگر یک یا دو یا 100 چک او برگشت، نباید برای او بررسی صورت گیرد؟ اخیرا در موردی مشابهی، تعداد کثیری از یک فرد برگشت خورده و عدد بالای 400 چک برگشتی است.

او با اشاره به اینکه برای هر فقره چک اگر یک پرونده تشکیل شده باشد برای این فرد باید 640 پرونده تشکیل شود، گفت: بانک مرکزی و بانکها باید به این مسئله توجه بیشتری پیدا کنند تا برای مردم و بانکها کمتر دردسر درست شود.

۱۳۹۶/۷/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...