نسخه چاپی

گزارش آسوشیتدپرس درباره نظر مردم تهران راجع به برجام و آمریكا

خبرگزاری آسوشیتدپرس بعد از مصاحبه با مردم تهران درباره برجام نوشته مردم می‌گویند توافق هسته‌ای ایران بار دیگر غیرقابل اعتماد بودن آمریكا را اثبات كرده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، خبرنگار یک رسانه آمریکایی در گزارشی با مردم تهران درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ و موضع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به آن گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است: «همزمان با تهدیدهای ترامپ علیه توافق هسته‌ای ایران، ساکنان تهران احساس می‌کنند توافقی که هنوز از مزایای آن بهره‌مند نشده‌اند ممکن است نابود شود و این شک آن‌ها درباره آمریکا را تقویت می‌کند.»

ترامپ قرار است در سخنرانی خود که پنجشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد، عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را اعلام کرده و سرنوشت توافق را به دست کنگره بسپارد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد: «آسوشیتدپرس روز دوشنبه در خیابان‌های تهران با گروهی از مردم، اعم از دانشجویان و معلمان، جوانان و پیرها، مردانی که لباس‌های مد روز پوشیده‌اند و زنان چادری، درباره توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.»

این خبرگزاری نوشته است: «تقریباً همه آن‌ها نگرانی‌های یکسانی دارند: علی‌رغم قراردادهای میلیارد دلاری دولت ایران برای خرید هواپیما، مزایای توافق هسته‌ای هنوز به ۸۰ میلیون مردم ایران نرسیده است. نرخ تورم بالا و فرصت‌های شغلی اندک هستند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «آن‌ها همچنین گفتند که تهدیدهای ترامپ با آنچه سران جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۷۹ هشدار داده‌اند همخوانی دارد: به آمریکایی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین نوشته، این تهدید‌ها تمامی طیف‌های سیاسی در داخل ایران اعم از مخالفان برجام و حامیان آن‌ها را حل غیرقابل اعتماد بودن آمریکا متحد کرده است.

غلامرضا حائری، دانشجوی ۲۱ ساله معماری می‌گوید: «من هیچ نفعی از این توافق ندیده‌ام؛ ترامپ قرار است به چیزی که هیچ است چه چیزی اضافه کند؟ قرار است صفر را به صفر اضافه کند؟»

در سپتامبر سال ۲۰۱۵ نتایج یک نظرسنجی تلفنی توسط موسسه Iranpoll نشان داد که حدود ۴۵ درصد از ایرانی‌ها گفته بودند اعتمادی به اینکه آمریکا به تعهداتش در برجام پایبند بماند ندارند. در سپتامبر سال ۲۰۱۷، ۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، چنین نظری ابراز کردند.

امیر فرامنش، رئیس و مدیراجرایی این موسسه نظرسنجی مستقر در آرمیکا می‌گوید: «این روند، دائماً رو به افزایش بوده است.»

بهرام صفری، یک معلم ۳۹ ساله دبیرستان گفت که او ابتدا حامی توافق هسته‌ای بوده، اما به تدریج به دلیل تهدیدهای ترامپ اعتمادش به آن را از دست داده است. وی به اظهارات رهبر عالیقدر ایران اشاره می‌کند که در جریان مذاکرات، بار‌ها آمریکایی‌ها را غیرقابل اعتماد خوانده بود.

صفری گفت: «هنگام مذاکرات هسته‌ای، بار‌ها تعجب می‌کردم چرا رهبر معظم ایران این حرف‌ها را می‌زند. حالا می‌فهمم که ایشان درست می‌گفته‌اند. آمریکایی‌ها به چیزی که امضا می‌کنند وفادار نیستند.»

۱۳۹۶/۷/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...