نسخه چاپی

خطر سیل تهران جدی است

معاون آبخیزداری استان تهران با اشاره به این‌كه ‌ده حوضه آبخیز با سطحی بالغ بر 60 هزار هكتار مشرف به شهر تهران است، افزود‌: با توجه به از بین رفتن مسیرهای طبیعی خروج روان آب‌ها در هنگام بارندگی‌های فصلی، سیلاب تهدیدی جدی برای شهر تهران محسوب می‌شود.

به گزارش نما به نقل از جام‌جم آنلاین: معاون آبخیزداری استان تهران با اشاره به این‌که ‌ده حوضه آبخیز با سطحی بالغ بر 60 هزار هکتار مشرف به شهر تهران است، افزود‌: با توجه به از بین رفتن مسیرهای طبیعی خروج روان آب‌ها در هنگام بارندگی‌های فصلی، سیلاب تهدیدی جدی برای شهر تهران محسوب می‌شود.

حمیدرضا زکی‌زاده‌ ساخت و سازهای بی‌رویه و غیرمجاز و از بین بردن پوشش‌های گیاهی را از عوامل انسانی مهم و تأثیرگذار در وقوع سیلاب نام برد و افزود: ساخت و سازهایی که در حریم و حتی بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها در سال‌های اخیر انجام شده، موجب از بین رفتن مسیرهای طبیعی خروج روان آب‌ها شده که افزایش شدت و قدرت تخریبی سیلاب را در پی داشته که در نهایت شاهد اتفاقات ناگوار در این سال‌ها بوده‌ایم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران یادآور شد: سیلاب‌هایی که در سال‌های اخیر در شهر تهران بوقوع پیوسته، خسارت‌های زیادی به همراه داشته است که برای نمونه به خسارت‌های ناشی از سیلاب سال 1394 می‌توان اشاره کرد که در پی این حادثه 14 نفر از شهروندان جان باختند و بیش از 37 میلیارد تومان خسارت مالی وارد شد.

زکی‌زاده، عملیات آبخیزداری را راهکار علمی موثر برای کاهش و کنترل سیلاب در ارتفاعات مشرف به شهر تهران دانست و در این ‌باره تصریح کرد: عملیات آبخیزداری که شامل اقدامات مکانیکی(سازه‌ای)، بیولوژیکی و بیومکانیکی است، علاوه بر کاهش قدرت تخریبی سیلاب و خسارت‌های جانی و مالی، موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شده و از خشکسالی و فرونشست زمین جلوگیری کرده که با توجه به این مهم، ضروری است این اقدامات بدون وقفه و به سرعت در حوضه‌های آبخیز مشرف به شهر تهران به مرحله مطالعه و اجرا درآید.

وی ادامه داد: برای مقابله با این تهدید، طرح جامع کاهش خطرات سیلاب حوضه‌های آبخیز مشرف به شهر تهران تهیه شده است که برای اجرای این طرح اعم از مطالعات و اقدامات اجرایی آبخیزداری نیاز به اعتباری حدود صد میلیارد تومان است.

۱۳۹۶/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...