نسخه چاپی

چرا تقاصا برای خرید سكه در بازار زیاد است؟

رئیس اتحادیه كشوری طلا و جواهر درباره دلایل تقاضای سكه در بازار گفت: دلایل متعددی وجود دارد كه یكی از آنها وجود تقاضای غیرمصرفی برای سكه است زیرا بسیاری از خانوارها ترجیح می‌دهند بخشی از دارایی‌شان را به سكه تبدیل كنند. البته این تقاضا برای خانوار محدود و در حد چند سكه است و نمی‌توان آن را تقاضای سرمایه‌گذاری دانست.

به گزارش نما به نقل از فارس: رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، تقاضای خُرد خانوارها برای حفظ ارزش دارایی‌ها، هزینه ضرب و حدود ریسک معاملات در بازار سکه را از عوامل اصلی وجود شکاف بین ارزش ذاتی سکه با بهای معاملاتی آن دانست.

محمد کشتی‌آرای ، در خصوص وضعیت قیمت‌ها در بازار سکه اظهار داشت: هم‌اکنون حدود 70 هزار تومان تفاوت قیمت میان ارزش واقعی و بهای معاملاتی سکه فاصله وجود دارد که البته در یک مقطعی این فاصله کاهش یافته بود، اما مجدداً افزایش یافته است.

وی افزود: یکی از علت‌های اصلی تفاوت قیمت، تقاضای محدود خانوارها برای سکه است و این تقاضا موجب ایجاد تفاوت قیمت و اصطلاحاً حباب قیمت می‌شود.

وی در خصوص حباب شدید سکه یک گرمی گفت: وضعیت سکه یک گرمی متفاوت از سکه امامی است و از همان ابتدا برای عرضه این سکه‌ها این مسئله وجود داشت، چرا که هزینه ضرب این سکه‌ها بیشتر از دیگر سکه‌هاست.

کشتی‌آرای اضافه کرد: سکه امامی یکبار ضرب می‌خورد اما نیم سکه دو بار، ربع سکه چهار بار و سکه گرمی هشت بار ضرب می‌خورد و این اتفاق هزینه ضرب را برای سکه گرمی افزایش می‌دهد.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در پاسخ به این سؤال که آیا این تقاضای خرد خانوارها در بخش مصنوعات طلا هم وجود دارد، گفت: خیر، همچنان در بازار مصنوعات طلا رکود حاکم است و همانطور که می‌دانیم رکود قیمت طلا را کاهش یا افزایش نمی‌دهد، بلکه تغییرات انس جهانی و نرخ ارز است که موجب تغییر بهای مصنوعات طلا می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: هزینه ضرب سکه 5 هزار تومان نیست و در سال‌های اخیر بهای تمام شده آن رشد کرده و حتی به 30 هزار تومان هم می‌رسد، بنابراین اگر این مورد را درنظر بگیریم و همچنین به این نکته هم توجه داشته باشیم که بازار سکه دارای ریسک است و معاملات مکرر با هدف حفظ ارزش دارایی و یا افزایش آن، به طور طبیعی فاصله‌ای بین ارزش ذاتی طلای سکه و بهای معاملاتی آن ایجاد می‌کند.

کشتی‌آرای در خصوص آینده بازار جهانی طلا اظهار داشت: فعلاً دورنمای بازار طلا آرامش و ثبات است، مگر اینکه در حوزه سیاسی اتفاق خاصی رخ دهد.

وی با اشاره به اثرات چالش‌های به وجود آمده بین آمریکا و کره شمالی، افزود: دقیقاً در همان زمان بهای انس به 1350 دلار رسید و پس از فروکش کردن التهاب‌های به زیر 1300 دلار بازگشت، بنابراین تحولات سیاسی و اقتصادی به طور مستقیم بر بازار جهانی طلا اثر می‌گذارد.

کشتی‌آرای تأکید کرد: هرگاه بهای طلا روند صعودی به خود گرفت، مطمئن باشید اتفاقی در حوزه سیاسی یا اقتصادی رخ داده است.

۱۳۹۶/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...