نسخه چاپی

پرداخت‌های كاسپین شروع می‌شود

به گزارش نما - ایسنا نوشت:بعد از توقف چند ماهه پرداختی‌ها به سپرده‌گذاران فرشتگان و توقیف اموالی که برای موسسه کاسپین اتفاق افتاده بود، تازه‌ترین اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی با وعده‌های جدیدی همراه بوده است.

به گفته وی طی مذاکرات انجام شده توقیف‌ها حل شده و به زودی پرداخت وجوه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان از سرگرفته می‌شود.

هرچند که تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان به عنوان بزرگترین زیرمجمومه موسسه اعتباری کاسپین به طور مرحله‌ای در حال انجام بود و تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان هم پیش رفت اما در حدود دو ماه گذشته کاملا متوقف شد. دلیل این توقف نیز توقیف اموال و مسدود شدن حساب‌های موسسه کاسپین عنوان شده بود.

اما تازه‌ترین اعلام ولی‌الله سیف - رئیس کل بانک مرکزی - در رابطه با جریان پرداختی‌ها در موسسه کاسپین با توضیحاتی همراه شده که نشان می‌دهد به زودی پرداختی‌ها آغاز خواهد شد.

آن طور که سیف، درباره آخرین وضعیت این پرداختی اعلام کرده است پرداخت وجوه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان در حال انجام بود ولی در میانه دوره پرداخت به دلیل برخی احکام صادره موانعی ایجاد شد که در ادامه با انجام مذاکرات و ورود مقامات ارشد قوه قضاییه این توقیف‌ها حل شده است، بنابراین ظرف روزهای آینده شاهد آن خواهیم بود که تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان قابلیت پرداخت برای تمامی سپرده‌گذاران ایجاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش سقف پرداخت نیز گفت که بعد از پرداخت سپرده‌های تا ۲۰۰ میلیون تومان اولویت‌های بعدی به شناسایی اموال و دارایی‌ها بستگی دارد هرچند که این اقدام نیز به سرعت تحت نظارت مرجع قضایی در حال پیگیری بوده و با نتایج حاصل از آن بانک مرکزی تصمیم‌گیری می‌کند.

در شرایطی توقیف اموال موسسه کاسپین و مسدودی حساب آن صورت گرفت که قوه قضاییه در این رابطه اعلام کرد اگر این کار را انجام نمی‌داد ممکن بود سرانجام خوبی منتظر باقی مانده اموال این موسسه نباشد و باید در این باره تعیین تکلیف می‌شد.

با این حال طی روزهای اخیر جلسه‌ای در قالب کمیته نظارت تشکیل شد و در آن با آخرین گزارشی که در رابطه با شناسایی اموال و دارایی‌های فرشتگان ارائه شد، این امیدواری برای سپرده‌گذاران فرشتگان ایجاد شده تا با افزایش منابع، دستگاه‌های ذیربط بتوانند تعیین تکلیف سپرده‌گذاران حتی تا مبالغ کلان‌تر راتسهیل کنند. چرا که در حال حاضر پرداختی به سپرده‌گذاران در مقابل خط اعتباری که بانک مرکزی به موسسه کاسپین پرداخت می‌کند، انجام می‌شود و البته گرفتن این خط اعتباری منوط به در وثیقه رفتن اموال فرشتگان در بانک مرکزی خواهد بود.

این در حالی است که در جلسه اخیر کمیته نظارت اعلام شده ۶۸ فقره از املاک فرشتگان شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر این اساس هیات تصفیه مکلف به تقسیم‌بندی این اموال و رسیدگی هر چه سریع‌تر به آن شد.

طی این تصمیم دسته اول اموالی است که در حال حاضر دارای خریدار بوده و امکان فروش آنها به بالاترین قیمت وجود دارد. این اموال باید فروش رفته و وجوه حاصل از فروش این املاک با نظارت مرجع قضایی و بانک مرکزی به حساب سپرده گذاران واریز شود. دسته دوم اموالی است که درباره قیمت آنها، هیات تصفیه تعاونی با هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین توافق دارد و باید برای تسریع در پرداخت سپرده های سپرده گذاران به موسسه مذکور منتقل کند. همچنین دسته سوم آن دسته اموالی است که هیات تصفیه قیمت آنها را بیشتر از قیمت های تعیین شده توسط کارشناس رسمی دادگستری می داند، از این رو باید برای بررسی به کمیته نظارت ارائه کند.

۱۳۹۶/۸/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...