نسخه چاپی

روحانی: نواسان نرخ ارز نخواهیم داشت

رییس جمهور گفت: برنامه دولت این نیست كه از طریق قیمت ارز بخواهد كسب درآمد كند، شایعه‌ای بین مردم است كه «دولت پول كم آورده و قیمت ارز را زیاد كرد تا پول به دست آورد!» خیر این طور نیست.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، حسن روحانی امشب در بخش دیگری از گزارش صد روزه خود در تلویزیون خطاب به مردم گفت: حدود سه میلیون و 400 هزار خانوار پول هایشان در موسساتی بود که دچار مشکل شدند. اواخر دولت یازدهم قدم هایی برداشته شد. در جلسه سران قوا موضوع را به بحث گذاشتیم و کارهایی برای سپردگذاران صورت گرفت. 98 درصد سپرده گذاران در ماه های اخیر مشکل شان یا حل شده یا دارد حل می شود. البته درباره سپرده گذارانی که بالای 100 یا 200 میلیون تومان سپرده داشتند، باید بررسی شود که مشکل آنها چه طور باید حل شود.

اهم سخنان وی را در ادامه بخوانید:
*{درباره موضوع نوسانات نرخ ارز}: نرخ ارز در طول چهار سال دولت یازدهم به طور متوسط تغییر خیلی بالایی نداشت. بانک مرکزی رقم این تغییر را 5-6 درصد اعلام کرد که افزایش قیمت ارز داشتیم. سال جاری در مقطعی به خاطر شایعات یک رشد غیرقابل پیش بینی در بازار اتفاق افتاد اما معمولا در آذر و دی قیمت ارز بالا و در بهمن و اسفند پایین می آید.
*برنامه دولت این نیست که از طریق قیمت ارز بخواهد کسب درآمد کند، شایعه ای بین مردم است که «دولت پول کم آورده قیمت ارز را زیاد کرد تا پول به دست آورد»! خیر این طور نیست. تلاش در دولت یازدهم این بود و در دولت دوازدهم این است که نرخ را متعادل نگه داریم و نیاز ارزی با درآمد ارزی در تعادل باشد. البته درآمد ما از نیازما بیشتر و طراز ما مثبت است. مردم فکر نکنند یک نواسان جدیدی در امسال یا سال آینده در نرخ ارز ایجاد خواهد شد.
* مردم بدانند تورم تک رقمی است. نواسان شدید ارز نخواهد بود. نگاه دولت این است که روابط با دنیا عادی تر و با کشورهای دوست صمیمی تر باشد. روابط ما در منطقه و جهان الان نسبت به سال گذشته بهتر است، این روابط را ادامه می دهیم.
* باید در بیرون کشور بازار داشته باشیم، اگر تولید فقط برای داخل باشد، مطلوبیت لازم را نخواهد داشت، باید تولید برای بیرون هم داشت. امسال رشد صادرات خیلی خوب خواهد بود البته الان مقداری واردات بیشتر از صادرات است.
*سال گذشته تنها بخشی که رشد نداشتیم مسکن بود. در شش ماه اول در این بخش رشد مثبت داشتیم.
*در گذشته همیشه سرمایه گذاری ما منفی بوده است در سال 96 رشد سرمایه گذاریمان مثبت 7 است. بنابراین مردم نباید نگرانی نسبت به این مسائلی که شاخص های اقتصاد کلان است داشته باشند.
*{اقدامات دولت در بخش ترانزیت}: جایگاه جغرافیایی ایران ایجاب می کند، از ترانزیت به معنای عام استفاده کنیم. امروز از آسمان ایران میزان رفت و آمد هواپیماها بیشتر شده است، البته یک مقدار به خاطره حوادث اوکراین و اتفاقی بود که برای قطر افتاد اما در مجموع ایران یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیماها از شرق به غرب، غرب به شرق، شمال به جنوب و جنوب به شما است.
*ترانزیت نفتی نیز انجام می شود. ترانزیت شمال جنوب اهمیت دارد و قدم های خوبی برداشته اشده است، ایران- آذربایجان- روسیه، ایران-هند-افغانستان، ایران-آذربایجان-ازبکستان مذاکراتی در این حوزه دارند. در بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد دلار سیرمایه گذاری کردیم، هفته آینده افتتاح مهمی در آنجا خواهیم داشت. الان کشورهای فراوانی هستند که در چابهار می خواهند سرمایه گذاری کنند.
*آهن چابهار به زاهدان و اتصالش به راه آهن سراسری در دولت دوازدهم به پایان خواهد رساند. راه آهن قزوین-رشت-آستارا در دست احداث است. راه آهن قزوین-رشت تا پایان سال به بهره برداری می رسد. راه آهن رشت به آستارا نصفش را ما و نصفش را آذربایجان سرمایه گذاری می کند. بخشی از بار هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه آهن ترانزیت می شود. بعد قرار است این راه آهن به دریای سیاه متصل شود. ایران به معنای واقعی هاب منطقه ای است. امروز تبادل انرژی برق با ترکمنستان و ترکیه داریم، طرح بزرگی با پاکستان در حوزه برق داریم.

*راه آهن ما به افغانستان رسیده است. از طرف دیگر می خواهیم راه آهن خود را هم از جنوب و هم از غرب به عراق برسانیم. یک راه آهن جدید بین ایران و ترکیه در دست احداث است. بنابراین یکی از ظرفیت های ما برای رشد اقتصادی و تولید و اشتغال، جایگاه ترانزیتی ایران است.
*در زمینه فناوری های نو قدم‎های بسیار خوبی را معاونت فناوری ریاست جمهوری با صندوق نوآوری و شکوفایی برداشته و وام هایی به شرکت ها داده می شود. کار آفرینان بسیاری از خارج جذب می شوند. سالانه ۳۰۰ شخصیت علمی و کارافرین وارد کشور می شوند و خیلی ها شروع به سرمایه گذاری در ایران کردند.
*در زمینه ساخت ماشین و اتومبیل با فرانسوی ها در ارتباط هستیم. هم رنو و هم پژو سرمایه گذاری کردند و تولید مشترک انجام می دهیم. در صنعت فولاد بازار اروپا را گرفته ایم. در برخی زمینه ها حرکات بسیار خوبی انجام شد. برخی در دولت یازدهم و برخی در دولت دوازدهم بود.
*اساس سیاست خارجی در دولت دوازدهم با دولت یازدهم متفاوت نیست. اساس ما بر این بوده که یک تعامل سازنده عزتمندانه با دنیا داشته باشیم. رهبری هم فرمودند که یک تعامل فراگیر با کشورهای دوست داشته باشیم. بنابراین اساس سیاست ما این است که در منطقه مشکلاتمان را از طریق مذاکره حل کنیم نه از طریق رویارویی. باید بتوانیم منطقه را امن کنیم و مشکلات ناامنی را در منطقه مرتفع کنیم.
*کاری که ایران در عراق انجام داد و کمکی که به دولت ملت و ارتش عراق کرد و پیروزی هایی که در برابر داعش و تروریسم بدست آورد، باآزاد کردن مناطق شمالی عراق، برای ثبات منطقه انجام شد. کاری هم بین ایران و عراق و ترکیه انجام گرفت برای اقلیم کردستان. در کنار مبارزه با تروریسم، کشورهای خط مقاومت پیروزی بزرگی را در منطقه بدست آوردند. ایران و عراق و سوریه و روسیه دست به دست هم دادند و پایگاه های اصلی داعش در منطقه فرو ریخت. این مساله بسیار مهمی بود. هم در عراق و هم در سوریه داعش دیگرشهری را در اختیار ندارد. البته مشکل تروریسم اینگونه حل نمی شود. خیلی باید کار شود تا ما به نقطه مطلوب برسیم.
*در دنیا نیز بر این مبنا رابطه برقرار کرده ایم. رابطه خوبی با اتحادیه اروپا شروع کردیم که با چند سال پیش قابل مقایسه نیست.
با روسیه و کشورهای منطقه غیر از یکی دو تا روابط بهتری را امروز شاهدیم. با ترکیه، افغانستان، پاکستان و قطر و شاید با عربستان مشکلی داشتیم که بیشتر خودشان این مشکلات را زیاد کردند.
*عربستان به دنبال حل دو مشکل است و می خواهد آن را حل کند و به همین دلیل ایران را به عنوان دشمن خود معرفی می کند. اول سرپوش گذاشتن بر شکست‎هایش در منطقه و کشورهای لبنان سوریه و عراق و یمن و دیگری مسایل داخلی عربستان است. می خواهند کشوری را به عنوان دشمن معرفی کنند برای سرپوش گذاشتن بر مسایل داخلی‎شان. ما باید هنرمندانه از این مشکلات عبور کنیم.
*کشور ما دست خودمان است. اینکه در کشورهای دیگر چه می شود و چه حکومتی سر کار می آید دست ما نیست.
*در یک موقعیت خوب مذاکرات هسته ای را انجام دادیم. بعضی فکر می کردند عجولانه کار را پیش می بریم. اما با دولتی که در حال گذار از دموکرات ها به جمهوری خواهان بود، توانستیم این کار را انجام دهیم. ما در هر مقطعی منافع ملی را باید در نظر بگیریم. نباید عصبانی شویم و فکر کنیم در شرایط بحران هستیم.
*باید حواسمان جمع باشد. ما برای قدرت در برابر تهدیدات احتمالی دو بال نیاز داریم. دیپلماسی و بال قدرت نظامی. هر کدام نباشد پرواز ناممکن است و ما نمی توانیم به اهدافان برسیم. دولت یازدهم دنبال تقویت هر دو بود الان هم به دنبال همین هستیم.

*دولت یازدهم از لحاظ پدافند هوایی با ورود اس ۳۰۰ تحول بزرگی در کشور ایجاد کرد. ضمن اینکه ما هم در تولیدات داخلی پیشرفت خوبی داشته ایم. در دولت دوازدهم ادامه می دهیم. ما قدرت نظامی خود را افزایش می دهیم. البته قدرت اصلی ما مردم ما هستند.

۱۳۹۶/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...