نسخه چاپی

كاهش ذخایر بانك مركزی بزرگترین آسیب ارز ۴۲۰۰ تومانی است

عکس خبري -کاهش ذخاير بانک مرکزي بزرگترين آسيب ارز ???? توماني است

یك پژوهشگر اقتصاد گفت: اگر بتوانیم بحث حمایتی را درست سامان دهیم و به درستی جامعه هدف آن مشخص شود، می‌توان امیدوار بود كه مشكلات اصلاح ارز ترجیحی به كمترین میزان برسد.

به گزارش نما، موسی شهبازی، پژوهشگر اقتصاد، درخصوص لزوم اصلاح سیاست ارز ترجیحی اظهار داشت: نکته مهم در خصوص تخصیص ارز ترجیحی این است که قرار بود این سیاست از دهک‌های پایین درآمدی حمایت به عمل آورد که عملا چنین اتفاقی رخ نداده است.

وی با بیان اینکه کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی بزرگترین آسیب این سیاست بر اقتصاد کشور بوده است، ادامه داد: در شرایطی که در وضعیت تحریمی هستیم ذخایر ارزی برای ما راهبردی است و این سیاست موجب خالی شدن ذخایر بانک مرکزی در شرایط جنگ اقتصادی و ارزی شده است.


این پژوهشگر اقتصاد ایران با بیان اینکه ما در شرایط اضطرار برای اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم، تصریح کرد: به لحاظ قانونی، دولت امسال ۸ میلیارد دلار بیشتر نمی‌توانست برای کالای اساسی تحصیص دهد و همه را هم در ۶ ماه ابتدایی سال پرداخت کرده است، پس مسئله این است که هم به لحاظ قانونی ادامه این روند ممکن نیست و هم در شرایط فعلی دولت ارز مازادی برای تخصیص ندارد.

شهبازی در ادامه با بیان مساله سیاست حمایتی دولت از اقشار مختلف مردم تاکید کرد: اگر بتوانیم بحث حمایتی را درست سامان دهیم و این پولی که به این شیوه خرج می‌کنیم، ضابطه‌مند شود و به درستی جامعه هدف آن مشخص شود، می‌توان امیدوار بود که مشکلات اصلاح ارز ترجیحی به کمترین میزان برسد.

این اقتصاددان با اشاره به بحث‌هایی درباره شیوه سیاست‌های حمایتی دولت از مردم در زمان اصلاح این سیاست، افزود: دولت باید تمرکز خود را در ساز و کار و نحوه مدیریت اجرای اصلاح ارز ترجیحی بگذارد؛ در این مقطع، یارانه نقدی سهل و راحت‌تر است ولی نکته‌ این است که در برای چند دهک‌ ممکن است علاوه بر حمایت نقدی، نیاز به حمایت کالایی هم باشد.
منبع: فارس

۱۴۰۰/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...