نسخه چاپی

تحلیلگر پیشین سیا: ترامپ به‌دنبال جنگ با ایران نیست

یك تحلیل‌گر پیشین سازمان اطلاعات مركزی آمریكا می‌گوید اولویت‌های سیاست خارجی ترامپ به عنوان یك مجموعه مشخص قابل درك نیست اما ترامپ نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود.

به گزارش نما، سیاست دولت دونالد ترامپ در قبال ایران که مقامات آمریکایی از آن به‌عنوان «کارزار فشار حداکثری» یاد می‌کنند طی هفته‌های گذشته فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده است. گاهی سخنان جنگ‌طلبانه از مقامات آمریکایی شنیده می‌شود و گاه سران کاخ سفید از مذاکره با ایران سخن می‌رانند.

اخبار سیاسی- پاول پیلار تحلیل‌گر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به بررسی احتمال جنگ در منطقه و اخراج «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ پرداخته است.

پاول پیلار یکی از تحلیلگران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکاست که هم‌اکنون به عنوان استاد مدعو در رشته مطالعات امنیت در دانشگاه جرج تاون آمریکا مشغول به فعالیت است. پیلار عضو شورای اطلاعات ملی آمریکا نیز بوده است.

مطابق سخنان ترامپ، جنگ با ایران اولویت او نیست. نظر شما در این ارتباط چیست؟

ترامپ نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود. او به احتمال بیشتری متمایل به انجام مذاکرات جدید برای انعقاد یک توافق بهتر با ایران در راستای همان برجام است. البته او ممکن است در واقع تصور اشتباهی از احتمال دستیابی به یک توافق و یا دستاوردهای بهتر داشته باشد، ولی بهر حال تلاش برای یک توافق جدید چیزی است که ترامپ می‌خواهد.

برخی بر این باورند که اولویت ترامپ در دوره ریاست جمهوری‌اش، جنگ تجاری است. مثل جنگ تجاری با اروپا، چین و.... شما در این ارتباط چه فکر می‌کنید؟

اولویت‌های سیاست خارجی ترامپ به عنوان یک مجموعه مشخص قابل درک نیست. او سیاست‌هایش را براساس موضع‌گیری فردی و شعارهای مورد نظر برای رای دهندگان داخلی‌اش تنظیم می‌کند. تجارت برای او مسئله مهمی است، اما برای او مسئله‌ای مانند مهاجرت هم مهم است.

با در نظر گرفتن اهمیت جنگ تجاری برای ترامپ، سیاست خارجی ترامپ درباره ایران چندان به سیاست‌های جان بولتون که خواهان جنگ با ایران است، نزدیک نیست. نظر شما در این باره چیست؟

بولتون نقش اصلی را در تشدید تنش فعلی و افزایش خطر جنگ در منطقه دارد. او در این ارتباط با پامپئو همراه و هم نظر است، اگرچه پامپئو زیرک‌تر از بولتون است و توانسته نزدیکی‌ بیشتری به خواسته‌های ترامپ داشته باشد.

به نظر برخی کارشناسان، اگر ترامپ تا شروع کارزار انتخاباتی خود نتواند به اهداف مورد نظر درباره ایران دست یابد، ممکن است او برخی افراد جنگ طلب، مانند جان بولتون را از کابینه اخراج کند. این تحلیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برخی گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که صبر ترامپ در برابر بولتون تمام شده و او به شدت نسبت به نقش بولتون ناامید شده، به‌ویژه با توجه به این که این روزها خطر بروز یک جنگ جدید بسیار زیاد شده است.

ترامپ البته پیش از این هم نسبت به دو مشاور امنیت ملی خود نگاه مثبتی نداشت، اما در حال حاضر نشانه‌ای از احتمال اخراج جان بولتون دیده نمی‌شود. البته در صورتی که این تصور بیشتر شود که بولتون در حال خط دهی به ترامپ است، در این صورت امکان اخراج بولتون هم بسیار بیشتر خواهد بود.

جنگ تجاری با چین، مذاکرات با کره شمالی، مسائل ونزوئلا و ایران از جمله مهمترین مسائل سیاست خارجی ترامپ هستند. تا چه میزان این مسائل بر نتایج انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا تاثیر خواهد داشت؟

در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همیشه اقتصاد مهمترین مسئله است و بر این اساس جنگ تجاری با چین اهمیت بیشتری خواهد داشت. اما توافق تجاری با چین که بخواهد بسیاری از تعرفه‌ها را حذف کند، هیچ‌گاه منعقد نخواهد شد، چون برای مصرف‌کننده آمریکا و اقتصاد این کشور مضر خواهد بود و این موضوع نیز به مسئله انتخاب مجدد ترامپ آسیب وارد خواهد کرد. در عین حال اگر جنگ در منطقه شیوع پیدا کند، موضوع ایران نیز مسئله مهم انتخابات خواهد بود.


۱۳۹۸/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...