نسخه چاپی

اختصاصی نما:

تشكیل جامعه ای كه منجر به انزوای غرب می شود

عکس خبري -تشکيل جامعه اي که منجر به انزواي غرب مي شود

تحلیل شرایط و موقعیت كشور یكی از مهمترین عوامل درتصمیم گیری درست و بجا و بموقع برای آینده سازان كشور و نخبه گان است ،رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان دانشجو قبل از پاسخ به دیدگاهها و نظرات دانشجویان موقعیت كشور را از سه زاویه مورد تحلیل قرار دادند كه برای هر تحلیلگر سیاسی آموزنده است .

حمیدرضا ترقی-برای هر گونه تصمیم‌گیری و هر گونه اقدام بایستی به موقعیّت کنونی کشور توجّه کرد که موقعیّت بسیار مهم و حسّاسی است. من حالا یک مختصری در زمینه‌ی این موضوع، یعنی مسئله‌ی موقعیّت کنونی کشور عرض میکنم. از سه زاویه و نگاه کلّی به موقعیّت کشور میشود نگاه کرد: مقام معظم رهبری در دیدار مجازی با دانشجویان 28/2/99


توجّه به موقعیّت حسّاس کنونی کشور از سه زاویه:

تحلیل شرایط و موقعیت کشور یکی از مهمترین عوامل درتصمیم گیری درست و بجا و بموقع برای آینده سازان کشور و نخبه گان است ،رهبر معظم انقلاب در دیدار با جوانان دانشجو قبل از پاسخ به دیدگاهها و نظرات دانشجویان موقعیت کشور را از سه زاویه مورد تحلیل قرار دادند که برای هر تحلیلگر سیاسی آموزنده است .

زاویه اول:) جمهوری اسلامی، یک طرفِ مبارزه‌ی وسیع و عظیم در سطح جهانی)


از این زاویه به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک حقیقت روشنی وجود دارد و آن اینکه :

جمهوری اسلامی امروز طرف یک مبارزه‌ی وسیع و عظیمی در سطح جهانی است؛ یک مبارزه‌ی جدّی که یک طرف آن، نظام جمهوری اسلامی است، یک طرف جبهه‌ی کفر و ظلم و استکبار است؛ جمهوری اسلامی امروز درگیر یک چنین مبارزه‌ی عظیم و وسیعی است؛ در این هیچ تردیدی نباید داشت. 28/2/99

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دیدید که 84 کشور جهان و منطقه به کمک صدام وطه گر جهانی علیه ایران وارد جنگ شدند ؛ اگر چه امروز آن توازن بهم رخته و جمهوری اسلامی دوستان فراوانی پیدا کرده ولی قدرتهای جهانی بجز چین و روسیه و هند ،بقیه دارندگان سلح هسته ای علیه ایرانند اگر چه کشور های کوچک فراوانی حامی ایرانند .

مجامع بین المللی هم چون زیر سلطه آمریکا هستند به نفع آمریکا و نظام سلطه رای میدهند.

هدف جبهه مقابل

1-جبهه‌ی مقابل سعی دارد که جمهوری اسلامی را از میدان خارج کند با انواع شیوه‌ها و ترفندهایی که در اختیار دارد و امکاناتی که در اختیار دارد؛ که اگر چنانچه موفّق بشود ــ که قطعاً هم ان‌شاءالله موفّق نخواهد شد ــ برای آینده‌ی کشور بسیار گران تمام خواهد شد که جمهوری اسلامی در مواجهه‌ی با این جبهه‌ی ظلم و کفر و استکبار عقب‌نشینی کند و تسلیم بشود و از میدان خارج بشود.28/2/99

مفهوم این تسلیم و عقب نشینی ؛ تسلیم شدن حق در برابر باطل ، شکست اسلام از کفر ، غلبه ظالم بر مظلوم ،وتسلط شیطان بر مومن است .از بین رفتن امید مستضعفان جهان است .تداوم ظلم و ستم و یکجانبه گرائی قدرتهای سلطه گر است .

2-، مبارزه‌ی جبهه‌ی کفر و استکبار با جمهوری اسلامی برای این است که یک الگو به وجود نیاید. ما بسیاری از مشکلاتی هم که تا امروز داریم، به خاطر همین است؛ [یعنی] کارشکنی‌هایی شده برای اینکه آن الگوی جذّاب برای ملّتها به وجود نیاید. ما از این کارشکنی‌ها نمیتوانیم صرف نظر کنیم، یا اینها را ندیده بگیریم؛ اینها وجود داشته، الان هم وجود دارد. 28/2/99

ساختن جامعه نمونه اسلامی در ذیل نظام جمهوری اسلامی که جلوه ای از جامعه مهدوی باشد آرمان انقلاب اسلامی است وپیدایش آثار و نشانه های آن جذابیتی را در بین ملتها پدید می آورد که همه آزادیخواهان را بخود جلب میکند ؛ نمونه نداشت .به یقین اگر چنین جامعه ای درایران شکل بگیرد تمدن پوشالی غرب به انزوا خواهد رفت .

3-طبق این زاویه‌ی دید نسبت به موقعیّت کشور، باید بدانیم که جمهوری اسلامی درگیر یک چنین نبرد سیاسی، نبرد فکری، نبرد نرم و جنگ نرم و احیاناً برخوردهای سخت با جبهه‌ی وسیع ظلم و کفر و استکبار است.28/2/99

براساس این نگاه نسل جوان باید بداند که کشور و نظامی در حال جنگ درچند جبهه ی سیاسی ، فکری و فرهنگی ، وحتی نظامی با استکبار را دارد تحویل میگیرد .م تمام پیشرفتها و تعالی و موفقیتها را در همین شرایط بدست آورده است

زاویه دوم ) وجود ظرفیّت بالای کشور برای مقابله با موانع)

درادامه تحلیل موقعیت کشور توسط امام خامنه ای برای دانشجویان معظم له به ظرفیت موجود کشور برای مقابله با دشمنان و موانع حرکت انقلاب بسوی اهدافش اشاره کرده و فرمودند:
ما توجّه کنیم، ظرفیّت کشور برای مقابله بالا است؛ ما برای مقابله‌ی با همین جبهه‌ی وسیعی که قدرتمند هم هست، و از قدرتهای ظاهری برخوردار است، از ظرفیّتهای بسیار بالایی برخورداریم؛ این را تجربه‌ها به ما نشان میدهد؛ ما تجربه‌ی زیادی در این زمینه، در این سالها داریم که این تجربه‌ها به ما ثابت میکند که ما ظرفیّت برخورد و مواجهه و مقابله‌ی با این جبهه‌ی عظیم را داریم؛

1-تجربه‌ی مجاهدت نظامی داریم، سالهای دفاع ‌مقدّس و قضایای گوناگونی که بعد از آن وجود داشته است و مسائل منطقه‌ای که بعضی از شماها در قالب اظهار ارادت به شهید عزیزمان، شهید سلیمانی به آنها اشاره کردید؛ 28/2/99

دراین رابطه به گزارش پنتاگون آمریکا از توان نظامی ایران توجه کنید :


تارنمای آمریکایی «اینترنشنال پالیسی دایجست» درباره «ارزیابی پنتاگون از قابلیت‌های نظامی ایران» نوشت: «آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا» موسوم به (DIA) در تاریخ ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان ماه ۹۸) گزارش غیرطبقه‌بندی شده‌ای را منتشر کرد. این گزارش «قدرت اساسی نظامی ایران را از جمله نیت، قابلیت‌ها، ساختار و توانایی‌های نظامی ایران را بررسی کرده است. آژانس در سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۹ گزارش‌های مشابهی را به ترتیب درباره روسیه و چین در قالب مجموعه «قدرت نظامی» منتشر کرد اما این نخستین‌بار است که چنین گزارشی درباره ایران منتشر می‌شود.


بنا به بیانیه یکی از مقامات عالی‌رتبه «آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا»، نظامیان ایران به خصوص سپاه پاسداران و ارتش، با هدف تحقق دو منفعت استراتژیک ذیل قدرت‌نمایی می‌کنند: نخست امنیت نظام دوم تضمین یک جایگاه برتر در منطقه. ایران از آنجایی که با دشمنانی مانند آمریکا و اسرائیل مواجه شده، دکترین خود را به «بازدارندگی بهتر و مقابله با تهدیدات» تغییر داده است و برای این منظور بر استفاده از «تاکتیک‌های نامتقارن» تأکید می‌کند.»


تاریخ این گزارش نیز قابل ملاحظه است زیرا ایران و آمریکا بر سر ساقط کردن یک پهپاد «گلوبال هاک» آمریکایی بر فراز آب‌های تنگه هرمز از سوی ایران در ماه ژوئن گذشته و همچنین وقوع چندین عملیات خرابکارانه علیه نفتکش‌های اروپایی، ژاپنی و اماراتی تا نزدیکی یک منازعه بزرگ پیش رفتند.


سپهبد «رابرت پی. اشلی جونیور» مدیر «آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا» می‌گوید: «همان طور که تهران به گسترش قابلیت‌ها و نقش منطقه‌ای خود ادامه می‌دهد، افزایش درک ما از قدرت نظامی ایران و تهدیداتی را که متوجه منافع ما، در منطقه می‌کند نیز بیش از قبل اهمیت می‌یابد.»


نشریه آمریکایی می‌افزاید: این بیانیه همچنین خاطرنشان می‌کند که ایرانی‌ها چگونه در شیوه جنگی خود رویکردی «هیبریدی» در پیش می‌گیرند و عناصر جنگ متقارن و نامتقارن را در مواجهه با دشمنان و دستیابی منافع خود با هم ترکیب می‌کنند. البته این شگفتی‌آور نیست که ایران از این تاکتیک‌ها برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود در درازمدت استفاده می‌کند و از شرکا و عوامل نیابتی خود در منطقه که از دریای سرخ تا مدیترانه وجود دارند، بهره‌برداری می‌کند. تهران با استفاده از نیروهای نامتقارنی که در اختیار دارد منافعش را در منطقه ارتقا می‌دهد و به عمق استراتژیک دست پیدا می‌کند.


بعید است تا زمانی که رابطه ایران و آمریکا غیردوستانه و سرد است، این استراتژی ایران در آینده‌ای نزدیک تغییر کند. تیم ترامپ سال گذشته از توافق هسته‌ای ایران خارج شد. به طور یکجانبه بار دیگر تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد.


گزارش پنتاگون قابلیت‌هایی را که نظامیان ایران بر آن تکیه می‌کنند به سه قابلیت اساسی تقسیم می‌کند:


- ساخت بزرگ‌ترین نیروی موشکی بالستیک در خاورمیانه به عنوان «بازدارنده استراتژیک» به دلیل محدودیت‌های نیروی هوایی ایران


- نیروی دریایی‌ای که قادر باشد دریانوردی را در خلیج فارس و تنگه هرمز تهدید کند.


- ابزارهای نامتعارف ایران با بهره‌گیری از عوامل نیابتی و شرکایش در منطقه برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود.


بخش دیگری از این گزارش به بررسی دقیق و جزء به جزء موشک‌های کروز و بالستیک ایران اختصاص دارد از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، کروز و همچنین انواع «باروت خرج پرتاب». در این گزارش آمده است که ایران همچنان «موشک‌های بالستیک میان‌برد» موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای ندارد. با این حال، تأکید می‌کند که تهران می‌خواهد «ماشین پرتاب فضایی» موسوم به SLV بسازد که بتواند راه «موشک‌های بالستیک میان‌برد» را کوتاه کند زیرا هم IRBM و هم SLV هر دو از یک نوع فناوری استفاده می‌کنند.


ناکامی‌های پی در پی ایران در خصوص SLV در سال ۲۰۱۹ به تازگی در رسانه‌ها منتشر شده است اما این سند پیش‌بینی می‌کند که ایران موشک‌های بالستیک دقیق‌تر و مرگبارتری را گسترش خواهد داد و به آرایش درخواهد آورد. ایران قابلیت‌های فناوری ساخت موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای را پیگیری خواهد کرد.

2-هم جهاد علمی که در دنیا اعتراف شد که سرعت حرکت جمهوری اسلامی در زمینه‌ی پیشرفت مسائل علمی چندین برابر سرعت متوسّط دنیا است که این خیلی موضوع مهمّی بود و خوشبختانه هنوز هم ادامه دارد؛ 28/2/99

توجه و تأکید ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم پشرفت سریع علمی کشور موجب شد تا اکنون ایران در زمینه فناوری و تحقیقاتسلولهای بنیادیجزء 10 کشور برتر جهان باشد و در حوزهفناوری نانونیز رتبه ششم دنیا را داشته باشد.

در حوزههوا-فضا نیز با اینکه فعالیت در این حوزه دیر آغاز شد اما طی سالهای اخیر در حرکتی جهشی با ارسال ماهواره‌ و فرستادن موجود زنده به فضا ؛ایران موفق شد در میان 9 کشور صاحب چرخه کامل فناوری فضایی در دنیا قرار گیرد.

دستاوردهای ایران در عرصه هوا – فضاه فصل مهمی از موفقیت های علمی ایران است . این در زمینه پروژه های صنایع فضایی و موشکی به پیشرفت های بزرگی دست یافته که موجب شگفتی است.

"آندره یفستراتوف"کارشناس امور خاورمیانه روسیه با بیان اینکه دستاورد های دانشمندان ایرانی در زمینه ربات سازی شگفت انگیز است، می گوید: پیروزی های ربات‌های ساخت جمهوری اسلامی در مسابقه های تخصصی بین المللی را می توان تصویر این واقعیت دانست.

"یفستراتوف"همچنین با اشاره به حضور دانشمندان ایرانی در اجرای طرح گسترده انرژی گرما هسته ای در طرح های بین المللی تصریح می کند: این پیشرفت ها نشان می دهند که محققان ایرانی در میان پیشگامان بسیاری از زمینه های علمی در سطح جهان قرار دارند.

در حوزهپزشکینیز دستاوردهای بسیاری بدست آمده که تنها در یک بخش با خدمات بهداشتی ارائه شده پس از انقلاب اسلامی، ایران هم اکنون با وجود تحریم های ظالمانه از نظر افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ مادر و کودک، گسترش دانش آموختگان علوم پزشکی، پیشرو بودن در درمان های جدید، تولید داروهای مبتنی بر فناوری های جدید از جمله کشورهای تراز اول دنیاست.

جمهوری اسلامی علی‌رغم تمام تحریم‌ها و فشارهای ظالمانه کشورهای مستکبر با تکیه بر دانش بومی و تلاش جوانان متخصص خود توانسته به چرخه کاملسوخت هسته‌ای(غنی‌سازی) دست یابد و از نظر دانش علمی و فناوری در این عرصه در ردیف معدود کشور پیشرفته جهان قرار گیرد.

پیشرفت‎های علمی و دست‌یابی ایران به برخی از فناوری‎های نوین در کوتاه‌ترین زمان به گونه‌ای حیرت‌انگیز بوده که بسیاری از رسانه‌های جهان به آن اذعان کرده اند.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در آئین یازدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای با اعلام خبر بهره برداری از 'فاز اوّل مرکز پرتودهی صنعتی با استفاده از شتاب دهندۀ رودوترون ' ، 'مرکز تولید رادیو داروهایPETبا محوریت تولید رادیو داروهایFDG'و ' اوّلین کارخانۀ پُرعیارسازی سنگ اورانیوم ' گفت:"جمهوری اسلامی ایران چهارمین کشور دنیا و نخستین کشور غرب آسیاستکه از مزایای این دانش بهره مند می شود.نخستین پایلوت آزمایشگاهی ایزوتوپ های پایدار در سایت فردو بزودی به عنوان پشتوانۀ بزرگ در حوزۀ تحقیقات و پژوهش های راهبردی هسته ای مورد استفاده قرار خواهد گرفت."

بر اساس گزارش «اسکوپوسScopus»، ایران از نظر تولید مقاله‌های پژوهشی رتبه 17 جهان را کسب کرده‌ است. این مرکز سنجش علمی ، پورتال‎های معتبر پژوهشیو مقاله‌های دانشگاهی منتشر شده در سطح جهان را بررسی وکشورهای جهان را براساس مقاله‌های علمی رتبه‌بندی می‌کند.

«اندرو براون» با بیان این که سرعت رشد تولیدات علمی ایران در حوزه‌های مختلف علمی صورت گرفته در خصوص علت پیشرفت علمی ایران می‌نویسد:همانند هر جای دیگری پیشرفت چشمگیر تولیدات علمی ایران را نمی‌توان تصادفی دانست، دولت ایران پشتیبانی زیادی از پژوهش‎های علمی دارد و هم‌اکنون 75 درصد هزینه‌ پژوهش‎های علمی را پشتیبانی می‌کند و تا بالاترین سطح آموزش عالی و صنایع مشارکت دارد.

3- هم جهاد فرهنگی.28/2/99

در تعریف جهادفرهنگی،می‌توان گفت که فرآیندی است که به معنای ایجاد تحول و خلق ارزش‌ها و روابط اخلاقی و هنجارهای مناسب با دید اسلامی و خدامحور است و برای ارضای نیازهای آدمی، زمینه‏های لازم را در قالب اجتماع، فراهم می‏کند. از این منظر، می‌توان از جهاد فرهنگی به پویایی و رشد فرهنگی نیز یاد کرد. هدف کلان جهاد فرهنگی را می‌توان در انبساط فکری جامعه در جهت جانشین کردن مراتب عقلی، در قواعد تصمیم‏گیری، تضمین تربیت و تعلیم و پرورش صحیح و ارتقای سطح کارآمدی مردم برای تحقق جامعه‏ای سالم و بهره‏مند از امکانات مفید، بیان و تبیین کرد.

از سوی دیگر، جهاد فرهنگی خود در بر گیرندۀ ارکانی از قبیل همگانی ساختن فرهنگ و ضرورت سیاست‌گذاری فرهنگیو… است که این اهداف و ارکانتوسعۀ فرهنگی جامعه را در کسب رشدخلاقیت‌ها و فضیلت‌های اجتماعی به مدد بازشناسی و بازآفرینی فرهنگ اسلامی یاری می‏رساند. از کارکردهای دیگر جهاد فرهنگی در جامعه، این است که در مواجهه با دگرگونی‌های سریع اجتماعی و اقتصادی، کیفیت زندگی را ارتقا می‏بخشد و جامعه را بابت بهره‏مندی از توسعۀ معنوی ومادی، اقناع می‏نماید. جهاد فرهنگی قادر است که در یکفرآیند کلی، با مشارکت دادن تمامی افراد جامعه و گروه‌های اجتماعی، در راستای مقولات فرهنگ‏آفرینی و تقویت و گسترش رقابت‌های سازنده گام‌های مفیدی بردارد. بی‌تردید، پیشرفت در مسیر انسانیت و سیر الی الله به عنوان یک مفهوم متعالی، دستاوردی مهم و پدیده‏ای چندبُعدی است و فی نفسه یک آرمان به حساب می‏آید.


دستاورد فرهنگی انقلاب متکی بر هویت دینی، ملی و ارزش­های انقلابی است. استقلال و خودباوری فرهنگی، مبارزه با مظاهر فساد، هویت­یابی اسلامی-ایرانی، گسترش فرهنگ عاشورا، تحول در محتوای کتب و متون درسی و نشر کتب، تحول در محتوای مجلات و صداوسیما، ارتقاء بینش و آگاهی­های عمومی و اجتماعی در سطح جامعه از مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی است که درجهاد فرهنگی بدان دست یافته ایم.

مجموعه‌ی عظیم جوانِ پایبند به مبانی دینی، در مقابل هجوم فرهنگی دشمن


ببینید، علی‌رغم همه‌ی این ظواهری که [شما] دوستان اشاره کردید، بنده هم به آنها توجّه دارم و اذعان دارم، یک واقعیّتی وجود دارد؛ علیه کشور ما در زمینه‌ی هجوم فرهنگی خیلی کار دارد میشود؛ مال امروز هم نیست، حالا امروز هم که فضای مجازی آمده است و حجمْ چند برابر شده، لکن از سابق هم به وسیله‌ی رادیوها، به وسیله‌ی تلویزیون‌ها، با وسایل گوناگون علیه مسائل فرهنگی در جمهوری اسلامی تلاش میشده و کار میشده. علی‌رغم همه‌ی اینها یک مجموعه‌ی عظیم جوان ــ نه یک مجموعه‌ی کوچک، نه یک اقلّیّت ــ پایبند به مبانی دینی، به مبانی اعتقادی و مبانی فرهنگی جمهوری اسلامی‌اند؛ این نشان‌دهنده‌ی آن است که ما در جهاد فرهنگی هم از دشمن قوی‌تر هستیم. مسائل گوناگونی [هست] که بعضی از آنها را شماها اشاره کردید، بعضی را هم اشاره نکردید. تظاهرات دینی‌ای که این سالها دارد انجام میگیرد ــ مسئله‌ی راه‌پیمایی اربعین، مسئله‌ی اعتکاف، مسئله‌ی عزاداری‌های حسینی، بعد در این اواخر مسئله‌ی تشییع عظیمِ بی‌نظیر شهید عزیزمان، شهید سلیمانی، و از این قبیل چیزها ــ همه نشان‌دهنده‌ی این است که جمهوری اسلامی در نبرد و مبارزه‌ی فرهنگی هم با جبهه‌ی استکبار با همه‌ی تلاشی که او دارد میکند، عقب‌مانده نیست و کارهای بزرگی انجام شده و پیشرفتهای بزرگی صورت گرفته؛ بنابراین در مجاهدت فرهنگی هم همین‌ جور است. در جهاد اجتماعی هم همین‌جور است؛ [مثل] همین حجم خدماتی که در این قضایای اخیر یا در سیل سال گذشته، یا در زلزله‌ها یا در حضور همین گروه‌های جهادی در روستاها مشاهده شد و حرکت عظیمی که در این زمینه به راه افتاد؛ که اینها همه نشان‌دهنده‌ی این است که در جهاد اجتماعی هم کارکرد ما، کارکرد کشور و ظرفیّت کشور بسیار بالا بوده و حتماً از این بیشتر هم هست در مناطق محروم و مانند اینها.28/2/99

در زمینه‌ی جهاد فکری هم همین ‌جور؛ در باب جهاد فکری هم کارهای فکری، زیاد شده؛ پایبندی به شعارهای انقلاب، خوب شده؛ همین بحثهایی که شما میکنید نشان‌دهنده‌ی عمق و پیشرفت کار فکری است.28/2/99

بنابراین ما به موقعیّت کشور اگر بخواهیم از این زاویه‌ی دید نگاه کنیم، باید اعتراف کنیم و قبول بکنیم که ظرفیّت کشور برای مواجهه‌ی با دشمن ــ چه در زمینه‌ی مسائل نظامی، چه در زمینه‌ِی مسائل علمی، چه در زمینه‌ی مسائل اجتماعی، چه در زمینه‌ی مسائل فرهنگی و غیره ــ ظرفیّت بسیار بالایی است و ما راحت میتوانیم با این جبهه مواجهه و مقابله کنیم و بر او پیروز بشویم؛ یعنی این امید به پیروزی یک امید موهومی نیست، یک امید متّکی به این واقعیّت روشن است.

زاویه سوم ) نهادینه شدنِ احساس قدرت و عزّت در کشور)
زاویه‌ی دید دیگر هم وجود دارد و آن احساس قدرت و عزّتی است که در کشور نهادینه شده، که این خیلی چیز مهمّی است؛ یعنی در کشور یک احساس نهادینه‌شده‌ای در عموم تقریباً وجود دارد. حالا بعضی‌ها منفی‌بافی میکنند و ضعفهایی را که در وجود خودشان هست، به کشور، به جامعه، به نظام جمهوری اسلامی نسبت میدهند لکن واقعیّت قضیّه این است که خوشبختانه در کشور یک احساس عمومی عمیقی وجود دارد و آن، احساس عزّت و قدرت است.28/2/99

یکی از چیزهایی که در برخورد استبدادی و استعماری با ملّتها خیلی اهمّیّت دارد این است که قدرتهای استعمارگر و سلطه‌گر سعی‌شان در ایجاد حسّ حقارت در آن ملّتهایی است که میخواهند بر آنها تسلّط پیدا کنند؛ یعنی یک مقدّمه‌ی لازم برای آنها این است که آن ملّت را تحقیر کنند، در او احساس حقارت به وجود بیاورند، احساس ناتوانی را به او تزریق کنند، به او تفهیم کنند که او چیزی نیست، هویّتی ندارد، کسی نیست و اهمّیّتی ندارد؛ این یکی از کارهای اساسی است. و این کار متأسّفانه در ایران انجام گرفت؛ یعنی از اواخر دوره‌ی قاجار شروع شد؛ هم استبداد داخلی سلاطین آخری قاجار، هم سیاستهای مداخله‌گر بسیار خطرناک و متنفّذی که در کشور بودند -عمدتاً سیاست انگلیس- به این معنا دامن زدند.
انقلاب اسلامی و ریشه‌کنی حکومت پهلوی، وبازگشت عزت

درست نقطه‌ی مقابل این در انقلاب اسلامی اتّفاق افتاد. در انقلاب اسلامی جوانهای کشور احساس کردند که قادرند یک کار نشدنی را که همه در قضاوتهایشان میگفتند این کار نشدنی است ــ و آن، تکان دادن حکومت پهلوی بود ــ به بهترین وجهی انجام بدهند؛ جوان ایرانی و ملّت ایران مجموعاً توانستند با اراده‌ی خود، با قدرت خود، این حکومتِ این چنین را ریشه‌کن کنند، یک کار نشدنی را انجام بدهند و دنیا را متحیّر کنند؛ بعد از آن هم تا امروز عوامل احساس عزّت و احساس قدرت پی‌درپی در کشور به وجود آمده و سطح اقتدار ملّی را خوشبختانه به اینجا رسانده؛ یعنی کشوری هستیم که در مقابل زورگویی، با قدرت با صراحت می‌ایستیم، نه اینکه فقط یک نفر یا دو نفر در دستگاه حکومت چنین حالتی را داشته باشند؛ نه، ملّت به طور عموم این احساس را دارند، این احساس قدرت را دارند، این احساس عزّت را دارند.
تلاش دشمن برای مخدوش کردن این احساس عزّت و قدرت
دشمن امروز در صدد این است که این احساس عزّت را، احساس قدرت را، اطمینان به نفسْ ملّی را مخدوش کند و از بین ببرد. البتّه دشمن تلاش میکند، خدای متعال هم عکس این را تقدیر کرده. همین حادثه‌ی کرونا موجب شد که مردم احساس عزّت بیشتری پیدا کنند؛ خب شما ملاحظه کنید، در غرب، در کشورهای غربی، در آمریکا چه خبر است. همین حادثه‌ که اینجا هم آمد، آنجا هم رفت؛ آنجا ببینید وضع چه‌ جوری است، اینجا وضع چه‌ جوری بود: مدیریّتی که شد، حضوری که مردم پیدا کردند، کارهای بزرگی که در این زمینه انجام گرفت. یا [مثلاً] پرتاب ماهواره، یا کارهای علمی‌ای که الان دارد انجام میگیرد برای شناخت همین ویروس. اینها همه حوادثی است که خدای متعال [مقدّر کرده]؛ یا این نهضت عظیم کمک مؤمنانه و خدمتی که انجام گرفت. پس شرایط کشور، اینها است. آن جبهه‌بندی هست، آن دشمنی هست، آن ظرفیّتها هست و این احساس عزّت و قدرت هم در کشور وجود دارد.28/2/99

پس مطابق تحلیل مقام معظم رهبری از موقعیت کشور از سه زاویه مشخص میشود که جمهوری اسلامی در یک نبرد وسیع با دشمن است ولی ظرفیتهای داخلی لازم را برای مقابله با دشمن دارد و همین به ملت عزت و اقتدار بخشیده تا راه خودرا بسوی آرمانهای انقلاب اسلامی تداوم دهد .

۱۳۹۹/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...