نسخه چاپی

قصاص گران زود قضاوت گر!

عکس خبري - قصاص گران زود قضاوت گر!

حدود ده روز پیش ماجرای قتل دختری ۱۳ ساله سرتیتر اخبار رسانه ها و شبكه های مجازی داخلی و خارجی میشود .

به گزارش نما، خبری که مثل همیشه با شایعات زیادی همراه بوده است و نقل قول ها و تفسیرهای مختلفی را از رسانه های متعدد به همراه داشته است .

اخبار سیاسی- هرکسی به زعم خود تحلیلی ارائه میدهد و نظری را پخش میکند . عده ای هم این وسط همواره هستند که آتش بیار معرکه میشوند و سیر داغ، پیازداغ این ماجرا را آنقدر زیاد میکنند تا حق و باطل آنچنان در هم آمیخته شود که نشود راست و دروغ ماجرا را فهمید .

آنهایی که عشق #هشتگ هستند و روزی "نه به اعدام" را فریاد میکنند ، روزی دیگر "بله به قصاص " را ، یک روز "کودک همسری" را میکوبند و فردایش "رابطه عشقولانه یک کودک با مردی دوبرابر سنش" را مطلوب و عادی جلوه میدهند.

عده ای مقصر را پدری میدانند سخت گیر و متعصب که دخترش را آزاد نگذاشته تا با عشقش فرار کند و عده ای میگویند دختر مقصر است که با سن کم، تابع خانواده نبوده و حرف گوش نکرده است؛ و دشمنان و خائنان محقری که در این آب گل آلوده ، تنها ماهی "اسلام هراسی" و "اسلام ستیزی" را میگیرند و میخواهند بگویند که دین و مذهب و قوانین و عرف دست و پاگیر و سخت گیرانه علیه زنان، باعث و بانی این قتلهای ناموسی و حیثیتی است و باید روابط بین دختر و پسر آزاد باشد و جالب آنکه خود خانواده مقتول دلیل اختلافات را چیزی غیر از باورهای مذهبی ذکر کرده اند!

من نه کارشناس فقهی هستم که بخواهم درباره وضعیت قصاص یا اعدام یا دیه و تعزیر گرفتن "ولی دَم" و تبصره ها و استثناآت آن صحبت کنم ؛و نه کارشناس حقوقی هستم که بدانم کمبودهای قانونی ما در این زمینه کجاهاست و چرا تاکنون نمایندگان مجلس و وکلای خاص امور خانوادگی، تمهیدات لازم در این زمینه را نیندیشیده اند ؟

میدانم که ۲۶ شهریور ماه سال گذشته از سوی ریاست قوه قضاییه ، لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت تهیه ، تدوین و منتشر شده بود ، حتی برای هرگونه رفتار عمدی که موجب ورود آسیب یا ضرر به جسم یا روان یا شخصیت ، حیثیت، و یا حقوق و آزادی های قانونی زن باشد جرم انگاری شده بود ، و تکالیف دستگاههای مختلف دولتی و غیردولتی هم برای نگهداری از امنیت بانوان مشخص شده بود ولی نمیدانم که چرا تاکنون تکلیف این لایحه مشخص نشده و همچنان منتظر تشریفات اجرایی آن از سوی دولت است ؟

این را هم میدانم که اسلام دین رحمت و عطوفت است و پیامبرمان رحمةً للعالمین، اسوه حسنه ای بود از اخلاق و مهربانی ؛ و از همان ابتدای رسالتش ، با تمامی خرافات و جهالتهای آدمیان مبنی بر زنده به گور کردن دختران مبارزه کرد و آنچنان با دختر خود فاطمه زهرا سلام الله علیها به احترام و کرامت برخورد میکرد که زبانزد خاص و عام بود . احادیث فراوانی که درباره دختران و فرزند دختر داشتن و بوسیدن فرزند و هدیه دادن ابتدا به دختر و ... نیز وجود دارد که در تایید همین مطلب است .

اینکه پذیرش دین اسلام هم‌حتی اجباری نیست و اصول دین چون توحید و معاد و ... باید تحقیقی پذیرفته شود و نه تقلیدی نیز از دیگر مسائلی است که باید بدخواهان دینی ما بدانند !

البته باید گفت جنایت‌های ناموسی و ارتکاب خشونت و اغلب قتل زنان یک خانواده به دست مردان خویشاوند خود ، به علت "ننگین کردن شرافت خانواده خود" مساله ای امروزی نیست .
از روزگاران بسیار قدیم در اغلب فرهنگها و نه ایران و اسلام ، موارد گوناگونی از جمله خودداری از ازدواج اجباری، قربانی یک تجاوز جنسی بودن، طلاق گرفتن (حتی از یک شوهر ناشایست)، رابطه با جنس مخالف، یا ارتکاب زنا، برای اینکه فردی قربانی جنایت‌های ناموسی شود، فقط با گمان به اینکه او آبروی خانواده را بر باد داده‌است کافی بوده ا‌ست. و بعضا این مساله همواره ریشه مذهبی هم ندارد و گاه مربوط به مسائل قومیتی و قبیله ای میشود . چه بسا خودکشی ها و خودسوزیهایی با همین انگیزه ها که آمار کمی هم در میان اقوام و کشورهای مختلف ندارد !

از طرفی هم مجازاتهای اسلامی چون قصاص، که عامل حیات جمعى انسانها دانسته شده، و در پرتو آن یک جنایتکار از جامعه کم مى شود و جنایتکاران دیگر از این برخورد پند و عبرت مى گیرند وجودشان ضروری است و هم ؛ اجرای حدود الهى براى جرائمى همچون زنا، سرقت و شرب خمر، که موجب طهارت جامعه و جلوگیرى از به تباهى افتادن زندگى فردى و اجتماعى مى باشد را نمیتوان نادیده گرفت.

مساله بعدی که باید به آن اشاره کرد ، ورود فضای مجازی به مسائل خانوادگی و شخصی انسانهاست، که باید به شدت از آن جلوگیری شود ! معضلی که بیشتر خانواده ها امروزه با آن دست به گریبان هستند و برای حفظ آبروی خود چه بسا تن به بدترین رفتارها بدهند .

اینکه ما به خودمان اجازه دهیم وارد حریم خصوصی افراد شده ، اطلاعات شخصی یا عکس و فیلم آنها را منتشر کرده و سپس بابت آنها حق السکوت بگیریم یا تهدید و ارعاب کنیم و افرادی ساده را طعمه سیاستهای پست و حقیر خود نماییم ،موضوعی است که حتما باید به آن رسیدگی شود!

بیایید یاد بگیریم در فضای حوادث اینچنینی ، نه قضاوت کنیم نه شایعه بسازیم نه اخبار دروغ را منتشر سازیم! بگذاریم افرادی که کارشناس حقیقی و حقوقی این مسائل هستند ، خود به بررسی و کاوش پرداخته و سخن بگویند و عاملین و مسببین آن هم به مجازاتی که قانون و شرع برایشان تشخیص داده برسند .

این ‌نکته را هم به خاطر داشته باشیم که برای دشمنان،همین که نهاد خانواده در دین اسلام از اهمیت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است ، کافی است تا از هیچ اقدامی برای هجمه به آن فروگذار نکرده و به بهانه هر قتل و جنایت و قصاص و اعدام و خشونتی، برای ضدیت و از بین بردن آن اقدام نمایند . مواظب باشیم در تله آنها نیفتیم ! فرهنگ اصیل خود را حفظ کنیم ، مهارتهای زندگی را در خود و خانواده بالا ببریم و تعصبات اشتباه و بیجا را از خود دور کنیم .

صفورا ترقی


۱۳۹۹/۳/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...