نسخه چاپی

بیرانوند در مسیر حقیقی یا عابدزاده؟

عکس خبري -بيرانوند در مسير حقيقي يا عابدزاده؟

علیرضا بیرانوند قرار است برای فصل آینده از پرسپولیس جدا شود و با انتقالی هفتصدهزار دلاری راهی كشور بلژیك و تیم رویال آنتورپ خواهد شد.

به گزارش نما، در سال‌های اخیر همواره شایعات زیادی پیرامون جدایی علیرضا بیرانوند از پرسپولیس و حضورش در فوتبال اروپا شنیده می‌شد؛ شایعاتی که هرگز رنگ واقعیت نمی‌گرفتند و بیرانوند به حضورش در جمع پرسپولیسی‌ها ادامه می‌داد. با این حال سرانجام در این فصل از رقابت‌ها این طلسم شکسته شد و گلر شماره یک تیم ملی و پرسپولیس با قبول پیشنهاد تیم رویال آنتورپ بلژیک از فصل بعد در این تیم به میدان خواهد رفت تا طعم حضور در فوتبال اروپا را بچشد.

بیرانوند در حالی چمدان‌هایش را به مقصد بلژیک می‌بندد که در سال‌های اخیر چند دروازه‌بان ایرانی در فوتبال اروپا حضور یافته‌اند ولی به جز امیر عابدزاده بقیه نفرات حضور چندان موفقی در اروپا نداشته‌اند که نشان می‌دهد بیرانوند کار سختی برای موفقیت در قاره سبز دارد.

نیما نکیسا اولین دروازه‌بان ایرانی بود که در سال‌های اخیر پا به فوتبال اروپا گذاشت ولی حضورش چندان طولانی نشد. نکیسا در سال 1999 از پرسپولیس راهی فوتبال یونان شد و پس از نیم فصل حضور در تیم کاوالا و انجام تنها دو بازی مدتی هم در فوتبال آلبانی حضور داشت و پس از آن به ایران برگشت و راهی برق شیراز شد.

پس از حضور ناموفق نکیسا دیگر خبری از حضور دروازه‌بان‌های ایرانی در فوتبال اروپا نبود تا این‌که این طلسم با پیوستن علیرضا حقیقی به تیم روبین‌کازان روسیه شکسته شد. حقیقی در نیم فصل لیگ یازدهم با پیشنهاد این تیم روسی از پرسپولیس جدا شد ولی در مدت عضویت پنج‌ساله خود تنها یک بار برای روبین‌کازان به میدان رفت حضور قرضی در تیم‌های دیگر را هم تجربه کرد. حقیقی در این دوره برای تیم‌هایی چون کوویلیا و پنافیل هم به میدان رفت تا این‌که در سال 2016 با قراردادی قرضی به ماریتیمو پرتغال پیوست؛ او در ماریتیمو هم تنها پنج بار به میدان رفت و پس از فسخ قرارداد با این تیم مدتی بدون تیم ماند تا این‌که راهی فوتبال سوئد شد. در این بین حقیقی که در جام جهانی 2014 دروازه‌بان اول تیم ملی بود به خاطر بازی نکردن در اروپا به مرور پیراهن تیم ملی را هم از دست داد و پس از جدایی از فوتبال سوئد سرانجام با تیم نساجی به فوتبال کشورمان بازگشت.

پس از حضور حقیقی در روسیه و درست در روزهایی که رابطه کی‌روش و رحمتی شکراب شده بود، صحبت‌هایی درباره حضور دنیل داوری در ترکیب تیم ملی به گوش می‌رسید که همین موضوع یکی از دلایل دلخوری رحمتی و خداحافظی ناگهانی‌اش هم بود. داوری که آن زمان در تیم برانشوایگ در بوندسلیگای 2 بازی می‌کرد در نهایت به پیراهن تیم ملی رسید اما عملکردش کی‌روش برای استفاده بیشتر از او قانع نکرد تا داوری که با برانشوایگ به سطح اول فوتبال آلمان راه یافته بود در جام جهانی 2014 ذخیره حقیقی باشد و پس از جام جهانی هم با ظهور نفراتی چون بیرانوند و مظاهری دیگر خبری از این گلر دورگه نبود. داوری پس از جام جهانی راهی تیم گراس‌هاپرز سویی شد ولی در این تیم اغلب نیمکت‌نشین بود و پس از آن با حضور در تیم‌هایی چون بیله‌فلد و دویسبورگ نتوانست دوران فوتبال خود را احیا کند. این دروازه‌بان اکنون در تیم اوبرهازن در سطح چهارم آلمان حضور دارد و نتوانست در فوتبال اروپا به توفیق چندانی برسد.

در پایان لیگ پانزدهم بار دیگر یک دروازه‌بان از تیم پرسپولیس این فرصت را پیدا کرد تا راهی فوتبال اروپا شود؛ سوشا مکانی دروازه‌بان قرمزها که فصل پرحاشیه‌ای گذرانده بود از طرف کمیته اخلاق با محرومیت مواجه شد و تصمیم گرفت فوتبال ایران به مقصد دسته دوم نروژ ترک کند. مکانی در تیم میوندالن عملکرد نسبتا موفقی داشت و فرصت حضور در لیگ برتر نروژ را هم پیدا کرد. او در دو مقطع و با دو تیم نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان به فوتبال ایران برگشت و اکنون در تیم میوندالن که این روزها در لیگ برتر کشور نروژ بازی می‌کند عضویت دارد. مکانی برخلاف دوران پرحاشیه در ایران در اروپا روزهای آرام و بدون حاشیه‌ای را می‌گذراند.

یکی از نمونه‌های نسبتا موفق فوتبال ایران در اروپا، امیر عابدزاده است. او که در فوتبال پایه حضور در تیم پایه تاتنهام را تجربه کرده، پس از حضوری کوتاه‌مدت در پرسولیس و راه‌آهن راهی فوتبال اروپا شد و این روزها در لیگ برتر پرتغال برای ماریتیمو به میدان می‌رود. عابدزاده در بازی‌هایی که برای این تیم پرتغالی به میدان رفته اغلب عملکرد خوبی داشته و بعضا مورد توجه علاقه‌مندان به فوتبال در پرتغال قرار گرفته است.

حالا علیرضا بیرانوند قرار است نماینده جدید فوتبال ایران در اروپا باشد و در این کار سختی برای اثبات توانایی‌هایش خواهد داشت. تیم آنتورپ که در این فصل از لیگ بلژیک در رده چهارم جدول قرار گرفت فرصت حضور در لیگ اروپا را هم دارد و به تازگی به جز بیرانوند یک دروازه‌بان فرانسوی هم از تیم موسکرون جذب کرده است تا رقیب بیرو شود.
منبع: خبرآنلاین

۱۳۹۹/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...