نسخه چاپی

«كودتای سفید» بن سلمان در عربستان

عکس خبري -«کودتاي سفيد» بن سلمان در عربستان

یك روزنامه فرامنطقه ای با انتشار گزارشی، اقدامات ولیعهد عربستان را به مثابه «كودتای سفید» در این كشور خواند.



به گزارش نما به نقل از القدس العربی، رسانه‌های سعودی تلاش می‌کنند این طور نشان دهند که «محمد بن سلمان» ولیعهد ۳۴ ساله سعودی، تصمیم گیرنده نخست در عربستان به شمار نمی‌رود و در حال حاضر «سلمان بن عبدالعزیز» ۸۴ ساله زمام امور را در این کشور به دست دارد.

اما بررسی اوضاع عربستان بعد از گذشت ۳ سال از رسیدن بن سلمان به کرسی قدرت به عنوان ولیعهد این کشور نشان می‌دهد که او تصمیم گیرنده اصلی در عربستان به شمار می‌رود و قصد دارد سیستم حاکمیت جدیدی را در عربستان پیاده کند.

تحلیلگران معتقدند که اقدامات بن سلمان در بازداشت شاهزادگان و صاحبان فکر و اندیشه و حقوق دانان و مخالفان سیاسی ولیعهد عربستان در راستای تقویت اختیارات بن سلمان و به دست گرفتن زمام امور کشور انجام می‌شود.

در مارس ۲۰۱۹، ۳۶ کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل، نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودی را محکوم کرده و خواهان آزادی بازداشت شدگان سعودی شدند.

برای بن سلمان این نکته مهم بود که بعد از به حاشیه راندن هیأت موسوم به امر به معروف در عربستان، یک هیأت جایگزین برای آن تعیین کند و «هیأت تفریحات» که مسئول برگزاری جشن‌ها به دور از عرف‌های اجتماعی در کشور است را تأسیس کرد.

زندگی اشرافی ولیعهد عربستان و پرداخت هزینه‌های هنگفت برای خرید قایق‌های تفریحی فاخر در حالیکه جوانان سعودی در بیکاری و خانواده‌های این کشور در سایه نبود امکانات رفاهی به سر می‌برند، یکی دیگر از ویژگی‌های حکومت بن سلمان است.

بحران قطر، جنگ یمن، ترور جمال خاشقجی و.... تنها نمونه‌هایی از اقدامات دردسر ساز بن سلمان در عرصه سیاست خارجه محسوب می‌شود. تحلیلگران معتقدند که تصمیمات ناپخته بن سلمان باعث ایجاد شکاف در میان بخشهای مختلف قدرت در عربستان شده است. این تصمیمات اعتماد سعودی‌ها به دستگاه قدرت را نیز خدشه دار کرده است.

در هر صورت می‌توان گفت که شاهد تولد «عربستان سلمانی» و چیزی شبیه «کودتای سفید» در این کشور هستیم که نشانه‌های داخلی و خارجی کنونی کاملاً گویای مطلب است.
منبع: مهر

۱۳۹۹/۴/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...