نسخه چاپی

چین بزرگترین نیروی دریایی جهان را در اختیار دارد

عکس خبري -چين بزرگترين نيروي دريايي جهان را در اختيار دارد

پنتاگون می‌گوید چین از رزم‌ناوهای بیشتری در مقایسه با آمریكا برخوردار است و می‌تواند در آینده برتری نظامی واشنگتن را در سطح دریا تهدید كند.

به گزارش نما به نقل از یورنیوز، وزارت دفاع آمریکا با استناد به تازه‌ترین ارزیابی‌های خود اعتراف کرد که چین در حال حاضر بزرگترین نیروی دریایی جهان را در اختیار دارد.

آنها می‌گویند نیروی دریایی چین در حال حاضر ۳۵۰ رزم‌ناو در اختیار دارد، حال آنکه تعداد ناوهای جنگی نیروی دریایی ایالات متحده تنها ۲۹۳ فروند است.

همزمان آنها ادعا می‌کنند که اگرچه در مقایسه با چین، کشتی‌های جنگی کم‌تری در اختیار دارند؛ در زمینه‌های دیگر از جمله فناروی و تجهیزات پیشرفته‌تر دریایی نسبت به سایر رقبا دارای مزیت و برتری هستند.

با این حال، پنتاگون می‌گوید که دولت شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین، قصد ندارد در این سطح متوقف شود و همچنان در صدد توسعه و نوسازی ناوگان جنگی این کشور است.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، پکن در این راستا طرح‌هایی در دست اجرا دارد و پروژههایی نظیر ساخت و تولید هرچه بیشتر کشتی‌های دوزیست و ناوهای هواپیمابر را به صورت جدی دنبال می‌کند.

پنتاگون در عین حال می‌گوید که فاصله و اختلاف موجود از حیث فناوری و لجستیک میان نیروی دریایی چین و ایالات متحده، سال به سال در حال کم‌تر شدن است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که تنش میان پکن و واشنگتن بر سر کنترل آبراه راهبردی دریای جنوبی، بالا گرفته است.

همزمان، نشریه «کپیتال» فرانسه در گزارشی به تحلیل ادعای پنتاگون در خصوص توانمندی‌های دریایی چین پرداخت و در این باره نوشت: آمریکا در حال حاضر ۱۱ ناو هواپیمابر هسته‌ای دارد که قادر به حمل صدها هواپیما از انواع مختلف هستند؛ حال آنکه پکن تنها دو فروند از این نوع ناوهای هواپیمابر دارد که از نظر کارایی و قابلیت نسبت با ناوهای آمریکایی در مرحله پایین‌تری قرار دارند.

دیگر نقطه ضعف نیروی دریایی چین نیز برخورداری کمتر از پایگاه‌های نظامی خارجی عنوان می‌شود.

به گزارش مهر، اگرچه تلاش روزافزون پکن برای به روزرسانی توان نظامی امری مخفیانه تلقی نمی‌شود اما اعتراف پنتاگون هم هدفی پنهان را دنبال می‌کند که در ساده‌ترین حالت ممکن طلب بودجه نظامی بیشتر برای افزایش شمار رزم‌ناوهای آمریکایی و ادوات جنگی است تا همزمان با تمرکززدایی از جنگ‌های زمینی و کشیدن مناقشات به سطح دریا، برتری نظامی آمریکا در مقایسه با سایر رقبا حفظ شود.
مهر

۱۳۹۹/۶/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...