نسخه چاپی

وزیر خارجه هند فردا توقفی كوتاه در تهران خواهد داشت/سیاست ما درباره آمریكا تغییری نكرده

عکس خبري -وزير خارجه هند فردا توقفي کوتاه در تهران خواهد داشت/سياست ما درباره آمريکا تغييري نکرده

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ وزیر خارجه هند فردا در مسیر سفرش به روسیه برای شركت در نشست شانگهای به تهران می‌آید و در توقفی كوتاه با ظریف دیدار می‌كند.

به گزارش نما، سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

این دیپلمات ارشد کشورمان در ابتدای این نشست خبری یاد و خاطره شهدای عزیز انقلاب اسلامی را گرامی داشت که هر آنچه داریم از شهدای عزیز انقلاب است. انشاءالله در هر مقام و پستی پاسداشت خون شهدا را داشته باشیم.

خطیب‌زاده همچنین به گاهشمار سیاست خارجی در هفته‌ گذشته را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: نشست کمیسیون مشترک برجام در اول سپتامبر در وین برگزار شد که دستاورد بزرگ دیگری برای ایران و اعضای باقیمانده بیانیه ریاستی بود که بار دیگر بر عدم اهلیت آمریکا به عنوان عضو برجام اشاره شد.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد:‌ نماینده ویژه ایران در امور افغانستان سفری پر بار به کابل داشت و با تمام مقامات ملاقات داشت و دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی خاجی هم سفری به ژنو داشت که ملاقات‌هایی هم در آن جا داشت.

وی گفت: امروز پایان سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران است. فردا وزیر خارجه هند که در سفری به روسیه در اجلاس شانگهای عازم مسکو است چند ساعتی در تهران توقف خواهد داشت و ملاقاتی با ظریف خواهد داشت. هفته‌های شلوغی است و سفرهایی برای ظریف در پیش است که به محض نهایی شدن اطلاع رسانی می‌شود.

خطیب‌زاده سفر وزیر خارجه سوئیس را سفری در چارچوب روابط دوجانبه خواند و گفت‌:روابط خیلی خوب و گسترده و عمیقی با سوئیس همواره داشتیم. یکی از ویژگی‌های آن در روابط ما حافظ منافع بودن آن است. هم حافظ منافع آمریکا و حافظ منافع ایران در عربستان و همچنین حافظ منافع ایران در کاناداست.

وی افزود: رژیم ترامپ نشان داده از هر فرصتی سوء استفاده می‌کند که فشار به ایران وارد کند و قبل از سفر گروسی هم فشار وارد کرد و قبل از این سفر هم صورت گرفت. این سفر ربطی به روابط ایران و آمریکا ندارد. سیاست ما در باره آمریکا تغییری نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: آمریکا وقیحانه تلاش می‌کند هیچ پولی وارد کانال مالی سوئیس نشود. به نیات و اقدامات و اعمال واشنگتن بسیار بدبین هستیم ولی دولت سوئیس با حسن نیت صداقت و شفافیت در راه‌اندازی این کانال و حافظ منافع همواره عمل کرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی بیان کرد: به طور جدی انتظار داریم امارات عربی متحده اشتباهات خود را تقبیح کند و ایران در مورد امنیت ملی خود با هیچکس شوخی ندارد.

وی درباره تصمیم صربستان و کوزوو برای انتقال سفارت خود به قدس، گفت: ایران همواره تلاش کرده و از حل منازعات بین صربستان و کوزوو استقبال کرده است. هرگونه انتقال سفارتخانه‌ها به بیت المقدس خلاف است و این همراهی جامعه جهانی را ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره اظهارات لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر آمادگی این کشور برای کمک به مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا خاطرنشان کرد:‌ به نیت دوستان در روسیه شک نداریم، ولی آنچه محل شک است نیات و اعمال و رفتار آمریکاست و ما براساس اعمال کشورها قضاوت می‌کنیم.

خطیب‌زاده بیان کرد: بدیهی است مسیر سیاست‌های ما نسبت به آمریکا تغییر نکرده و آمریکا هنوز گردنکشی می‌کند و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران اعمال کرده و هیچ حیا و شرمی ندارد که علنی بگوید به گرسنگی این ملت نشسته است و تا این تغییر نکند سیاست ایران هم تغییری نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی خاطرنشان کرد:‌ایران به طور روشن سیاست‌های خود را اعلام کرده است. پنج گام کاهش تعهدات هسته‌ای را در چارچوب برجام انجام داده است و آژانس راستی آزمایی کرده است. البته همه اقدامات ایران برگشت پذیر است منوط به اینکه طرف‌های دیگر به تعهداتشان عمل کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره قاضی منصوری گفت:‌ وزارت امور خارجه دخالتی در پروسه‌های قضایی و پروسه‌های پلیسی ندارد و هر چیزی در مسیر خودش انجام می‌شود. سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی براساس قانون و دستورالعمل نهادهای تخصصی داخلی عمل می‌کند. اقدام سفارتخانه‌ها بیشتر به ابلاغ یا دسترسی به اسناد مربوط می‌شود.

وی گفت:‌درباره این متوفی گزارش نهایی دادگاه ارسال و ترجمه شده و در اختیار قوه قضاییه و خانواده آنها قرار می‌گیرد و از نظر دادگاه ۲۰ روز خانواده و صاحبان حق اختیار دارند به حکم و رای دادگاه شکایت کنند و وزارت خارجه اگر کاری از دستش بربیاید انجام می‌دهد و بقیه موارد مطرح شده گمانه‌زنی است که ارزش پاسخگویی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حملات ترکیه به پ.ک.ک خاطرنشان کرد:‌ موضوع کردستان برای ایران موضوع یک وطن است و هر آنچه رخ دهد موضوع کردی نبینیند. گروه‌های تروریستی هستند که از مرزهای مشترک عراق، ایران و ترکیه سوء استفاده می‌کنند و برخی کمپ‌ها را در عراق زدند و اقداماتی را علیه سربازان انجام می‌دهد. هیچ روستایی مورد حمله قرار نگرفته است و اقدامات علیه کمپ‌ها صورت گرفته است. ایران تنها کشوری در منطقه است که یک اتوبان بزرگش را کردستان و یک استان را کردستان نامیده است.

وی افزود:‌همانطور که در مرزهای دیگر ناامنی را تحمل نمی‌کنیم در مورد آنجا هم تحمل نمی‌کنیم. تمامیت ارضی عراق برای ما خط قرمز بوده و هست و برخی نگرانی‌ها را ترکیه عنوان می‌کند که ما به آنها می‌گوییم نباید تعرضاتی به تمامیت ارضی عراق صورت بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره نشست مجمع عمومی سازمان ملل به صورت آنلاین بیان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران مثل دیگر اعضای سازمان ملل متحد دعوت داره و کسی میزبان کسی نیست. بررسی‌ها انجام می‌شود که در چه سطحی مشارکت کنیم و مقدمات آن در حال انجام است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی گفت:‌ایران هیچ حد و مرزی برای گسترش روابط با آذربایجان قائل نیست و اعزام سفیر از سوی ایران نیز در همین راستاست. امیدواریم کرونا محدودیت‌ها را کمتر کند.

وی گفت:‌ ما دو نوع رابطه با آژانس داریم یک رابطه پادمانی است و یکسری هم تعهدات خاص قید شده در برجام است. البته موضوع دسترسی‌های آژانس در چارچوب موافقتنامه پادمان است و ربطی به برجام ندارد.

این خبر در حال تکمیل است...

۱۳۹۹/۶/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...