نسخه چاپی

ظهره‌وند در گفتگو با نما:

توافق صلح با اسرائیل ترفند تبلیغاتی ترامپ برای انتخابات است

عکس خبري -توافق صلح با اسرائيل ترفند تبليغاتي ترامپ براي انتخابات است

كارشناس مسائل بین‌الملل گفت:علت اینكه ترامپ به این كشورهایی مانند عمان و كویت فشار وارد می‌كند تا آنها هم به چنین توافقی تن دهند به این دلیل است تا كارت‌های برنده انتخاباتی خود را بیشتر كند.


ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار نما درباره توافق امارات و بحرین با اسرائیل و احتمال انعقاد چنین قراردادی با عمان اظهار داشت: توافقی که الان صورت گرفته در واقع یک توافق دستوری از طرف ترامپ است؛ چون این موضوع در چهارچوب رقابت انتخاباتی است.
وی افزود: روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی موضوع تازه‌ای نیست؛ چون از قبل روابط پنهانی بین آنها وجود داشته که امروز با دستور و موافقت عربستان و آمریکا روابطشان را آشکار ساخته‌اند.
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این کشورها بیشتر به ترامپ کمک می‌کنند تا برگ برنده‌ای برای ترامپ محسوب شود، یادآور شد: علت اینکه ترامپ به این کشورهایی مانند عمان و کویت فشار وارد می‌کند تا آنها هم به چنین توافقی تن دهند به این دلیل است تا کارت‌های برنده انتخاباتی خود را بیشتر کند.
ظهره‌وند با اشاره به فاصله بایدن از ترامپ در نظرسنجی‌ها گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ از بایدن عقب‌تر است و ترامپ برای اینکه چنین فاصله‌ای را کم کند به چندین حرکت دست زد که یکی همین توافق برخی کشورهای عربی با اسرائیل است و دیگری توافق دوحه و نشست بین‌الافغانی است.
وی تصریح کرد: حساب کشورهای ذره‌ای مانند بحرین و امارات را باید از کشورهای بزرگ با جمعیت بیشتر جدا کرد؛ زیرا این کشورها تحت نفوذ آمریکا و سرکوب‌گر هستند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: انگلستان یکی از حامیان توافق امارات و بحرین با اسرائیل است؛ زیرا این کشور از اتحادیه اروپا خارج شده و لندن به شدت برروی پیروزی ترامپ حساس است و خواهان پیروزی اوست.
ظهره‌وند افزود: توافق امارات و بحرین با اسرائیل تأثیرات ژئوپلیتیکی خاصی ندارد، اما اگر بایدن رئیس جمهور آمریکا شود با این توافق دست و پای او برای توافق سازش میان اسرائیل و فلسطین بسته می‌شود و حتی اتحادیه اروپا هم موافق این توافق نبود.
وی درباره پیوستن عمان به توافق صلح با رژیم اشغالگر قدس گفت: بعید می‌دانم عمان به این توافق بپیوندد؛ زیرا این کشور نسبت به بحرین شرایط امنیتی خاصی دارد و به عنوان باثبات‌ترین کشور جنوب خلیج فارس، خواستار حفظ روابط با فلسطینیان و کشورهای جهان عرب است؛ لذا ترجیح می‌دهد نظاره‌گر باشد.
کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا تأکید کرد که اگر ترامپ به عنوان رئیس جمهور دوره بعد انتخاب شود، احتمال دارد که توافق صلح با اسرائیل در شورای همکاری خلیج فارس به یک روند تبدیل شود و شاید آن موقع عمان به این توافق بپیوندد.
به گفته ظهره‌وند، خروجی توافق صلح با اسرائیل نه برای بحرین و نه برای امارات مثبت نخواهد بود.

۱۳۹۹/۶/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...