نسخه چاپی

دموكرات‌ها نگران بهره‌برداری ترامپ از مرگ قاضی دیوان عالی

عکس خبري -دموکرات‌ها نگران بهره‌برداري ترامپ از مرگ قاضي ديوان عالي

با مرگ «گینزبرگ» یكی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریكا در شش هفته باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خالی شدن این كرسی در بالاترین سطح قضایی در آمریكا، دموكرات ها را نگران كرده است.

به گزارش نما، گینزبرگ که به مدت ۲۷ سال کرسی قضاوت در دیوان عالی آمریکا را در اختیار داشت و تا آن زمان برتری جمهوریخواهان به دموکرات ها پنج به چهار محسوب می شد، حال با خالی شدن این کرسی در پی مرگ وی، در صورت اقدام ترامپ به انتخاب فرد جایگزین و حمایت سنا در زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات، کفه ترازو می تواند در عالی ترین سطح تصمیم گیری قضایی را هرچه بیشتر به نفع خود تغییر دهد.

چرایی اهمیت کرسی خالی در دیوان عالی آمریکا

با توجه به اینکه دونالد ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود دو قاضی محافظه‌کار بر مسند این کرسی معرفی و منصوب کرده، با معرفی نفر سوم توسط وی به طور عملی کنترل محافظه‌کاران بر بالاترین مرجع قضایی در آمریکا قوی‌تر می‌شود.

تحلیلگران بر این باورند که بیم آن می رود تا شمار کرسی های حاضر در دیوان عالی آمریکا با اقدام ترامپ در انتخاب فرد جایگزین، از پنج قاضی محافظه کار و متمایل به جمهوریخواهان در برابر چهار قاضی لیبرال با گرایش دموکرات می تواند وضعیت را به شش کرسی جمهوریخواه در برابر سه کرسی دموکرات تغییر دهد، آن گاه قدرت گیری ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات و با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در سنا، هرچه بیشتر خواهد شد.

ناظران سیاسی معتقدند چنانچه ترامپ مبادرت به تعیین قاضی جایگزین برای کرسی به جای مانده از گینزبرگ نماید حداقل از ۵۳ سناتور جمهوریخواه سنا باید ۵۰ سناتوز از فرد نامزد پیشنهادی رئیس جمهوری آمریکا حمایت کنند.

کارشناسان و تحلیلگران رسانه های خبری غربی بر این باورند که چنانچه ترامپ حتی در مدت باقی مانده از دوره کنونی ریاست جمهوری خود فردی را به عنوان نامزد جایگزین گینزبرگ به سنا معرفی نکند، می‌تواند با مانور دادن بر سر این موضوع به رای دهندگان جمهوری خواه وعده دهد که در صورت انتخاب مجدد او، چرخش دیوان عالی به سوی محافظه کاران حتمی است و وی با انتخاب دوباره بعنوان رئیس جمهوری آمریکا خواهد توانست سومین قاضی محافظه کار را روانه دیوان عالی کند و موازنه را ۶ به ۳ به نفع جمهوریخواهان دراین دادگاه تغییر دهد.

مخالفت ۲ سناتور جمهوریخواه آمریکایی

رسانه های غربی گزارش دادند که تاکنون دو سناتور جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا، سوزان کالینز (Susan Collins) سناتور ایالت مین و «لیسا مرکاوسکی» (Lisa Murkowski) سناتور ایالت آلاسکا اعلام کرده اند تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان به هیچ نامزد پیشنهادی ترامپ برای تصدی کرسی قضاوت در دیوان عالی این کشور رای نخواهند داد.

مخالفت بایدن با اقدام شتاب زده ترامپ

درهمین حال جو بایدن نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات در واکشن به مرگ گینزبرگ درتوئیتی نسبت به هرگونه اقدام شتابزده ترامپ در معرفی فرد جایگزین برای این مسند تا پیش از انتخاب رئیس جمهوری بعدی آمریکا، هشدار داد.

بایدن در حساب توئیتر خود نوشت: اجازه دهید واضح بگویم؛ رای دهندگان باید رئیس جمهوری خود را انتخاب کنند، آنگاه رئیس جمهوری برگزیده باید جانشین قاضی گینزبرگ را تعیین کند.

سناتور جمهوریخواه: ترامپ هرچه سریعتر فرد جایگزین را معرفی کند

این درحالی است که تدکروز سناتور ایالت تگزاس به رغم مخالفت ها خواستار معرفی هرچه سریعتر فرد جایگزین از سوی ترامپ برای قاضی گینزبرگ شد و گفته است که سنا نیز باید تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به نامزد پیشنهادی ترامپ رای اعتماد دهد، استدلال کروز برای معرفی هرچه سریعتر قاضی جایگزین این است که در صورت جنجال بر سر نتیجه آرای ریاست جمهوری پیش رو و کشانده شدن آن به دیوان عالی، آن گاه هشت قاضی با موازنه ۴ در برابر ۴ به قضاوت خواهند نشست که می تواند تعیین سرنوشت انتخابات را با چالش بیشتری مواجه سازد.

منبع: ایرنا

۱۳۹۹/۶/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...