نسخه چاپی

نماز و زیارت اربعین ما را متدین می‌كنند

عکس خبري -نماز و زيارت اربعين ما را متدين مي‌کنند

براساس فرموده رسول خدا (ص): عصاره رسالت نبوی قرآن و عترت است. عصاره كتاب الهی كه دین خداست، ستونی دارد كه نماز است و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است كه این دو ستون در روایت امام عسكری (ع) در كنار هم ذكر شده است؛ امّا مهمّ آن است كه دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می كنند.

آیت الله العظمی جوادی آملی امام حسن عسکری (ع) فرمودند: «نشانه‌های مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامه نمازِ پنجاه و یک رکعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست کردن، سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم»

مراد از نماز پنجاه و یک رکعت، همان هفده رکعت نماز واجب روزانه به اضافه نمازهای نافله است که جبران کننده نقص و ضعف نمازهای واجب است؛ به ویژه اقامه نماز شب در سحر که بسیار مفید است. موارد دیگری نیز که در روایت یاد شده، همگی از مختصات شیعیان است.

مراد از زیارت اربعین، زیارت چهل مؤمن نیست؛ زیرا این مسأله اختصاص به شیعه ندارد و نیز «الف و لام» در کلمه «الاربعین»، نشان می دهد که مقصود امام، اربعین معروف و معهود نزد مردم است.

ستون دین خدا نماز و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است. اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست که از نشانه های ایمان است، بلکه طبق این روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. برپایه این روایت، همان گونه که نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه کربلا نیز ستون ولایت است.

به دیگر سخن، براساس فرموده رسول خدا (ص): عصاره رسالت نبوی قرآن و عترت است. عصاره کتاب الهی که دین خداست، ستونی دارد که نماز است و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است که این دو ستون در روایت امام عسکری (ع) در کنار هم ذکر شده است؛ امّا مهمّ آن است که دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می کنند.

(از کتاب شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسین (ع))

۱۳۹۹/۷/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...