نسخه چاپی

مجلس اصلاح را از خودش آغاز كند

عکس خبري -مجلس اصلاح را از خودش آغاز کند

یك اقتصاددان اظهار داشت: در زمان شاه ایراد می‌گرفتند كه مجلس سنا و شورای ملی این همه ساختمان دارد اما حالا خود ساختمان مجلس در حال گسترش فیزیكی به میدان شهدا هستند، پس مجلس اصلاحات بودجه را باید از خود شروع كند.

به گزارش نما،مهدی پازوکی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد اظهارات آقای قالیباف مبنی بر دریافت بودجه سال 1400 به شرط اعمال اصلاحات ساختاری گفت:‌ خود مجلس نمی‌داند اصلاحات ساختاری بودجه چیست، مفهوم این عبارت آن است که بودجه جاری کشور از محل درآمدهای غیرنفتی مانند مالیات تامین شود و پول نفت صرف پروژه‌های عمرانی و زیربنایی شود. از همین رو اولین اقدامات اصلاح ساختار مالیاتی کشور است که آن نیز در اختیار مجلس است.

وی ادامه داد: بودجه دولت از دو بخش منابع درآمد و هزینه‌ای تشکیل شده است در بخش هزینه‌ها عمده بودجه جاری دولت صرف حقوق کارکنان از جمله خود نمایندگان و معلمان می‌شود، آیا می‌توان از این هزینه‌ها اجتناب کرد؟ از سویی صندوق‌های بازنشستگی و لشکری کشور تقریبا ورشکسته هستند و در سال گذشته تقریبا 90 هزار میلیارد تومان از بودجه اجرایی صرف این موضوع شد پس اینگونه هزینه‌ها به نوعی اجتناب‌ناپذیر است.

پازوکی تصریح کرد: خود مجلس باید تصمیم بگیرد که بودجه برخی ارگان‌ها را کاهش دهد مثلا به دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی 50 هزار میلیون تومان اعتبار تخصیص می‌یابد در حالی که می‌توان این دبیرخانه را با 10 نفر اداره کرد حالا وضع فرهنگ را هم ببینید. یا بودجه دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام 50 هزار میلیون تومان است، بنابراین این وظیفه مجلس است که از هزینه‌های غیرضروری بکاهد.

این کارشناس بودجه با اشاره به نقش مالیات در بخش درآمدها گفت:‌ مالیات باید منبع اصلی درآمد کشور باشد از همین رو مجلس باید مالیات بر مجموع درآمد که دولت سال گذشته ارائه کرده را تایید کند. الان معافیت‌های مالیاتی پشتوانه قانونی دارد و 50 درصد اقتصاد معاف از مالیات است که آن نیز نیازمند همکاری مجلس است پس هر دو بخش هزینه‌ای و درآمدی منوط به تصمیمات خود مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: قطعا دولت به دنبال اصلاحات ساختاری است منتها نمایندگان نباید بودجه را ملوک الطوایفی کنند و پرژوه‌ها را به سمت منطقه خود ببرند، بلکه باید ملی فکر کنند و منطقه‌ای عمل کنند. مجلس اصلاحات را باید از بودجه خود شروع کنند امروز خیلی از کارکنان دولت مامور در مجلس هستند.

این اقتصاددان یادآور شد: در زمان شاه ایراد می‌گرفتند که مجلس سنا و شورای ملی این همه ساختمان دارد اما حالا خود ساختمان مجلس در حال گسترش فیزیکی به میدان شهداست، پس مجلس اصلاحات بودجه را باید از خود شروع کند.

۱۳۹۹/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...