نسخه چاپی

دولت با توزیع كالابرگ مخالف است

عکس خبري -دولت با توزيع کالابرگ مخالف است

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شود اما اجناس ضروری بازهم گران می‌شود.

به گزارش نما،سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی مهمان برنامه پایش سه شنبه ۲۲ مهر ماه بود.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، در رابطه با وظایف مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس به خصوص در امر اقتصاد، ریل‌گذاری و کنترل حرکت کلی دولت بر روی آن ریل است. اصل تصمیمات اقتصادی کشور در شوراهای فراقوه‌ای از جمله شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار و در سیاست‌های بانک مرکزی نهفته است. مجلس نیز باید کنترل اجرا را با ابزارهای در دست خود حفظ کند.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، در رابطه با علل گرانی‌های اخیر در کالاهای مختلف بیان کرد: سیستم اقتصادی ما بیماری‌های مزمن و حادی دارد که در شرایط فعلی اقتصاد اعم از فشارهای خارجی و سیاست‌های داخلی، به حالت بحرانی رسیده است؛ اما رشد بی‌امان نقدینگی با نرخ رشد سالانه ۲۷ درصد بسیار خطرناک است. به دلیل عدم مهار، کنترل و جهت‌دهی این نقدینگی، مردم به دنبال تبدیل کردن نقدینگی خود به کالا برای حفظ سرمایه هستند و مردم نیز حق دارند وقتی سرمایه آن‌ها مانند یخ آب می‌شود و این ورود نقدینگی به سمت هر بازاری که می‌رود باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. به دلیل بزرگ شدن اعداد، رشد قیمت‌ها هم شدیدتر است. این امر به یک دوره صد روزه مجلس برنمی‌گردد.

قاضی‌زاده هاشمی در رابطه با دلایل افزایش نقدینگی و جلوگیری از کسری بودجه افزود: بودجه ما وابسته به نفت است؛ نظام تامین مالی تولید، وابسته به بانک‌ها است؛ پایه بانکی ما ظاهر غیرربوی اما باطن ربوی دارد. اصلاحاتی در گذشته انجام شده است، مثل اینکه نفت را از بودجه خارج کنیم؛ اوراق مشارکت را زیاد کنیم، سپس به سمت اصلاح نظام مالیاتی نیز برویم.

وی در رابطه با اصلاح نظام بانکی گفت: ما در گذشته به سمت موسسات مالی و اعتباری و اصلاح مدیریت آن‌ها را به انجام رساندیم؛ سپس به سراغ ادغام موسسات مختلف بانکی برای کوچک کردن نظام بانکی پرداختیم. حالا نیز باید به سمتی برویم که بانک‎ها تخلف نکنند، به این معنی که مقررات قانونی و نظارت‌های موردنیاز را بر نظام بانکی پیاده کرد تا رشد فزاینده نقدینگی مهار بشود. حل شدن مسئله اقتصاد بسیار بستگی به همت بخش اجرایی و دولت دارد ولی هنوز به این باور نرسیده‌اند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح تحول سلامت و مشکلات فراوان آن اظهار داشت: در ابتدا پرداخت از جیب مردم در طرح تحول سلامت کاهش پیدا کرد اما به دلیل عدم تامین بودجه این طرح و کاهش پشتیبانی دولت از این طرح، این طرح به هدف خود نرسید. طرح تحول سلامت هشت برنامه داشت و من با برخی بخش‌ها نیز مخالفت داشتم اما در کل در صورت پشتیبانی دولت طرح خوبی بود. درضمن عمده هزینه‌های طرح تحول به سمت دارو و زیرساخت‌ها رفته است.

قاضی‌زاده هاشمی در رابطه عدم استفاده پزشکان از کارت‌خوان، گقت: قانون لازم الاجرا است و پزشکان نیز باید به قانون احترام بگذارند و از کارت‌خوان استفاده کنند.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در رابطه با جرم بودن دست‌فروشی، اظهار داشت: دست‌فروشی نه تنها جرم نیست بلکه قانون تسهیل فضای کسب‌وکار زمینه انجام استاندارد شده دست‌فروشی را نیز ایجاد کرده است، در حالی که خیلی از کشورهای دنیا بخشی از خیابان‌های خلوت را در اختیار دست‌فروشان قرار داده‌اند تا به امرار معاش بپردازند. وقتی دولت نمی‌تواند شغل ایجاد کند، جلوی دست‌فروشی را نباید بگیرد.

وی در رابطه با تغییرات روزانه قیمت کالاها و لزوم حمایت دولت از مردم، گفت: ما در مجلس با طرح معیشت یا پرداخت یارانه کالایی را دنبال می‌کنیم؛ به این صورت که کالابرگ به مردم بدهیم و حداقل هفتاد قلم کالا را به قیمت ثابت و مشخص در اختیار مردم قرار دهیم ولی متاسفانه دولت با این مورد مخالف است و ما سه سال است که در مجلس به دنبال این موضوع هستیم ولی هیچ اقدامی از طرف دولت صورت نمی‌گیرد و متاسفانه شاهد این افزایش قیمت‌های روزانه هستیم آمریکا با آن اقتضادش نیز ۴۵ میلیون کالابرگ توزیع می‌کند ولی ما هم نفهمیدیم چرا دولت همراهی نمی‌کند. ما سالانه ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم که اجناس ضروری گران نشوند اما در بازار قیمت‌ها بالا می‌رود. طبق محاسباتی انجام داده شده اگر ارز ۴۲۰۰ کالاهای اساسی حذف شود و به مردم یارانه بدهیم، یارانه ماهیانه هر خانوار ایرانی حدود ۱ میلیون ۷۰۰ هزار تومان خواهد شد.

نائب رئیس اول مجلس در رابطه با شفافیت آرا نمایندگان افزود: شفافیت امر بسیار مهم و واجبی است و نقطه شروع شفافیت در کشور از شفافیت در آرا نمایندگان شروع خواهد شد.
آنا

۱۳۹۹/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...