نسخه چاپی

زمانی برای كنترل قیمت‌ها قابل پیش‌بینی نیست

عکس خبري -زماني براي کنترل قيمت‌ها قابل پيش‌بيني نيست

معاون سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولید كنندگان با بیان اینكه زمانی برای كنترل قیمت ها قابل پیش بینی نیست، گفت: سازمان حمایت و كارگروه تنظیم بازار مسئول مهار و كنترل قیمت ها نیستند.

به گزارش نما، سید جواد احمدی در یک برنامه خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی افزایش قیمت کالا در بازار کنترل و مهار می شود، گفت: قیمت هر کالا تشکیل شده از مولفه های مختلف شامل مواد اولیه، دستمزد، استهلاک تولید و امثال آن است که نوسان قیمت هر کدام از این مولفه ها بر قیمت نهایی کالا تاثیرگذار است لذا نمی توانم بگویم که قیمت کالاها در سطح عرضه چه زمانی مهار و کنترل می شود و با امیدواریم با ثبات مولفه ها ثبات قیمت نیز حاصل شود.


معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اشاره به ثبات قیمت ها در سال ۹۶ گفت: ثبت قیمت ها در آن سال ناشی از ثبات پارامترها و مولفه های تاثیرگذار بر قیمت کالا بود ضمن اینکه تورم در آن سال به ۹ درصد کاهش یافته بود.

وی بیان داشت: اما بعد از آن سال و در سال ۹۷ با شروع تحریم های مجدد علیه ایران مولفه های موثر بر قیمت گذاری کالا دچار نوسان شد.

احمدی با بیان اینکه گران فروشی وجود دارد گفت: تشکیل حدود ۲۰ هزار پرونده تخلف در یک ماه و دریافت بین ۱۸ تا ۱۹ هزار شکایت مردمی ناشی از گران فروشی در یک ماه حاکی از وجود گران فروشی است اما آنچه که ما اکنون با آن مواجه هستیم و مردم را دچار ناراحتی کرده است، گرانی کالا است که همانطور که بیان شد ناشی از عوامل مختلف است.

وی گفت: نمی توان گفت چه دستگاه یا دستگاه های در گرانی کالا نقش دارند زیرا گرانی کالا ناشی از شرایط حاکم بر اقتصاد کشور است.

معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با اشاره به قیمت ۶۶ هزار تومانی یک شیشه خیارشور گفت: قیمت گذاری در سازمان حمایت منحصر به چند قلم کالای اساسی است و در مورد کالاهای مانند خیارشور قیمت گذاری توسط سازمان حمایت انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه در مورد کالاهای تولیدی مانند خیارشور قیمت گذاری توسط تولید کننده و براساس ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت ها انجام می شود، گفت: لذا اگر گزارشی یا شکایتی از قیمت گذاری غیر متعارف کالا به سازمان حمایت برسد، آنگاه موضوع توسط بازرسین پیگیری می شود.

احمدی با تاکید بر اینکه فقط قیمت گذاری چند کالای اساسی و کالای خاص و به عبارتی نهاده ها که با ارز ترجیحی وارد کشور می شود بر عهده کارگروه تنظیم بازاراست، بیان داشت: لذا کارگروه تنظیم بازار مسئول جلوگیری از افزایش قیمت ها نیست و نباید کارگروه تنظیم بازار را دستگاه و سیستمی که دارای اهرم اجرایی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها است بدانیم.

وی بیان داشت: سازمان حمایت مسئول مهار قیمت ها نیست و این تصور در مورد سازمان حمایت درست نیست و نمی توان گفت که کدام مسئول بصورت مستقیم مسئول مهار قیمت است زیرا دستگاه متولی برخورد با تخلفات در حوزه عمده و خرده فروشی در قدم اول اتحادیه های صنفی است اما متولی کنترل قیمت در واحدهای تولیدی، شرکت ها، انبارها و از آنجا که از حوزه صنفی خارج است سازمان حمایت است.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۷/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...