نسخه چاپی

سبقت ۱۲۰ میلیون متر مكعبی تولید گاز ایران از قطر

عکس خبري -سبقت ??? ميليون متر مکعبي توليد گاز ايران از قطر

به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، با توسعه و افزایش تولید پارس جنوبی، سرانجام ایران برنده ماراتن نفسگیر تولید گاز شد و با تكمیل فازها، اختلاف تولید ایران و قطر، به بیش از ۱۲۰ میلیون متر مكعب در روز خواهد رسید.

به گزارش نما ،«هادی هاشم زاده فرهنگ» امروز (سه شنبه)‌در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه تا سه دهه پیش کمتر کسی در ایران بود که نام عسلویه، روستایی دورافتاده در حاشیه خلیج فارس را شنیده باشد، گفت: آن زمان عسلویه مانند هزاران روستای ایران بود که کمتر گذر غریبه‌ای به آنجا افتاده بود. با آغاز توسعه میدان مشترک پارس جنوبی از سوی ایران و گنبد شمالی از سمت قطر،‌ سیمای این روستا تغییر شکل داد و به تدریج به پایتخت انرژی ایران تبدیل شد.

وی افزود: اکنون ۲۳ سال از آغاز توسعه پارس جنوبی یا همان عسلویه می‌گذرد و ۲۲ سال است که شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی برای بهره‌برداری از فازهای توسعه‌ای تأسیس شده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اضافه کرد: این شرکت که در ابتدا با نام پالایش گاز عسلویه تأسیس شد، امروز با راهبری ۱۲ پالایشگاه به بزرگترین مجتمع پالایشگاهی گاز دنیا تبدیل شده و با تربیت نسلی بی همتا از کارکنان، کارشناسان و مدیران ایرانی به بلوغ کامل و خوداتکایی دست پیدا کرده است.

وی گفت: این مجتمع از همان ابتدا در چارچوب اعتلای نام ایران و تحقق استقلال و خودکفایی با اتکا بر دانش و تولید پایدار و ایمن، پرچم اقتدار را در کشور برافراشته کرده است.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۶۷ کشف شد و قطری‌ها به عنوان شریک ایران بخش متعلق به خود را از سال ۱۳۶۹ عملیاتی کرده و به استخراج از این مخزن مشترک پرداختند، بدون اینکه هیچ سهمی از آن وارد اقتصاد ایران شود.

مهرماه سال ۱۳۷۶ امضا قراردادی با شرکت توتال با سهم ۴۰ درصد و شرکت گازپروم روسیه و پتروناس مالزی هر کدام به ارزش ۳۰ درصد به عنوان یکی از طرفین قرارداد سرمایه‌گذاری با ایران برای توسعه فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی با تولید روزانه ۵۶.۶ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی و۴۰۰ تن گوگرد با مبلغ قراردادی دو میلیارد و ۱۲ میلیون دلار وارد فاز عملیاتی شد.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی به منظور بهره‌برداری از فازهای توسعه‌ای میدان گازی پارس جنوبی به عنوان یکی از شرکت‌های فرعی شرکت ملی گاز ایران در تاریخ ۲۸مهر ماه سال ۱۳۷۷ تاسیس شد و مسوولیت بهره‌برداری از پالایشگاه‌های پارس جنوبی را برعهده گرفت.

به گفته فرهنگ؛ پس از راه اندازی فازهای ۲ و ۳ در سال ۸۰ تولید گاز با روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب آغاز شد و امروز به حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعبی در روز رسیده است.

وی افزود: در سالیان اخیر و با توسعه و افزایش تولید سرانجام ایران برنده ماراتن نفسگیر تولید گاز شد و با تکمیل فازها اختلاف تولید ایران و قطر، به بیش از ۱۲۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

نکته مهمی که ارزش پیشی گرفتن ایران را بیشتر می‌کند این است که نگاهی به نقشه میدان مشترک پارس جنوبی نشان می‌دهد تنها حدود یک سوم از مساحت میدان در آب های ایران قرار دارد و دو سوم مساحت در آب های قطر قرار گرفته است. در واقع ایران با وجود آنکه فضای کمتری برای توسعه و حفاری چاه ‌ها و نصب سکوها در اختیار داشت اما توانسته تولید روزانه خود را از رقیب و همسایه بیشتر کند.

فرهنگ اضافه کرد: هر چند که تحریم ها در سالیان اخیر هر روز بیش از پیش شده است، اما توانمندی ایجاد شده در نیروی انسانی مجتمع گاز پارس جنوبی همواره باعث دلگرمی بوده و تا به حال هیچ یک از واحدهای پالایشگاهی در مجتمع متوقف نشده است و تولید پایدار به عنوان هدف اصلی مجتمع همواره محقق شده است. تحریم‌های شدیدی که علیه کشورمان اعمال شده است، نتوانسته این روند تولید را متوقف کند و به دست نیروهای متخصص مجتمع دشوارترین کارها در حال انجام است.

وی تاکید کرد: تحریم ها هم با وجود اینکه در زمینه تأمین قطعات و نیز در زمینه ارائه دانش و خدمات فنی وجود داشت، گام‌های اساسی در چارچوب خودکفایی در این منطقه برداشته و پارس جنوبی در مسیر افزایش تولید پیش رفت.
فرهنگ گفت: سال‌های اخیر دوره شکوفایی شرکت در بخش نیروی انسانی، تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بوده و مجتمع گاز پارس جنوبی در سال‌های اخیر تبدیل به یک شرکت بین‌المللی شده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به اینکه امروز مجتمع گاز پارس جنوبی با بلوغی که در آن ایجاد شده، فارغ از ایجاد رفاه، آرامش، توسعه صنعتی و اقتصادی که در کشور ایجاد کرده است، گفت:‌این مجتمع پشتوانه بزرگی برای منابع انسانی صنعت گاز و نفت است، همانطور که در سالیان گذشته مدیران قدیمی این مجتمع عظیم در بزرگترین شرکت‌های صنعت نفت مشغول خدمت و مدیریت شده اند و عملکرد آنها تایید کننده این بلوغ است.

وی این راهم گفت: متخصصان امروز مجتمع، در شمار افرادی محسوب می شوند که در عین گمنامی، توانسته‌اند در بهره برداری و توسعه پارس جنوبی، طرح‌ها و ایده‌های خاص و نوینی را طرح کنند و به مرحله اجرا درآورند و به این وسیله ایران را در جهان سربلند کنند.

به گزارش ایرنا، گاز شیرین تصفیه شده مجتمع گاز پارس جنوبی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۵۵ درصد رشد داشته که این میزان در سال جاری نیز افزایش خواهد داشت. براساس اظهارات مسوولین وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۱، به ۷۵۰ میلیون مترمکعب تا پایان امسال خواهد رسید.

علاوه براین در زمینه گازرسانی به روستاها با توسعه پارس جنوبی، اقدام شده و جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی در سال ۹۲ بالغ بر ۱۴ هزار روستا بودند و اکنون از مرز ۳۰ هزار روستا گذشته و تا پایان سال به بیش از ۳۲ هزار روستا می‌رسد.

از طرف دیگر ارزش افزوده ایجاد شده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال ۹۲ نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر به یک سوم تقلیل یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم کمتر می‌شود.

‌صادرات گاز هم با افزایش تولید گاز پارس جنوبی، ۹۰ درصد افزایش نشان می دهد و ایران ‌اکنون بطور میانگین روزانه حدود ۸۰ میلیون مترمکعب گاز صادر می‌کند.

نکته مهم آنکه صادرات محصولات مختلف به ویژه گاز، علاوه بر ایجاد منابع مالی دستاوردهای فراوانی از جمله ایجاد مشترکات سیاسی و اقتصادی در پی دارد، که گاز پارس جنوبی این مهم را محقق کرده است. چنانچه کارشکنی‌ها و تحریم‌های ظالمانه نبود، ایران امروز به چند کشور همسایه یا غیرهمسایه دیگر نیز گاز خود را صادر می‌کرد.

توسعه صادرات گاز نقش دیگری هم به شکل غیرمستقیم دارد و آن افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل توسعه طرح‌های گازرسانی در کشور است. امروز اعداد صادرات فرآورده‌ها رشد چشمگیری دارد و برای کشور درآمد به همراه داشته است.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.
ایرنا

۱۳۹۹/۷/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...