نسخه چاپی

جرایم وصولی رانندگی به كجا می‌رود؟

عکس خبري - جرايم وصولي رانندگي به کجا مي‌رود؟

مدیر كل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران با انتقاد از عدم پرداخت سهم شهرداری از محل جرایم رانندگی گفت: مشخص نیست جرایم وصولی رانندگی به كجا می‌رود.

به گزارش نما ،مسعود رنجبریان درباره جرایم وصولی رانندگی اظهارداشت: با وجود صراحت قانونی درباره الزام اختصاص ۶۰ درصد از جرایم رانندگی وصولی بابت تخلفات واقع شده در محدوده شهر‌ها به همان شهرها، مشخص نیست چرا جرایم رانندگی وصولی شهر تهران که باید جهت بهبود و افزایش ایمنی معابر هزینه شود که تا کنون پرداخت نشده است.

مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸ کل مبلغ وصولی جرایم رانندگی در سطح شهر تهران حدود یک هزار و صد میلیارد تومان شده است، گفت: برابر بند الف ماده ۲۳ قانون رسیدگی به جرایم رانندگی از این مبلغ باید ۶۶۰ میلیارد تومان به شهرداری تهران تخصیص پیدا می‌کرد که متأسفانه علی رغم پیگیری‌های متعدد تنها مبلغ ۳۵ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

به گفته وی مطابق گزارش هاى دریافتی از پلیس راهور ناجا در شش ماهه اول سال جاری، جمعاً مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان وصولی جرایم رانندگی شهر تهران به حساب خزانه کل کشور واریز شده که با استناد به قانون مذکور، ۴۸۰ میلیارد تومان آن سهم شهر تهران است؛ این در حالی است که تا کنون ریالی به شهرداری تهران اختصاص پیدا نکرده است.

رنجبریان با تأکید پرداخت به موقع سهم وصولی شهرداری تهران اشاره نمود: قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در سال ۱۳۸۹ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و با اجرایی شدن این قانون، به تدریج شاهد کاهش تصادفات رانندگی، کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات و کاهش تخلفات رانندگی در شهر‌ها بوده ایم.

وی بیان داشت: مطابق ماده ۲۳ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نحوه هزینه کرد منابع وصولی جرایم رانندگی در شهر‌ها باید در استاندارد سازی وسایل و تجهیزات ایمنی راه ها، خط کشی و نگهداری آن، تهیه و نصب و نگهداری علائم راهنمایی و رانندگی و تجهیزات ایمنی، احداث پل‌های عابر پیاده، احداث توقفگاه‌های عمومی و اصلاح راه‌ها و معابر و نقاط حادثه خیز و همچنین استقرار و تأمین و نگهداری و نصب تجهیزات الکترونیکی و هوشمند ثبت تخلف و کنترل و نظارت ترافیکی باشد.

مدیر کل برنامه ریزی و توسعه شهری معاونت حمل ونقل و ترافیک گفت: در صورت پرداخت سهم صد در صدی درآمد حاصل از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی شهر تهران، حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می‌تواند با یک برنامه منسجم و هدفمند با صرف همه وجوه جرایم در مبحث ایمن سازی معابر شهری، نسبت به کاهش عمده و معنی دار تلفات و صدمات جرحی تصادفات در سطح شهر تهران اقدام کند

وی بیان داشت: بر اساس بند دال ماده ۲۳ قانون رسیدگی به جرایم رانندگی با تخصیص ۵ درصد از کل وجوه وصولی به پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جهت تبلیغ در راستای ارتقاء فرهنگ رانندگی و رعایت مقررات نیز کمک قابل توجهی برای کاهش تصادفات رانندگی و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن می‌کند.

رنجبریان در پایان ابراز امیدواری کرد دولت نیز به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشد و شهرداری تهران را در اجرای صحیح و کامل برنامه‌های حمل و نقلی کمک و یاری کند.
دانشجو

۱۳۹۹/۸/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...