نسخه چاپی

اختصاصی/ چرا دولت در مقابله با كرونا ناكام مانده است؟

شكست سیاست های كرونایی!

عکس خبري -شکست سياست هاي کرونايي!

در ایران هنوز شاهد آشفتگی در تصمیم‌گیری مسئولین ودر نتیجه گسترش روزافزون كرونا هستیم

به گزارش نما، با وجود اینکه ویروس کرونا در کشور به شرایط حاد رسیده و درحالی‌که سایر کشورها با برنامه‌‌ریزی های کاملا دقیق به مقابله با شیوع این ویروس و درمان آن پرداخته‌اند، در ایران هنوز شاهد آشفتگی در تصمیم‌گیری مسئولین و در نتیجه گسترش روزافزون این بیماری هستیم.
در همه ی کشورهای دنیا تلاش شد تا با تکیه بر توانمندی‌های داخلی ، هرچه زودتر مردم را از این بیماری کشنده نجات دهند. قرنطینه 100درصدی درکنار مواجهه فعال و البته ایمنی توده‌ای، سه سناریوی کشورهای مختلف دنیا برای مقابله با این ویروس بود. سناریوهایی که هرکدام از طرف بعضی از کشورها انتخاب شدند و جز گزینه ی آخر یعنی ایمنی توده‌ای، الباقی تا حدی پاسخ دادند و وضعیت شیوع کرونا در کشورها تا حدودی کنترل شد اما متاسفانه دولت ما با انجام سیاست های غلط به گونه ای عمل کرد که بعد از آن آرامش نسبی به‌وجو‌دآمده در از روزهای پایانی سال 98 و ایام عید نوروز 99، کم کم به‌سمت وخیم‌تر شدن اوضاع پیش می رویم و سیاست های این ستاد نه تنها تعداد مرگ و میر و مبتلایان روزانه را کم نکرد بلکه رتبه ایران در بین کشورهای بحران‌زده را ارتقا داده است .
در اواخر روزهای سال 98 با تعطیلی مقطعی کسب و کارها و مکان های پرجمعیت و عدم مسافرت شهروندان و... شرایط تا حد قابل قبولی کنترل شده بود اما با سیاست های فعلی تمام آنچه رشته شده بود پنبه شد و دولت در حالی که روز به روز بر قربانیان این ویروس کشنده افزوده می شود و علی‌رغم شکست خوردن سیاست‌های اجرایی برای مقابله با کرونا، دست از لجاجت بر نداشته و با مخالفت با تعطیلی مقطعی باعث تشدید موج سوم شیوع این ویروس شده است.
این روزها دولت روحانی محدودیت های جدیدی را اعمال کرده است و فعالیت اصناف از ساعت ۱۸ را ممنوع اعلام کرده است. کارشناسان در این باره می‌گویند با توجه به سرعت انتشار و انتقال کرونا، محدودیت‌های نمایشی نمی‌تواند این بیماری را کنترل کند.
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم خطاب به روحانی به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: قرار شده است فعالیت همه صنوف جز برخی مشاغل چون نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی از ساعت ۱۸ تعطیل شود. این تصمیم بی‌تردید تصمیمی بی‌اثر خواهد بود، چرا که اگر کسی بخواهد خرید کند در طول روز خریدهای خود را انجام می‌دهد و نمی‌گذارد به شب برسد. از طرفی در این فصل که ساعت ۵ هوا تاریک می‌شود اکثر مردم به خانه‌های‌شان می‌روند، بنابراین این طرح طرحی مضحک است.
ایرج حریرچی، معاون‌کل وزارت بهداشت هم در ارتباط با اتخاذ تصمیمات جدی‌تر و تعطیلی کامل در پایتخت گفت: «در دوره اوج، اقدامات کوچک جواب نمی‎دهد، موثرترین اقدام تعطیلی دوهفته‎ای است.
علی‌رغم مطالبات پیاپی از سمت اعضای کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و مردم و سایر مسئولان، اما همچنان رویه قبلی از سوی دولت ادامه دارد.
با توجه به اینکه امام خامنه ای نیز وزارت بهداشت را محور تصمیمات کرونایی می‌دانند و بارها گفته اند طبق صلاحدید و تصمیمات این وزارت خانه باید عمل شود، لجاجت دولت برای تعطیل‌نکردن تهران واقعا عجیب است. به گفته مسؤولان ستاد مقابله با کرونا، بیمارستان‌های تهران و اکثر شهرهای بزرگ از بیماران کرونایی پر شده است و تهران حتما باید برای مقطعی هرچند کوتاه تعطیل شود اما دولت گوشش به این حرف ها بدهکار نیست و با سیاست‌های اشتباه موجب افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شده که باید پاسخگوی این فاجعه باشد.
برای اینکه فاجعه کرونا عمیق نشود ، در کنار محدودیت‌های لازم باید تهران که کانون بحران است ، تعطیل شود تا علاوه بر قطع زنجیره انتقال به عنوان الگوی کنترلی، فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند اجرا شود.

۱۳۹۹/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...