نسخه چاپی

نگاهی قرآنی به مسأله تكیه به ظرفیت‌های داخلی

تحریم و تهدید اثری بر جامعه اسلامی ندارد

عکس خبري -تحريم و تهديد اثري بر جامعه اسلامي ندارد

عدم توجه و تكیه به قدرت های پوشالی دشمنان در كنار عبادات روزانه و شبانه از مومنان چهره‌هایی محكم و نفوذ ناپذیر می‌سازد كه تحریم و تهدید دشمن روی آنان كوچكترین اثری نخواهد گذاشت.

حجت‌الاسلام علی تبریزی- در روزهای اخیر بحث های فراوانی در خصوص تأثیر انتخابات آمریکا بر شکل عملکرد ما در محافل سیاسی و حتی کوچه و بازار به گوش می‌رسد! در جای جای قرآن تاکید شده که جامعه اسلامی در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید استقلال داشته و چشمش به دست بیگانگ

ان نباشد. که اگر چنین شد و امیدمان به‌جای خدای توانا به کدخدای ناتوان بود قطعاً نشانه سست شدن ایمان هاست!


اقتصاد، ستون جامعه است

قرآن اقتصاد را مایه قوام و ستون خیمه جامعه اسلامی برمی‌شمرد (نساء، آیه ۵) بدین معنا اگر اقتصاد وابسته به دشمنان باشد جامعه فاقد ستون میانی خواهد بود و چنین جامعه‌ای توان مقاومت و ایستادگی اش را از دست خواهد داد. 


یاران پیامبر به‌جز خدا به کسی تکیه ندارند

در آیه ۲۹ سوره فتح بعد از نام بردن از رسول رحمت، به تشریح وضعیت مسلمانان پرداخته و می‌فرماید:

«محمد پیامبر خدا و کسانی که با او هستند بر کافران سختگیرند و با یکدیگر مهربان؛ آنان را می‌بینی که رکوع می‌کنند، به سجده می‌آیند و جویای فضل و خشنودی خدا هستند، نشانشان اثر سجده‌ای است که بر چهره آنهاست، این است وصفشان در تورات و در انجیل، که چون کشته‌ای هستند که جوانه بزند و آن جوانه محکم شود و بر پاهای خود بایستد و کشاورزان را به شگفتی وادارد، تا آنجا که کافران را به خشم آورد، خدا از میان آنها کسانی را که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند به آمرزش و پاداشی بزرگ وعده داده است.»

برخی تفاسیر مقصود از جوانه‌ها را یاران مخلص و پرتلاش پیامبر دانسته که در آغاز گسترش اسلام قدرت و توان و نیروی زیادی نداشتند. مانند سایر نهال ها که در ابتدا با اندک بادی از پا در می آیند. اما به تدریج بر ایمان و استقامتشان افزوده شد و با اتحاد و تلاش به جامعه‌ای قدرتمند و شکست ناپذیر مبدل شدند.(برگرفته از تفسیر مجمع البیان؛ ذیل آیه)



پیشرفت اعجاز انگیز مؤمنان

در تفسیر نمونه نیز ۵ خصلت برای یاران پیامبر مطابق آیه برشمرده شده:

۱- جوانه زدن۲- کمک کردن براى پرورش۳- محکم شدن

۴- بر پاى خود ایستادن۵- نمو و پیشرفت چشمگیر و اعجاب‌انگیز.حرکت رو به جلو، تلاش دایمی، خستگی ناپذیری، توکل و تکیه به خدا، عدم توجه و تکیه به قدرت های پوشالی دشمنان در کنار عبادات روزانه و شبانه از مومنان چهره‌هایی محکم و نفوذ ناپذیر می‌سازد که تحریم و تهدید دشمن روی آنان کوچکترین اثری نخواهد گذاشت.


جامعه‌ قرآنی از تحریم هراسی ندارد

در بخشی از آیه آمده است: «فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ» این عبارات نشان می‌دهد جامعه اسلامی باید روی آرمان هایش محکم و استوار بایستد و تلاش کند تا خودکفا شود. جامعه سرحال، پرتلاش، پویا و دارای پیشرفت دایمی هم موجب خشم دشمن می‌شود و هم باعث قوام اقتصاد و معیشت. اگر جامعه اسلامی به این تفکر و توصیه قرآن رسید دیگر تغییر سیاست های دشمنان در قبال ما و مذاکره و تحریم و عدم تحریم هیچ اثری نخواهد داشت .

۱۳۹۹/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...