نسخه چاپی

كوچك‌ترین موزه پایتخت در بوستان سهند

عکس خبري -کوچک‌ترين موزه پايتخت در بوستان سهند

كوچك‌ترین موزه پایتخت با موضوع اصناف و مشاغل در منطقه ۱۴ شهرداری تهران در بوستان سهند از دو ماه پیش افتتاح شده تا محور گردشگری محله‌های دولاب و سلیمانیه را تكمیل كند.

به گزارش نما ،محدوده کنونی منطقه ۱۴ که در جنوب شرقی تهران واقع است پیش از قرن حاضر بیرون از حصار ناصری و تنها شامل هسته‌های روستایی دولاب و سلیمانیه بوده است اما با گسترش مراکز مسکونی در شرق تهران و اطراف آن بعد از جنگ جهانی دوم این منطقه نیز در راستای دو محور این منطقه نیز در راستای دو محور شرقی (خیابان پیروزی) و جنوبی (خیابان ۱۷ شهریور) ساخته شد و محله‌های آن شکل گرفت.

این منطقه نیز مانند دیگر مناطق تهران از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است که از مهمترین آنها باغ سلیمانیه و عمارت وثوق الدوله و گورستان تاریخی ارامنه و لهستانی‌ها و خانه موزه دکتر معین است.



اما در کنار این جاذبه‌ها یکی از اهالی قدیمی منطقه ۱۴ تهران از دو ماه پیش اقدام به راه اندازی موزه مشاغل و یا اصناف مخصوص منطقه کرده است. این موزه ساختمانی کوچک در پارک سهند واقع در بلوار پاسدار گمنام است بوستانی که زمانی به باغ اناری مشهور بود و حالا به عنوان بوستان سهند مشهور است.



این ساختمان توسط شهرداری منطقه ۱۴ در اختیار علیرضا عسگری عضو هیأت رئیسه انجمن مجموعه داران کشور قرار گرفته است. او نیز بخشی از وسایلی که در اختیار داشته مانند قفل و کلون های قدیمی درها، سکه‌های قدیمی از دوره هخامنشی تا معاصر، وسایل قدیمی مربوط به اصناف و مشاغل مانند ابزار بنایی، گیوه دوزی، نخ ریسی، قصابی و..... را در موزه به نمایش گذاشته است.



این موزه تنها دو اتاق دارد اتاق ورودی آن نگارخانه‌ای کوچک است که روی دیوارهای آن تصاویر عکس‌هایی از محله‌های قدیم منطقه ۱۴ مانند سرآسیاب، دروازه دولاب و گورستان ها و حتی درب‌های خانه‌های قدیمی است. اما اتاق دیگر را این مجموعه دار به وسایل قدیمی مردم منطقه اختصاص داده است. وسایلی که او در یک فراخوان از مردم خواست تا در اختیارش قرار دهند. حالا می‌توان به یک موزه کوچک محلی در بوستان سهند رفت و چند عکس از محله‌های قدیمی و وسایلی که مردم در گذشته از آن استفاده می‌کردند؛ مشاهده کرد.



علیرضا عسگری مدیر این موزه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اینجا اولین موزه مشاغل شهر تهران است می‌گوید: به دلیل شرایط کرونا اعلام کرده‌ایم که تعطیل هستیم اما اگر کسی بخواهد با من تماس می‌گیرد و این موزه را برایش باز می‌کنم. می‌خواهم در کنار این موزه یک سایت پرنده نگری نیز در همین بوستان سهند داشته باشیم چون این بوستان پرنده‌های مختلفی دارد اما مردم با آن آشنا نیستند.



این مجموعه دار دق الباب و سکه‌های قدیمی ادامه می‌دهد: موزه مردم شناسی و یا مفاخر در منطقه ۱۶ نیز توسط شهرداری راه اندازی خواهد شد آنجا فضای بزرگ‌تری دارد تا مجموعه‌ام را به نمایش بگذارم. ولی اینجا در منطقه ۱۴ نسبت به فضایی که داشته‌ایم وسیله در این موزه آوردیم. در حد موزه محلی کوچک مناسب است. اینجا مخصوص مردم منطقه است شاید شهرداری، عمارت وثوق الدوله را به ما بدهد تا موزه را به آنجا منتقل کنیم.



موزه مشاغل منطقه ۱۴ به دلیل فضای کوچکی که دارد می‌توان گفت که کوچک‌ترین موزه پایتخت است که توانسته از اداره کل موزه‌های کشور مجوز بگیرد این موزه به همراه جاذبه‌های دیگر منطقه ۱۴ می‌تواند محور گردشگری باشد یعنی از بوستان سهند تا عمارت وثوق الدوله، گورستان دولاب و مرکز فروش صنایع دستی با نام مرکز دست آفریده‌ها و حتی تا خانه موزه استاد معین ادامه پیدا کند. در این مسیر پیست دوچرخه سواری نیز وجود دارد.
مهر

۱۳۹۹/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...