نسخه چاپی

ریاض خواهان ممنوعیت دائم غنی‌سازی ایران در برجام‌پلاس

عکس خبري -رياض خواهان ممنوعيت دائم غني‌سازي ايران در برجام‌پلاس

وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شد، ریاض با بازگشت آمریكا به برجام مشكلی ندارد اما باید عوامل نگرانی در این خصوص برطرف شود كه در مقدمه آن ضرورت ممنوعیت دائمی غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران است.

به گزارش نما، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی با روزنامه ایتالیایی «لاریپابلیکا» (la Repubblica) گفت، ریاض با بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) امضا شده در سال ۲۰۱۵ مخالف نیست.

وی در ادامه مدعی شد: آنچه ما امیدواریم این است که با تمام مسایلی که منجر به نگرانی از ایرانی‌ها شده، برخورد شود که در رأس آن، ضرورت ممنوعیت دائم غنی‌سازی اورانیوم و عدم امکان بازگشت ایران به این فعالیت‌ها در اولین لحظه‌ای است که میان طرفین قرارداد اختلاف به وجود می‌آید.

فرحان سپس ادعا کرد، مسأله بازرسی از تأسیسات ایرانی نیز باید حل شود «زیرا سایت‌های نظامی مخفی وجود دارد که محدودیت‌هایی برای بازرسان اعمال می‌شود؛ لازم به ذکر نیست که توافق سابق به فعالیت‌های خصمانه و توسعه‌طلبانه ایران گریز نزده بود».

وی در ادامه به توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: همیشه از همه انواع عادی‌سازی روابط حمایت کرده‌ایم اما برای پیوستن سعودی به این توافقنامه‌ها، نیاز به توافق میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست و معتقدیم این شرطی اساسی است.

فرحان در پاسخ به این سوال که تیم «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا اعتقاد دارد مسأله ترور روزنامه‌نگار سعودی «جمال خاشقچی» حتی پس از صدور احکام علیه عاملان آن در ریاض تمام نشده، گفت: ما بر این باوریم که عاملان این اقدام را شناسایی و محاکمه کرده‌ایم همانطور که اصلاحات لازم در رابطه با دستگاه‌های امنیتی برای اطمینان از عدم تکرار این اقدام هولناک را اتخاذ کرده‌ایم؛ ما برای در جریان قرار دادن دولت آینده آمریکا در این خصوص آمادگی کامل داریم.

وزیر خارجه سعودی درباره قضیه زنان بازدداشتی این کشور که گفته می‌شود برخی از آنها مورد شکنجه قرار گرفته‌اند، هم ادعا کرد، بازداشت آنها به خاطر درخواست برای اصلاحات نبوده « اینها بازداشت شده‌اند زیرا متهم به جرایم خطرناک علیه امنیت ملی سعودی از جمله انتقال اسناد و اطلاعات سری به کشورهای غیرمتحد سعودی هستند، موضوعی که مستلزم حضور آنها در مراجع قضایی برای پاسخگویی است».

وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیروز شنبه نیز خواستار مشورت آمریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در هر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران شد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از فرحان گزارش کرد که وزیر خارجه سعودی می‌گوید «درباره هر توافق هسته‌ای [احتمالی] بین واشنگتن و تهران، باید با کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] مشورت شود.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...