نسخه چاپی

غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با نما:

درآمدهای پیش بینی شده دولت در لایحه بودجه دور از واقعیت است

عکس خبري -درآمدهاي پيش بيني شده دولت در لايحه بودجه دور از واقعيت است

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت:بودجه را نباید روی احتمالات بست بلكه بودجه را باید روی واقعیت ها و درآمدهای واقعی بنندند

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار نما، درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: بودجه پیشنهادی دولت کسری فراوان دارد که یک کسری آن ناشی از درآمد نفت است، درآمد نفت در حال حاضر زیر ۱۰درصد بودجه عمومی هم نمی شود این در حالی است که در بودجه سال اینده سهم دولت از درآمد نفت را ۲۵ درصد پیش بینی کرده اند. پس معلوم است، تحقق چنین پیش بینی بسیار ضعیف به نظر می رسد.
وی تصریح کرد: بودجه را نباید روی احتمالات بست بلکه بودجه را باید روی واقعیت ها و درآمدهای واقعی بنندند. علاوه بر این دولت حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان فروش اوراق را پیش بینی کرده است؛ تصور نمی کنم این مقدار فروش اوراق بتواند در سال آینده تحقق پیدا کند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:بودجه ی پانصد هزار میلیارد تومانی امسال برای سال آینده ۸۴۱ هزار میلیارد پیش بینی شده است و این یعنی بودحه ۴۷ درصد رشد داشته است
وی افزود: ما در شرایطی نیستیم که بتوانیم بودجه انبساطی داشته باشیم و رشد ۴۷ درصدی را پیش بینی کنیم و بگوییم قابل تحقق است! این چیزی جز خیال بافی نیست از این جهت باید اذعان داشت که بودجه سال آینده کسری بسیار دارد.
وی با بیان اینکه دولت می گوید اگر ما نتوانیم نفت را هم صادر کنیم هر مقدار که صادر نشد در داخل می فروشیم، اظهار داشت: فروش در داخل چیست؟ اگر مقصود، فروش نفت خام باشد که زیرساخت های آن فراهم نیست و اگر مقصود، فروش اوراق سلف نفتی باشد اینکه فروش داخل برای صادرات نیست. یک نوع تامین مالی کاغذی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: دولت بالای ۲۰ درصد واریزی به صندوق توسعه ملی را در بودجه پیش بینی کرده تا از سهم صندوق برداشت کند که این خود افزایش اتکا بیشتر به نفت است در حالی که در اظهارات رئیس جمهور مطرح شده بود که ما اتکا به نفت را کاهش داده ایم.
مصباحی مقدم با تاکید براینکه بودجه به صورت کارشناسی بررسی می شود ، تصریح کرد: کارشناسان به بودجه نگاه می کنند و می گویند ادعاهای مطرح شده در بودجه، ادعای دروغ است، چرا رئیس جمهور کشور باید بیاید ادعای کند که خلاف واقع است
وی به نقد دیگری از بودجه سال آینده پرداخت و گفت: در بودجه ی سال آینده پیش بینی شده که هرچه صادرات نفت داشته باشیم برای طرح های عمرانی هزینه می شود. این هم باز خواب و خیال است به دلیل آ نکه اصل صادرات نفت هنوز در ابهام است و با این اوصاف، ارائه چنین بودجه ای چیزی خواب و خیال نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: به دلیل مسائل و نکاتی که در بالا مطرح شد بودجه ای پیشنهادی دارای کسری است و اگر مجلس بخواهد کاری کند باید تغییرات اساسی در بودجه اعمال کند.
مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که چرا دولت در سال پایانی خود چنین بودجه ای ارائه کرده است؟، گفت: واقعا برای من هم قابل توجیه نیست که دولت چرا چنین کرده است! آنچه مهم است اینکه ما انتظار داشتیم دولت در ۶ماه پایانی عمر خود در مسائل اقتصادی و تنظیم بودجه معقول تر رفتار می کرد.
وی خاطرنشان کرد: حضرت آقا دو سال قبل فرمودند که ساختار بودجه باید اصلاح شود، سازمان برنامه هم اعلام کرد ما ساختار بودجه را اصلاح خواهیم کرد. آیا این همان اصلاح ساختار بودجه است!؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه احتمال می دهم دولت نسبت به آینده روابط ایران و آمریکا خوش خیال است، گفت: تصور می کنند اگر بایدن روی کار بیاید همان خیالاتی که نسبت به تصویب برجام داشتند اینجا هم محقق می شود و مشکلات اقتصادی ما با سرمایه گذاری های اروپایی و آمریکایی حل می شود در غیراین صورت تنظیم چنین بودجه ای از ناحیه دولت خیلی غیرمعقول است.

۱۳۹۹/۹/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...