نسخه چاپی

حقوق پرستاران 50 درصد افزایش می یابد؟

عکس خبري -حقوق پرستاران 50 درصد افزايش مي يابد؟

همسان سازی حقوق پرستاران شركتی، دستور پرداخت فوق العاده ویژه به پرستاران، سهم پرستاران در مجوزهای جدید استخدامی، مشكل كمبود پرستار در بیمارستانها و ابتلای بیش از ۴۵هزار پرستار به كرونا تا كنون، ازجمله مباحثی است كه معاون پرستاری وزارت بهداشت در آستانه روز پرستار به تشریح آن پرداخت.

به گزارش نما ،دکتر مریم حضرتی در آستانه روز پرستار، در تشریح مطالبات جامعه پرستاری و در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین اقدامات انجام شده جهت پرداخت معوقات پرستاران، گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون اقدامات مناسبی برای کادر درمان و بویژه پرستاران صورت گرفته است و حق همه افراد نظام سلامت مورد توجه قرار گرفت.

افزایش ۵۰درصدی حقوق پرستاران و همسان‌سازی حقوق پرستاران شرکتی
وی در این باره گفت: در این راستا افزایش ۵۰ درصدی حقوق شکل گرفت که شامل حال پرستاران هم شد. از طرفی به همت معاونت توسعه وزارت بهداشت و با تلاش فراوان مجوز پرداخت فوق‌العاده ویژه گرفته شد که خبر خوبی برای پرستاران است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: اقدام خوب دیگر همسان‌سازی حقوق پرستاران شرکتی بود و پس از جلسات متعدد با معاونت توسعه، دستورالعملی برای ساماندهی وضعیت پرستاران شرکتی تهیه شد که بسیار مفید بود.

وضعیت پرداخت معوقات پرستاران
دستور پرداخت "حق کرونا" به پرستاران
حضرتی با اشاره به مطالبات و معوقات پرستاران، بیان کرد: در سال گذشته میانگین معوقات و کارانه‌ها را حدود ۱۸ ماه در برخی دانشگاه‌ها عقب بودیم، اکنون به حدود ۶ ماه رسیده است و حتی در بسیاری از دانشگاه‌ها پرداخت معوقات بروز شده است. درخواست ما نیز از دانشگاه‌ها این است که برای امسال هم حداکثر حدود ۴ ماه معوقه داشته باشند. همچنین قرار است مبلغی تحت عنوان حق کرونا یا پاداش به این عزیزان پرداخت شود. دستور پرداخت فوق‌العاده ویژه هم از سوی معاونت محترم توسعه وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که امیدواریم زودتر اجرایی شود.

علت کاهش کارانه پرستاران
وی در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر کاهش مبلغ کارانه پرستاران به دلیل کاهش درآمد بیمارستانها، تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار ارزشمندی که اسفند سال ۱۳۹۸ انجام شد، جدا شدن اضافه‌کار از کارانه بود. با این اقدام قرار شد منبع جدایی برای کارانه در نظر گرفته شود. اکنون از آنجایی که تعداد زیادی از پرستاران به علت کمبود نیرو، اضافه کاری انجام می‌دهند و این در حالی است که پس از کرونا درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش یافته است و به همین دلیل مبلغ کارانه پرستاران کاهش یافته است البته؛ امیدواریم این فوق‌العاده ویژه بتواند جبران کننده کاهش مبلغ کارانه باشد.

افزایش طرح کادر پرستاری به ۳۶ ماه در دوران کرونا
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به تمدید طرح کادر پرستاری، اظهار کرد: پیش از ایام کرونا این طرح ۲۴ ماه بود که پس از کرونا میزان طرح به ۳۶ ماه رسید.

وی درخصوص نظام پرداخت حقوق و دستمزد پرستاران که قرار بود از سال گذشته تغییر کند، افزود: ابلاغیه‌ای که در اسفند ۹۸ با امضای سه معاونت توسعه، درمان و پرستاری وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد، خواستار لغو طرح "قاصدک" در نظام پرداخت بود و عملا هم این کار صورت گرفته است. البته مشکلات کووید۱۹ پیش روی ما حاضر شد. ولی اصلاح نظام پرداخت جزئی از اولویت‌های ما است که تاکنون اقدامات زیادی صورت گرفته است که البته هنوز تکمیل نشده است.

کمبود پرستار؛ مشکلی جدی
معاون پرستاری وزارت بهداشت، کمبود نیروی پرستاری را مشکلی جدی خواند و ادامه داد: از سال ۹۸ تاکنون حدود ۱۰ هزار نیرو جذب کردیم که عالی بوده است؛ اما هنوز هم پاسخگوی کمبود نیروی ما نیست. پیگیری‌های فراوانی برای رفع این مشکل صورت گرفت اما هنوز هم چنین مشکلی وجود دارد.

مجوز جذب ۳۰هزار نیروی جدید و سهم پرستاران از استخدامهای جدید
وی در این باره افزود: در جریان کرونا ۲۰۰۰ تخت ICU به تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه شد که احتیاج به نیرو دارند. اخذ مجوز جذب ۳۰ هزار نیروی دیگر نیز توسط معاونت محترم توسعه وزارت بهداشت صورت گرفته است و اعتبارات آن نیز تامین شده است که امید می‌رود تعداد بالایی از آنها از میان پرستاران جذب شوند.

امتیاز ویژه برای پرستاران شرکتی فعال در دوران کرونا
وی افزود: از سوی دیگر اخذ مجوز امتیاز مشارکت برای پرستاران شرکتی که در جریان کرونا فعال بودند نیز انجام شد. بر این اساس برای پرستاران شرکتی که در جریان کرونا در بخش کرونا فعال بودند امتیازاتی درنظر گرفته شده است که پس از شرکت در آزمون‌های استخدامی این امتیاز را هم می‌گیرند تا به صورت پیمانی یا قراردادی جذب شوند.

ماجرای پرستاران ۸۹ روزه
حضرتی درباره جذب پرستاران ۸۹ روزه، اظهار کرد: پس از شیوع همه‌گیری کووید۱۹ تصور می‌کردیم ۳ یا ۴ ماه بعد بیماری مرتفع شود و دانشگاه‌ها اقدام به جذب پرستاران ۸۹ روزه کردند اما، اکنون که تقریبا ۳۰۰ روز از آغاز جریان کرونا در کشور می‌گذرد، انتظار داریم جذب نیروی ۸۹ روزه نداشته باشیم و بسیاری از دانشگاه‌ها موضوع را به گونه‌ای مدیریت کردند که پرستاران ۸۹ روزه به صورت شرکتی یا خرید خدمت جذب شوند. البته در برخی دانشگاه‌ها هنوز پرستارانی به این شکل فعال هستند که امیدواریم به شکل خرید خدمت جذب شوند.

ابتلای بیش از ۴۵هزار پرستار به کرونا
وی درباره آخرین آمار ابتلای کادر پرستاری به کرونا، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شدند که دوره قرنطینه را طی کرده و به کار برگشتند؛ ولی درمورد شهدای پرستاری کمیته‌ای در وزارت بهداشت تشکیل شده است که آمار تعداد شهدا را آنها اعلام خواهند کرد.

خدمات پرستاری در منزل در انتظار پوشش بیمه
حضرتی در خصوص ارائه خدمات هوم‌کر (خدمات در منزل) و استقبال از آن پس از شیوع کرونا، گفت: پیش از کرونا هم مراکز هوم‌کر فعال بودند اما کرونا سبب شد هم مردم و هم مسئولین توجه ویژه‌تری به این حوزه داشته باشند و تمایلاتی برای دریافت خدمات مراقبت در منزل ایجاد شود. ما به دنبال رفع موانعی بودیم تا از نظر تعرفه خدمات و پوشش بیمه‌ای هم مشکلات حل شود که گام موثری برای توسعه خدمات مراقبت در منزل باشد.

وی افزود: طی پاندمی کرونا بلافاصله آیین‌نامه مراقبت از مبتلایان کرونا در منزل نوشته شد و پس از مشخص شدن تعرفه خدمات، به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و الان تقریبا هشت ماه است که منتظر هستیم این خدمات تحت پوشش بیمه برود؛ اقداماتی که مربوط به معاونت پرستاری بوده انجام شده است و منتظر سایر اقدامات در شورای عالی بیمه هستیم. الان حدود ۱۰۰۰ مرکز مراقبت پرستاری در منزل داریم که مجوز دارند و ۵۶۱ مرکز فعال ارائه خدمات هوم کر وجود دارند. در جریان کرونا بیش از ۴۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا از این خدمات بهره‌مند شدند. خدمات هوم‌کر بار کاری بیمارستان، مراجعات، درصد ابتلا به عفونت‌ها و... را کاهش می‌دهد.

فارغ التحصیلی سالانه ۱۱ هزار پرستار در کشور
حضرتی درخصوص تربیت نیروی پرستاری نیز گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر استقبال از رشته پرستاری افزایش یافته است و افراد با نمرات بسیار بالا به رشته پرستاری می‌آیند. سالانه ۱۱ هزار فارغ‌التحصیل پرستاری داریم و ۱۹۵ دانشکده پرستاری در سطح کشور فعال هستند.
خبر 24

۱۳۹۹/۹/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...