نسخه چاپی

خوش بینی به‌ آرامش در بورس

عکس خبري -خوش بيني به‌ آرامش در بورس

یك كارگزاری با بررسی آخرین متغیرهای موثر خارجی و داخلی و اعلام خوش بینی به بازگشت آرامش به بازار، شرایط كلی سهام بزرگ و كوچك و تك نمادها را پیش‌بینی كرد.

به گزارش نما ،بورس در حالی آخرین پاییز قرن ۱۴ را بعد از ریزش بیش از ۷۳ هزار واحدی شاخص در دو روز پایانی هفته گذشته سپری می‌کند که کارگزاری درباره شرایط روزهای گذشته و آینده اعلام کرد: بازار هفته گذشته با توجه به عرضه سنگین صف‌های خرید توسط حقوقی‌ها، دوباره با ترس از افت همراه شد و با لغو عرضه اولیه نسبتا سنگین "اپال" بهبود روند قیمت‌ها در پایان هفته رخ داد. در این میان رشد قیمت‌های جهانی همچنان مهم‌ترین محرک بازار پس از افت سنگین چند ماه قبل است.

در بازارهای جهانی، شاخص دلار با ادامه افت به بهبود روند قیمت فلزات اساسی کمک کرده و منجر به رشد قیمت فلزات رنگین و محصولات فولادی در منطقه شد. بهبود تقاضای چین نیز در روند مثبت اخیر بی‌تاثیر نبود و آغاز فرآیند واکسیناسون عمومی در اقتصادهای بزرگ، محرک فراورده‌های نفتی و تبعا نفت بوده است. به نظر می‌رسد روند صعودی اخیر با شیبی آرام ادامه خواهد داشت و این موضوع نکته‌ای مثبت برای بازار سهام داخل بشمار می‌آید.
در بازار ارز، نوسان قیمت‌ها محدود شده و با حساسیت بیشتری اخبار سیاسی داخل و بین‌المللی را پس از پیروزی بایدن دنبال می‌کند.


ولی در بازار سهام پس از فشار فروش هیجانی در میانه هفته، بالاخره عکس العمل به رشد قیمت‌های جهانی رخ داد و فولادسازها که با حواشی زیادی در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری روبه‌رو هستند، بهبود قیمتی را تجربه کردند.

پتروشیمی‌ها نیز در روند معاملات پایان هفته مثبت بودند و پالایشی‌ها پس از عرضه سنگین حقوقی‌ها در میانه هفته با روندی منفی همراه شدند. به نظر می‌رسد با فاصله گرفتن بازار از جو منفی و ادامه رشد قیمت‌های جهانی در این هفته، روند مثبت آرام به خصوص در نمادهای بزرگ تر شکل گیرد و در گروه سهام کوچکتر به دلیل اعتماد بیشتر فعالان به عدم عرضه سنگین حقوقی‌ها احتمالا معاملات همچنان داغ دنبال شود. همچنین تمایل بازار به تک نمادها بیشتر خواهد بود و روند گردش نقدینگی در این گروه‌ها احتمالا ادامه خواهد داشت.

شاخص کل بورس هم با توجه به مقاومت تبدیلی در محدوده ۱.۵ میلیون واحدی با عقب نشینی همراه شد و در صورت بازگشت به سطوح بالاتر از این محدوده روانی و تثبیت، می‌توان به بازگشت آرامش به بازار خوش بین بود. سناریوی افت سنگین با توجه به وضعیت متغیرهای بنیادی چندان محتمل نخواهد بود در صورت عدم افزایش ریسک‌های سیستماتیک، می‌توان به ادامه روند صعودی خوش بین بود.

به صورت کلی با نزدیک شدن به پایان سال به صورت معمول، افزایش عرضه حقوقی‌ها رخ می‌دهد و در صورت حضور موثر نقدینگی می‌توان به جذب عرضه‌های مورد نظر خوش بین بود.

منبع: بورس پرس

۱۳۹۹/۹/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...