نسخه چاپی

شاهكار سازمان لیگ در برنامه ریزی مسابقات/ بدعت غلط استقلال و پرسپولیس در فوتبال ایران

عکس خبري -شاهکار سازمان ليگ در برنامه ريزي مسابقات/ بدعت غلط استقلال و پرسپوليس در فوتبال ايران

برنامه ریزی مسابقات لیگ برتر این روزها نیز مانند فصول گذشته بار دیگر صدای همه تیم های لیگ برتری را درآورده و به نظر می رسد قرار نیست لیگ برترمان پس از ۲۰ دوره باز هم حرفه ای شود!

به گزارش نما از اقدامات عجیب و غریب سازمان لیگ با شعار حمایت از نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا برای قهرمانی در فینال این بود که دیدارهای تیم پرسپولیس را به مدت سه هفته به تعویق انداخته و نظم کم و بیشی که در برگزاری این دیدارها تا پیش از هفته ششم برقرار بود را برهم زد!

مسئولان این سازمان که ظاهرا همگی سابقه حضور در پست های مدیریتی در سطح باشگاه ها و یا فدراسیون را در کارنامه دارند، بدون در نظر گرفتن تقویم فصل بیستم لیگ برتر که به واسطه شیوع بیماری کرونا در سال جاری دیرتر از همه سالها استارت خورد با تغییرات برنامه دیدارهای تیم پرسپولیس کل برنامه های لیگ و ۱۵ تیم دیگر را هم دستخوش تغییر کرده و شرایطی را بوجود آوردند که برخی تیم ها با فاصله ۶ روزه، برخی با فاصله ۵ روزه و برخی هر ۴ روز یکبار در لیگ شرکت کنند تا عدالت در مدت زمان استراحت تیم ها به هیچ وجه رعایت نشود!

از این عجیب تر شرطی بود که باشگاه استقلال برای سازمان لیگ گذاشت و اعلام کرد زمانی به دیدار تیم پرسپولیس می رود که این تیم روبروی سپاهان بازی کرده باشد؛ دستوری که از پایین به بالا داده و در نهایت مورد قبول هم واقع شد! اتفاقی کم سابقه که این را هم باید در گوشه ای از تاریخ بیست ساله مسابقات لیگ برتر نوشت تا بعدها به عجیب بودنش استناد کرد. عجیب از این نظر که چرا سازمان لیگ باید اینچنین به خواست یک باشگاه تغییر برنامه داده و نظم مسابقاتش را از بین ببرد! در اینکه از ابتدا تعویق سه هفته مسابقات پرسپولیس اشتباه بود شکی نیست ولی پذیرش شرط استقلال برای حضور در دربی اشتباهی بدتر از اشتباه اول بود. گرچه استقلال در این زمینه سود هم برد چرا که اگر دربی در همان موعد مقرر برگزار می شد این تیم قطعا محمد نادری، شیخ دیاباته، داریوش شجاعیان و فرشید اسماعیلی را همراه نداشت در حالی که امروز با تعویق سه هفته ای دربی همه این نفرات را تا روز دیدار با پرسپولیس (۲۲ دیماه) در اختیار دارد.

با بدعتی که باشگاه استقلال و البته سازمان لیگ در ادامه برای جابجایی مسابقات شان گذاشتند نه تنها تقویم دیدارها دچار مشکل شد و امروز مقابل اسامی برخی تیم ها ۷ بازی، برخی ۸ بازی و پرسپولیس ۵ بازی می بینیم. ضمنا این موضوع هم به دایره ادبیات باشگاه های لیگ برتری اضافه می شود که با اعلام شرط بازی در هفته هایی که پیش رو دارند گام به مسابقات بگذارند!

سازمان لیگی که اقتدار لازم برای برپایی مسابقات منظم خود را نداشته باشد که سازمان لیگ نیست. یک دورهمی فوتبالی است که هر کس هر زمان دل خواست بازی کند و هرزمان دلش نخواست به مسابقاتش ادامه ندهد. هر تیمی مصدومی داشت با شرط گذاشتن برای سازمان لیگ دیدارهایش را به تعویق بیندازد تا آسیب دیده هایش برسند و هر تیمی بیرون از ایران مسابقه داشت برای استراحت بیشتر دیدارهایش را برگزار نکند. با این رویه قطعا تا آخر همین فصل، سنگ روی سنگ بند نمی شود.

در هر لیگی اصل و مبنای کلی برنامه ریزی مسابقات است. رقابت هایی که مدیران سازمان لیگ برای طراحی و نوشتن آن کلی هم منت بر سر اهالی فوتبال می گذارند که با در نظر گرفتن روزهای بارانی و برفی یا آلودگی هوا به اضافه اردوهای تیم ملی و دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا، ترتیبی داده اند که همه رقابتها رأس تاریخی مشخص برگزار و تمام شود ولی این برنامه ریزی وقتی با شروط تیم های مختلف برهم ریخته شود آن زمان هماهنگی بین ۱۶ تیم با این همه اتفاقات غیرمترقبه کاری غیرممکن می شود و نتیجه اش بی نظمی در مدت زمان رعایت شده بین مسابقات است. اتفاقی که باعث می شود میلیاردها تومان هزینه باشگاه ها در اوضاع اقتصادی این روزهای کشور برباد رفته و یا نتیجه ای که برایش برنامه ریزی کرده اند بدست نیاید! مشکلاتی مانند مصدومیت ها، خستگی ناشی از فشردگی رقابتها و غیره! آن هم در در شرایطی که هیچ برنامه ای اعلام نشده است. نه برای لیگ قهرمانان آسیا و نه انتخابی جام جهانی که آن هم در فروردین ماه است. بنابراین هیچ ضرورتی در فشرده تر کردن مسابقات وجود ندارد.

۱۳۹۹/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...