نسخه چاپی

محرومیت مقابل "شاد" ایستاد/ التهاب شدید دانش‌آموزان روستاهای زنجان از ضعف اینترنت در آستانه برگزاری امتحانات

عکس خبري -محروميت مقابل "شاد" ايستاد/ التهاب شديد دانش‌آموزان روستاهاي زنجان از ضعف اينترنت در آستانه برگزاري امتحانات

عدم دسترسی به اینترنت در مناطق روستایی سبب شده تا برخی از دانش‌آموزان علاوه بر محروم ماندن از آموزش در فضای شاد از دادن امتحانات در این سامانه نیز عقب بمانند.


به گزارش نما ، چند روز بعد از اینکه ویروس بدون مرز کرونا وارد کشور شد تمام معادلات و برنامه‌ریزی‌ها را بر هم زد. این موضوع تنها مختص یک شغل یا یک صنف نبود بلکه بسیاری از امور و فعالیت‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد و به تعطیلی کشاند. حتی این ویروس پا را از عرصه فراتر گذاشت و مدارس را نیز محکوم به تعطیلی و دانش‌آموزان را خانه نشین کرد.

از همان روزها این قشر برای یادگیری مطالب درسی به اجبار ملزم به استفاده از شبکه آموزش شدند در این راستا حتی معلمان با ایجاد گروه‌هایی در فضای مجازی سعی کردند تا تدریس خود را از طریق این فضا ادامه دهند و دانش‌آموزان محروم از آموزش نباشند.

اما رفته رفته با توجه به تدابیر اتخاذ شده مسئولان امر کشوری، نرم افزار "شاد" برای آموزش دانش‌آموزان مقاطع مختلف راه‌اندازی شد تا دانش‌آموزان و معلمان با استفاده از این سامانه آموزش را به شکل گسترده و هماهنگ در سراسر کشور از سر گیرند اما این برنامه که شاد نام گرفت با وجود مشکلاتی تنها دلیل غم‌انگیز شدن برخی از دانش‌آموزان از جمله قشر روستانشین که اغلب از دسترسی به اینترنت پرسرعت محروم هستند، شد.

از سوی دیگر برخی دانش‌آموزان شهری نیز گاها به دلیل عدم دسترسی به گوشی‌های هوشمند از بهره‌مندی آموزش در فضای مجازی و نرم‌افزار شاد عقب ماندند چرا که هزینه خرید گوشی‌های هوشمند به حدی بالا بود که یک خانواده با داشتن دو فرزند دانش‌آموز نمی‌توانست برای هر یک گوشی جداگانه تهیه کرده و این نرم‌افزار را بر روی آن نصب نماید بنابراین دست قشری از دانش‌آموزان از فراگیری علم و دانش در فضای مجازی کوتاه‌تر شد.

با تمام این ناملایمی‌هایی که بستر آموزش در فضای مجازی برای دانش‌آموزان به وجود آورد زمان امتحانات فرا رسیده و چالش جدیدی پیش روی دانش‌آموزان محروم از اینترنت و شاد قرار گرفته است چرا که طبق برنامه‌ریزی‌های موجود در شاد دانش‌آموزان برای شرکت در امتحانات باید راس ساعت مشخص در این سامانه حضور یابند و در مدت زمان مشخص به سوالات امتحانات پاسخ دهند دریغ از اینکه اینترنت با تعدادی از آن‌ها سر سازگار نخواهد داشت و دانش‌آموزان از امتحانات نیز عقب خواهند ماند.

شاید درک این مسئله برای افرادی که دسترسی راحتی به اینترنت و سامانه شاد دارند آسان نباشد اما وقتی که شرایط از نزدیک لمس می‌شود ماجرا شکل دیگری به خود می‌گیرد. در یک مثال روشن زینب بیات که دانش‌آموز پایه هشتم یکی از مدارس روستایی شهرستان زنجان است، اظهار داشت: ششم دی ماه ساعت ۱۰ قرار بر برگزاری امتحان ریاضی بود اما به دلیل عدم اتصال شبکه شاد به اینترنت به همراه تعدادی از همکلاسی‌هایم نتوانستیم به سامانه ورود یافته و به سوالات پاسخ دهیم بنابراین منتظر تصمیم‌گیری مدرسه برای برگزاری مجدد امتحان ریاضی هستیم.

وی افزود: این مسئله تنها در ارتباط با امتحان ریاضی مطرح نیست بلکه به دلیل قطعی مکرر اینترنت نمی‌توانیم استفاده مناسبی از سامانه شاد برای آموزش نیز داشته باشیم با این حال از مسئولان امر خواستاریم به دلیل ورود آموزش در فضای مجازی تدابیر لازم برای بهره‌مندی مناسب از اینترنت در روستاها را نیز انجام دهند تا دانش‌آموزان روستایی برای داشتن عدالت آموزشی همسو با دانش‌آموزان شهرنشین از آموزش بهره‌مند شوند.

با این حال مشخص است که تنها عایده‌ای که سامانه شاد و امتحانات برای دانش‌آموزان روستایی در سراسر استان داشته سراسر التهاب و استرس بوده که حتی تمام اعضای خانواده را نیز همسو با فرزندان تحت تاثیر خود قرار داده است.

با تمام این‌ها، در اقصی نقاط استان زنجان در اغلب مناطق روستایی اینترنت حال خوبی ندارد و شرایط سختی برای دانش‌آموزان در حال تحلیل است. اما از مسئولان امر سوال می‌شود که چه تدابیری برای برگزاری امتحانات دانش‌آموزان محروم از اینترنت اندیشیده‌اید؟ آقای وزیر ارتباطات آیا از وضعیت اینترنت در روستاهای استان زنجان خبر دارید؟ دانش‌آموزان در امتحانات نوبت اول به چه شکل امتحان خواهند داد؟

محمد خندان، رئیس اداره سنجش و ارزیابی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصلاحیه‌ای به آموزش و پرورش استان ابلاغ شده است که بر اساس آن در صورت قرار گرفتن استان در شرایط زرد کرونایی امتحانات دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی در درس‌های فارسی و ریاضی به صورت حضوری برگزار شود که البته این مسئله نیازمند تصمیم‌گیری ستاد کرونای استانی است.

وی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات در مناطق محروم و دور افتاده، تصریح کرد: آموزش این دانش‌آموزان با حضور راهبران آموزشی بوده است و برای امتحاناتشان صرفا به ورقه پایانی اکتفا نخواهد شد و فرآیند آموزش آن‌ها در طول این چند ماه ملاک عمل ارزشیابی خواهد بود.

از سوی دیگر صیاد سلامی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس تکلیف قانونی و بر اساس دستور العمل ارزشیابی کیفی توصیفی مواد یک، دو، سه، چهار و ۹ قانون نامه ارزشیابی کیفی توصیفی، ارزشیابی امتحانات نوبت اول بر اساس اساسنامه ابتدای سال و غیر حضوری خواهد بود.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص پایه‌های اول و دوم ابتدایی، تصریح کرد: به همه خانواده‌ها اطمینان خاطر می‌دهیم که همه همکاران ما در سراسر استان با جدیت و تلاش پیگیر تمام فرآیندهای ارزشیابی هستند و خانواده‌های عزیز هیچ دغدغه و نگرانی نسبت به برگزاری آزمون حضوری برای دانش‌آموزان اول و دوم نداشته باشند، اگر ستاد کرونا اجازه دهد آزمون، صرفا برای اطمینان خاطر از شکل آموزش در این اوضاع کرونایی حضوری خواهد بود.

در خصوص مشکلات مذکور حامد سرایی، سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان، اذعان کرد: مشکلات در زمینه دسترسی به اینترنت در سطح استان بالا است، با این وجود دسترسی به اینترنت در شهرها قابل قبول بوده اما در برخی نقاط شهری مطلوب نیست. این در حالی است که شرایط در روستاها متفاوت‌تر بوده و مسائل و مشکلاتی پیرامون ارتباطات روستایی وجود دارد. قبول داریم وضعیت اینترنت روستاهای برخی از شهرستان‌های استان مطلوب نیست.

وی افزود: بعد از سفر وزیر ارتباطات به استان، ۴۴ سایت مطابق با برنامه‌ریزی تا آخر آبان در سطح استان اجرایی شده است و هر سایت بر اساس موقعیت جغرافیایی یک تا چهار روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد و در این راستا بیش از ۶۰ روستا بهره‌مند از اینترنت شده‌اند.

سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت: از ۷۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان ۴۲۸ روستا به اینترنت پر سرعت متصل هستند و تلاش بر این است تا پایان سال جاری تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار از اینترنت بهره‌مند شوند.

با این تفاسیر آن‌چه که مسلم به نظر می‌رسد این است که مسئولان نیز بر ضعف دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف استان اذعان دارند که این امر نشان از این دارد که برنامه‌ریزی درستی برای بهره‌مندی تمام دانش‌آموزان از فضای شاد اندیشیده نشده یا به عبارت دیگر عدالت آموزشی در ارتباط با برخی از دانش‌آموزان نادیده گرفته شده است با این حال با شرایط حاضر که در حال تحمیل بر دانش‌آموزان محروم از اینترنت و فضای مجازی است امید می‌رود آقای وزیر جوان به جای وعده دادن کاهش هزینه اینترنت در سال آینده، مشکل اینترنت روستاهای استان زنجان و دیگر استان‌ها را حل کند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۹/۱۰/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...