نسخه چاپی

محمد پاكمهر در گفتگو با نما:

حمایت از تولید واكسن كرونا در اولویت است

عکس خبري -حمايت از توليد واکسن کرونا در اولويت است

نایب‌رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص تأمین واكسن كرونا گفت: اولویت اول كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأمین واكسن برای مردم است


دکتر محمد پاکمهر نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص تأمین واکسن کرونا گفت: اولویت اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأمین واکسن برای مردم است؛ زیرا بیماری کرونا از ابتدا تا امروز درمان قطعی در جهان نداشته است و تنها راه مقابله با آن، شکستن زنجیره انتقال و به بحث پیشگیری است.
وی تصریح کرد: ما دو راه بیشتر نداریم، نخست اینکه بهداشت محور حرکت و پروتکل‌ها را رعایت کنیم و محدودیت‌های کرونایی اعمال شود، یادآور شویم که رعایت محدودیت‌های کرونایی ضروری است اما نمی‌توان آن را به دلیل تحمیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی دائماً ادامه داد بنابراین راه اصلی مصون‌سازی مردم است و برای افزایش ایمنی افراد تزریق واکسن باید صورت گیرد.
پاکمهر اولویت اصلی کمیسیون بهداشت و درمان را تهیه واکسن برای مردم با اولویت تولید واکسن داخلی برشمرد و افزود: مراکز علمی و تحقیقاتی تولید واکسن در کشور سابقه‌ای نزدیک به صدسال دارد، مؤسساتی مثل رازی و پاستور در تولید واکسن ید طولایی دارند و ما به‌عنوان کشوری موفق در دنیا شناخته‌شده‌ایم ما باید این پایه علمی را حفظ و تقویت کنیم و تحقیق و پژوهش درباره تولید واکسن را باقوت ادامه دهیم؛ بنابراین نگاه کمیسیون بهداشت برای تأمین واکسن متمرکز بر تولید داخلی است.
وی با اشاره به مزایای واکسن داخلی خاطرنشان کرد: امروزه تأثیر کرونا بر گروه‌های خونی، جنس و نژادهای مختلف اثبات‌شده و میزان ابتلا و سرایت بیماری متفاوت است؛ بنابراین واکسن تولید داخل برای ایمن‌سازی افراد بر مبنای شیوع ویروس و نژاد ایرانی می‌تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد.
نماینده مردم بجنورد گفت: وقتی واکسن در داخل کشور و بر روی نژاد ایرانی مورد کارآزمایی‌های بالینی و سه مرحله تست انسانی قرار ‌گیرد بعد از موفقیت و تولید انبوه اثربخشی بیشتری خواهد داشت. سلامت واکسن برای ما بسیار مهم است، واکسنی که توسط پایه‌های علمی داخلی تولید می‌شود هیچ شک در مقابل واکسن‌های خارجی نخواهد داشت؛ زیرا ممکن است کشورهای دیگر با این بهانه بخواهند به ذخایر ژنتیکی ما پی ببرند و یا فرایند تست واکسن‌هایشان را بر روی ایرانی‌ها انجام دهند.
پاکمهر ضمن بیان دغدغه و نگرانی مردم در خصوص واکسن خارجی و خباثت‌های بیگانگان تصریح کرد: مردم با اطمینان از واکسن داخلی استقبال و استفاده می‌کنند و نگاه کمیسیون حمایت از واکسن داخلی است. جلسات متعددی در این زمینه با وزارت و هفت شرکت تولید واکسن داخلی تشکیل‌شده که دو شرکت در این زمینه پیشگام هستند و کارآزمایی بالینی شرکت شفاف فارمد با استقبال مردم مواجه شده و مؤسسه رازی هم به‌زودی وارد مرحله تست انسانی می‌شود.
وی در پایان اظهارداشت: وزارت بهداشت نیز خرید تضمینی واکسن از شرکت‌هایی که به مرحله تست انسانی رسیده‌اند را انجام می‌دهد و دغدغه این شرکت‌ها از این طریق رفع شده و وارد تولید انبوه می‌شوند

۱۳۹۹/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...