نسخه چاپی

ترامپ: پنس قدرت جلوگیری از تایید پیروزی بایدن را دارد

عکس خبري -ترامپ: پنس قدرت جلوگيري از تاييد پيروزي بايدن را دارد

رئیس‌جمهور آمریكا با رد گزارش اخیر نیویورك‌تایمز به عنوان «اخبار جعلی» بار دیگر مدعی شد كه با معاون خود كاملاً توافق دارند كه وی برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن در كنگره قدرت عمل دارد.



به گزارش نما، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته به وقت محلی (سه شنبه)، گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در ارتباط با عدم توانایی «مایک پنس» معاون ترامپ برای جلوگیری از فرایند تأیید نتایج الکترال کالج (مجمع گزینندگان) در جلسه امشب (چهارشنبه) کنگره و به معنای دیگر تأیید پیروزی بایدن را تکذیب کرد.


شب گذشته روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش کرد که پنس به ترامپ گفته است که قدرت ممانعت از تأیید پیروزی بایدن در جلسه آتی کنگره را ندارد.

ترامپ با رد این خبر بعنوان «اخبار جعلی» مدعی شد که با پنس «توافق کامل دارند که معاون رئیس‌جمهور (پنس) قدرت عمل دارد» تا نتایج مجمع گزینندگان را رد کند.

با اینحال وبگاه «هیل» در این خصوص گزارش کرد که پنس در حقیقت چنین قدرتی در اختیار ندارد و نقش وی بعنوان رئیس جلسه مشترک امشب کنگره کاملاً تشریفاتی است.

برخی جمهوری‌خواهان کنگره قصد دارند در جلسه امشب کنگره، نتایج رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری‌ آمریکا را در برخی ایالات به چالش بکشند اما در هر صورت این اقدام آنها هیچ‌گونه نقشی در تغییر نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد داشت و در نهایت بایدن بعنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا تأیید خواهد شد و ظرف دو هفته آینده (۲۰ ژانویه، اول بهمن ماه) بعنوان رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده وارد کاخ سفید خواهد شد.

طبق گزارش هیل، علیرغم جدیدترین ادعاهای ترامپ درباره اختیارات معاونش برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن، هنوز مشخص نیست که آیا پنس در حقیقت در این زمینه با ترامپ موافق است یا خیر.

پنس تاکنون علناً متعهد به مداخله در نتیجه الکترال کالج نشده است و تنها رئیس دفتر وی گفته است که پنس از حق نمایندگان کنگره برای مخالفت و بحث درباره تخلفات انتخاباتی حمایت می‌کند.

طبق گزارش هیل، با اینحال افراد نزدیک به معاون ترامپ بعید می‌دانند که پنس خارج از محدودیت‌های قانون اساسی اقدامی انجام دهد.

«مارک شورت» رئیس دفتر پنس در این خصوص در بیانیه‌ای گفت: « پنس معاون رئیس‌جمهور در نگرانی‌های میلیون‌ها آمریکایی در خصوص تقلب و بی‌نظمی‌ها در انتخابات اخیر سهیم است. معاون رئیس‌جمهور از تلاش‌های اعضای مجلس نمایندگان و سنا آمریکا برای استفاده از اختیاراتی که قانون به آنها ارائه داده است برای مخالفت و ارائه شواهد به کنگره و مردم آمریکا در جلسه ۶ ژانویه استقبال می‌کند».

نیویورک‌تایمز اوایل روز سه‌شنبه گزارش کرده بود که پنس در یک ضیافت ناهار به ترامپ گفته است که فکر نمی‌کند قدرت ممانعت از تأیید بایدن بعنوان رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در جلسه کنگره را داشته باشد.

ترامپ در واکنش به این خبر گفت: «معاون رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی چندین گزینه در اختیار دارد. او قادر به عدم تأیید نتیجه انتخابات یا ارجاع آن به ایالات برای تغییر و تأیید است. او همچنین می‌تواند نتایج غیرقانونی و فاسد را رد کرده و آن را به مجلس نمایندگان آمریکا ارجاع دهد».

با اینحال طبق این گزارش، پنس حق رد نتایج انتخابات و ارجاع آن به مجلس نمایندگان آمریکا را ندارد. وی آراء الکترال کالج را بر اساس حروف الفبا باز می‌کند و ارائه می‌دهد و سؤال می‌کند که آیا مخالفت یا اعتراضی به هر ایالت وجود دارد یا خیر.

طبق این گزارش، اظهارات جدید ترامپ تنها فشار مضاعف به پنس وارد می‌کند که پیش از این نیز از سوی هواداران رئیس‌جمهور آمریکا تحت فشار قرار گرفته است تا اقداماتی را برای رد نتیجه انتخابات انجام دهد که در حوزه اختیارات وی نیست.

طبق این گزارش، انتظار می‌رود که نمایندگان جمهوری‌خواه سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با الکتورها (گزینندگان) در سه ایالت مخالفت کنند اما اکثریت هر دو مجلس سنا و نمایندگان آمریکا باید این الکتورها را رد کنند تا بتوانند نتیجه انتخابات را به چالش بکشند و با توجه به اینکه دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را برعهده دارند و بیش از ۱۲ نماینده جمهوری‌خواه سنا تأکید کرده‌اند که با این الکتورها مخالفت نخواهند کرد، تلاش نمایندگان حامی ترامپ به شکست منجر خواهد شد.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۱۰/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...