نسخه چاپی

پرداخت ۱۰۰ درصد شهریه دانشجویان معلول هفت دهك پایین

عکس خبري -پرداخت ??? درصد شهريه دانشجويان معلول هفت دهک پايين

سرپرست مركز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان بهزیستی كشور گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی مصوب هیئت دولت، پرداخت هزینه دانشجویان معلول متوسط، شدید و خیلی شدید هفت دهك پایین و فرزندان بهزیستی به صورت ۱۰۰ درصدی الزامی است. این امر در مرحله نخست راه اندازی سامانه شهریه ها در حال پرداخت است.

به گزارش نما ،مجید رضا زاده اظهار کرد: در راستای شهریه دانشجویی معلولین و گروه هدف سازمان بهزیستی قانونی وجود دارد که تحصیل دانشجویان معلول را رایگان اعلام می‌کند. همچنین شهریه دانشگاه فرزندان بهزیستی که در مراکز تحت پوشش بهزیستی هستند، یا به خانواده‌های جایگزین رفته، یا زندگی مستقل داشته و یا فرزند پذیر شده‌اند نیز به صورت ۱۰۰ درصدی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۹ این قانون، آیین نامه اجرایی هیئت دولت مصوب کرده است معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید هفت دهک پایین مشمول تحصیل رایگان ‌شوند و وظایفی را برای سازمان بهزیستی، سازمان سنجش و سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته است تا به این ترتیب دانشجویان معلولی که شرایط فوق را دارند بتوانند به صورت رایگان در دانشگاه‌هایی که از وزارت علوم یا وزارت بهداشت مجوز دارند و تحصیل در آن‌ها دارای هزینه است، نظیر دانشگاه آزاد، پیام نور و علمی کاربردی تحصیل کنند.


رضازاده همچنین گفت: برای ساماندهی به این امر بهزیستی با دستور ریاست سازمان، کمیته دانشجویی با عضویت دو حوزه تخصصی این موضوع یعنی معاونت توانبخشی و معاونت اجتماعی با محوریت مرکز فناوری اطلاعات و عضویت معاونت پشتیبانی تشکیل داد تا بتواند امور تحصیلی دانشجویان تحت پوشش بهزیستی را ساماندهی کند. از این رو سامانه‌ای طراحی شد تا به طور منظم، دقیق و با سرعت بالا اطلاعات افراد مشغول به تحصیل را ثبت کند.

به گفته سرپرست مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان بهزیستی، این سامانه ۳ ماه پیش راه اندازی و اطلاع رسانی شد و دانشجویان می‌توانند خود وارد سامانه شوند و اطلاعات و مدارک خود را وارد کنند. همچنین دانشجویان در این سامانه بر اساس نوع معلولیت و علت تحت پوشش بهزیستی بودن تقسیم بندی می‌شوند و اقدامات بعدی برایشان انجام می‌شود.


وی افزود: بر این اساس شیوه نامه ای را تصویب کردیم که بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۹ قانون حمایت از معلولان و بند "ر" ماده ۶۴ برنامه پنج ساله ششم و شرح وظایف سازمان بهزیستی، افراد بر اساس تحصیلات دانشگاهی تقسیم بندی شدند. در این طرح به جز دانشجویان دانشگاه‌های غیر دولتی، دانشجوهای دانشگاه‌های دولتی نیز مستلزم پرداخت کمک هزینه تشویقی شدند.

رضا زاده ادامه داد: بر اساس مسئولیت های سازمان بهزیستی و قوانین حمایت از حقوق معلولین، نیازمندان و آسیب پذیران نیز به مصوب شورای معاونین سازمان بهزیستی مشمول پرداخت بخشی از شهریه در حد توان و قسط بودجه سازمان شدند، از این رو در تلاش‌ایم حداکثر بودجه دریافت تا حداکثر پرداخت انجام شود.


وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: مطابق با مصوبه شورای معاونین و دستور رییس سازمان مقرر است به معلولین خفیف و معلولین سه دهک بالا به دلیل هزینه اضافی که برای نیازمندی‌های زندگی خود دارند، مشمول دریافت کمک هزینه برای شهریه دانشجویی باشند و بتوانند از این کمک استفاده کنند.

رضازاده در پایان گفت: افراد دانشجو که پیش‌تر وارد دانشگاه شده‌اند نسبت به پرداخت شهریه نگران نباشند، تا پایان دوره تحصیل شهریه آن‌ها پرداخت می‌شود. این موارد بر اساس الزام قانونی باید ۱۰۰ درصدی باشد، انجام می‌شود. کسانی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند مدارک را کامل کنند و اگر ثبت نام نکرده‌اند از هفته آینده سامانه برا ثبت‌ نام باز می‌شود و وقت دارند مجدد در سامان ثبت نام کنند.
ایسنا

۱۳۹۹/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...