نسخه چاپی

مقصر جریمه‎های اشتباهی خودروها كیست؟

عکس خبري -مقصر جريمه‎هاي اشتباهي خودروها کيست؟

پیامك‌های جریمه اشتباهی، چگونگی تردد در شهرهای قرمز، نارنجی و زرد و آبی و همچنین آخرین وضعیت ترخیص موتورهای رسوبی از پاركینگ‌ها مواردی است كه جانشین پلیس راهور ناجا آنها را تشریح كرد.


به گزارش نما، مرد پیامکی را که برایش آمده نشانم می‌دهد و می‌گوید: در این ‌پیامک آمده که‌ خودروی شما در محدوده‌ باغات استان هرمزگان تردد غیرمجاز داشته است؛ در حالیکه ماشین من همین الان در تهران در پارکینگ منزل‌مان است.

هنوز حرف مرد تمام نشده همکارش، عکس خودروی پرایدی را نشانم می‌دهد و می‌گوید: به این عکس نگاه کنید؛ یک آدم بی‌وجدان همین کوچه بغلی روبه‌روی اداره، پرایدش را پارک کرده؛ آن وقت برای من پیامک می آید که از اتوبان ساوه رد شده‌ام وقتی پشت میز اداره نشسته‌ام!

به عکس خودرو نگاه می کنم و می‌گویم این خودرو مگر چه تخلفی کرده که شما ناراحت شده‌اید؟

عکس را بزرگتر می‌کند، روی پلاکش زوم می‌کند و می‌گوید: عددها را نگاه کنید همه را با ماژیک و کاغذ تغییر داده اند... راست می گوید!

جمع‌شان جمع می‌شود؛ یکی از آن طرف می‌گوید: اخیراً هم مد شده روی قسمت کددار پرچم را با یک برچسب پرچم ایران می‌پوشانند تا دوربین‌ها نتوانند رصد کنند. جالب است بازار فروش برچسب پرچم خیلی داغ است و جالب‌تر اینکه پلیس هم با کسانی که مرتکب این تخلفات می‌شوند کاری ندارد!

تازه واردی از راه می رسد، از بقیه می‌پرسد برای چه جمع‌ شده‌اید؟

تا جریان پیامک‌های اشتباهی را می‌شنود انگار داغ دلش تازه می‌شود.می‌گوید: خانم برای من هم ‌پیامک آمده که ماشین شما در سیاهکل خلاف کرده اما من تا به حال به سیاهکل نرفته‌ام. بعد به پلیس +۱۰ مراجعه کردم. یکی به من گفت که اگر اعتراض دارید حدود ۷۰ هزار تومان باید واریز کنید که پرونده تشکیل و به مورد رأی گذاشته شود؛ اگر موفق شوید ۲ ماه طول می‌کشد ولی احتمالش هم زیاد است که حرف تان را قبول نکنند. پس بهتر است تا مبلغ جریمه ۲ برابر نشده، پرداخت کنید که من هم پرداخت کردم.

یکی از آن طرف می‌گوید اشتباه کردی؛ باید از ماشینت فیلم و عکس می‌گرفتی و می‌بردی به پلیس نشان می‌دادی تا ثابت شود که اشتباهی برایت پیامک آمده است. مرد در پاسخ ‌ می‌گوید یعنی هر لحظه باید از ماشین مان فیلم و عکس داشته باشیم تا جریمه نشویم!... همین یک جمله، باعث می شود که دیگر صدا به صدا نرسد.

کرونا از وقتی که آمده کسب و کارها را از رونق انداخته و تردد های بین شهری را محدود کرده است.شاید این موارد در وهله اول مساله ای نباشد اما در این بین، اعمال ‌محدودیت‌های تردد و جریمه‌های صادر شده کار را مشکل کرده و پیامک های اشتباهی قوز بالای قوز شده است؛ پیامک‌هایی که برای برخی از هموطنان ارسال شده و تخلف تردد در شهرهای قرمز، نارنجی و ۲۱ تا ۴ صبح را برایشان یادآور شده در صورتی که ‌این تخلفات و ترددها در اصل متعلق به خودروی آنها نبوده است؛جریمه های یک میلیون تومانی، ۵۰۰ هزار تومانی و ۲۰۰ هزار تومانی!

آگاهی از چند و چون اعمال قانون و ارسال پیامک‌های تخلفات رانندگی و چگونگی اعتراضات به جریمه های صادرشده، آخرین وضعیت ترخیص موتورهای رسوبی از پارکینگ ها، چگونگی تردد در شهرهایی با رنگ‌های قرمز، نارنجی، آبی و زرد ما را بر آن داشت تا با«سردار سیدتیمور حسینی» جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به گفت‌وگو بنشینیم.

پیامک‌های اولیه به منزله جریمه نیست!

* این روزها برخی هموطنان پیامک‌هایی مبنی بر تردد غیر مجاز دریافت کرده اند؛ در حالی که این ادعا را دارد که در آن بازه و مکان ثبت شده حضور نداشته‌اند. جریان این پیامک های اشتباهی که این روزها بسیار مطرح می‌شود چیست؟

ابتدا باید بگویم که بحث محدودیت‌های کرونایی یک مأموریت مقطعی است که بنابه شرایط خاص کشور به پلیس ابلاغ و به مرحله اجرا گذاشته شد.

در این بین سامانه‌های ثبت تخلف پلیس مراحلی را طی کرد تا کد گرفته و بتواند با آن تخلف خاص برخورد کند؛ به طول مثال دوربین‌های ثبت تخلف سرعت در جاده‌ها، دوربین ورود به طرح ترافیک در شهر تهران و دوربین‌های ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز در تقاطع‌ها و معابر شهری مرحله مشخصی را برای تست و عملکرد پشت‌سر گذاشته‌اند ضمن اینکه به لحاظ مکان‌یابی و جانمایی هم در یک نقطه و یک محل خاص با توجه به مأموریتی که سامانه دارد نصب می‌شوند.

در بحث محدودیت‌های کرونایی با توجه به حجم گسترده محیطی که باید تحت کنترل قرار می‌گرفت به ناچار از آمارهای موجود استفاده کردیم تا بتوان ترددهای غیرمجاز را شناسایی و اعمال قانون کنیم.

با توجه به اینکه این سامانه‌ها برای اهداف و مأموریت‌های دیگر طراحی و نصب شده و حالا ‌قرار شده وظیفه دیگری را هم انجام دهند، دور از انتظار نیست که با یکسری مسائل و مشکلاتی مواجه شوند.

برهمین اساس به واحدهای اجراییات همه استان‌ها ابلاغ کردیم که نهایت دقت را به عمل آورند تا خدای ناکرده فردی بی‌خود، بی‌جهت و بی‌مورد جریمه نشود.

ما این موارد را چندین بار در اطلاع‌رسانی‌ها اعلام کرده‌ایم مبنی براینکه مردم عزیز نگران نباشند؛ در واقع پیامک‌های اولیه به منزله جریمه نیست و حتی پیامک‌هایی هم که به عنوان ثبت جریمه در مراحل بعدی برای‌شان ارسال می‌شود نیز می‌تواند مجدداً مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که پلیس با اطلاعاتی که از دوربین‌ها می‌گیرد و مطابقت این تصاویر با اظهارات افراد مبنی بر عدم حضور در زمان و محدوده جریمه اعمال شده، می‌توانند اطلاعات موجود را بازیابی کنند؛ یعنی با توجه به اظهارات فرد و بازخوردی که از سامانه‌ها دریافت می‌شود اگر اظهارات درست باشد حتماً جریمه حذف خواهد شد و اجازه نمی‌دهیم که فردی بی‌مورد جریمه شود.

بنده با اطمینان خاطر به هموطنان عزیز عرض می‌کنم که پلیس با حساسیت همه موارد را رصد و کنترل کرده و به اعتراضات ترتیب اثر می‌دهد حتی اگر جریمه ثبت هم شده باشد با اعلام مالک و مراجعه به یکی از واحدهای اجراییات باز امکان رسیدگی وجود خواهد داشت.

نیازی به ارائه مستند در اعتراض به جرایم نیست/ تصاویر دوربین ها بررسی می شود

* آیا درست است هموطنان باید مستنداتی به پلیس ارائه بدهند که در آن زمان که جریمه‌ ثبت شده است خودروی‌شان در آن مکان نبوده است؟

ما به واحدهای اجراییات ابلاغ کرده‌ایم که در واقع مهم‌ترین مستندی که باید مورد بررسی قرار گیرد همان تصویر دوربین است؛ یعنی از فرد چیزی مطالبه نکنند چرا که پلیس باید دقیقاً‌ بررسی کند و به این نتیجه برسد که اظهارات فرد درست است یا خیر.

«مخدوشی و پوشاندن ارقام پلاک» یکی از مقصران پیامک‌های اشتباهی

* بحث مخدوشی پلاک و پوشاندن ارقام در زمینه ارسال پیامک های اشتباهی چقدر تاثیرگذار بوده است؟

متأسفانه یکی از معضلات جدی ما بحث مخدوشی و پوشاندن ارقام پلاک بوده است؛ البته درست است که بخشی از این تخلف با قابلیتی که سامانه‌ها دارند قابل رفع است اما بخش دیگری از آن باعث همین اتفاق و اشتباه و خطا در ثبت و ارسال پیامک‌های اشتباهی می‌شود.

مخدوش کردن و پوشاندن ارقام پلاک جرم محسوب می‌شود و نحوه برخورد پلیس با کسانی که پلاک را مخدوش و شماره‌ها را بپوشانند معرفی به مراجع قضایی است چرا که این موضوع به عنوان یک جرم در واقع جرم‌انگاری شده و برایش مجازات تعیین شده است و پلیس هم به طور جدی و برحسب وظیفه با این پدیده برخورد می‌کند.

توقیف خودروهای دارای بیش از ۱ میلیون تومان جریمه، فعلا ممنوع

* طبق قانون خودروهایی که بیش از یک میلیون تومان جریمه داشته باشند توقیف شده و به پارکینگ می‌روند. با توجه به اینکه هم‌اکنون جریمه تردد در شهرهای نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و در شهرهای قرمز یک میلیون تومان است وضعیت توقیف خودروها با جریمه‌های اعمال شده که سقف را بالاتر از یک میلیون تومان می‌برد چه می‌شود؟

در واقع پلیس قرار است بازنگری در این موضوع داشته باشد.

در حال حاضر به رده‌های استانی پلیس راهور و راه ابلاغ کرده‌ایم که به خاطر خلافی بیش از یک میلیون تومان وسایل نقلیه را به پارکینگ هدایت نکنند.

۳۰ بهمن؛ آخرین مهلت ترخیص موتورهای رسوبی از پارکینگ

*‌ ترخیص موتورهای رسوبی به کجا رسید؛ تکلیف موتورهایی که فردی برای تحویل آنها مراجعه نکند چه می‌شود؟

مهلت ‌ترخیص موتورهای رسوبی تا آخر بهمن‌ماه تمدید شد و بعد از این موعد نیز با هماهنگی مراجع قضایی، موتورهای باقیمانده در پارکینگ‌ها به عنوان اموال بلاصاحب از پارکینگ‌ها خارج خواهند شد چرا که پلیس سعی کرد شرایط لازم برای ترخیص موتورهای رسوبی را مهیا کند اما مالکان به دلایل مختلفی از جمله گذشت ‌زمان، از رده خارج شدن موتورها و مقرون‌به صرفه نبودن ترخیص با توجه به هزینه پارکینگ یا سایر موارد مراجعه نکرده و هنوز تعدادی از موتورها در پارکینگ‌ها مانده‌اند.

لازم بذکر است که در پایان مهلت تمدید شده با هماهنگی با مراجع قضایی موتورهای باقیمانده به عنوان اموال بلاصاحب تعیین تکلیف خواهند شد.

داشتن معاینه فنی برای تردد موتور با بحث ترخیص از پارکینگ فرق دارد

* برخی‌ها عنوان می‌کنند که خروج موتورهای رسوبی به آلودگی محیط زیست دامن می‌زند و باید داشتن معاینه فنی برای ترخیص آنها لحاظ شود؛ آیا شرط ترخیص موتورها داشتن معاینه فنی است؟

خروج موتورسیکلت از پارکینگ با بحث تردد در معابر فرق می کند؛ در طرح ترخیص موتورهای رسوبی حتی اگر موتورسیکلت پلاک نداشته باشد با اخذ گواهی و تعهدنامه از فرد، موتورسیکلت را تحویلش می‌دهیم ولی فرد متعهد می‌شود که تا زمانی که موتور را پلاک نکرده حق استفاده و تردد را ندارد.

در مورد بیمه‌نامه، گواهینامه و معاینه فنی هم روال از همین قرار است یعنی از فرد تعهد محضری اخذ می‌شود که تا زمانی که ایرادات برطرف نشده است حق استفاده از موتور و تردد با آن را ندارد.

پلیس در معرض مستقیم آلودگی هوا است

باید گفت پلیس بیشتر از دیگر سازمان‌ها و نهادها نسبت به آلودگی هوا حساس است ضمن اینکه حداقل اولین گروهی است که خود در معرض آلودگی هوا است و به هیچ وجه به دنبال این نیست که به آلودگی هوا دامن بزند چرا که معاینه فنی در قوانین و مقررات آمده و لازم الاجرا است.

* از آلودگی هوا گفتید و اینکه مأموران پلیس راهور در معرض مستقیم این آلودگی هستند، در این راستا چه اقداماتی برای حفظ سلامت همکاران خود انجام داده‌اید؟

مأموران پلیس راهور به شدت در معرض آسیب‌های‌ ناشی از آلودگی هوا قرار دارند. درست است که شیفت کاری‌شان تغییری نکرده اما تلاش کردیم حداقل با توزیع شیر به صورت روزانه و اختصاص برنامه‌های استراحت در فواصل معین از آسیب بیشتر به همکاران مان بکاهیم.

کاهش ۱۸ درصدی حوادث رانندگی/ سه عامل اصلی وقوع تصادف کدامند؟

* با توجه به ممنوعیت و محدودیت‌های کرونایی میزان تردد در جاده‌های بین شهری کاهش یافته‌است اما باز هم شاهد وقوع تصادفات هستیم، مهم‌ترین علت بروز تصادفات چیست؟

تصادف به هر شکل وجود دارد و آمارش به صفر نمی‌رسد هرچند آمارها نسبت به سال گذشته حکایت از کاهش حدود ۱۸ درصدی جان‌باختگان و در واقع حوادث رانندگی دارد.

باید گفت ‌تصادفاتی را که در طول چند ماه اخیر با آنها مواجه بوده‌ایم بخشی از آن به خاطر افزایش سرعت ناشی از کاهش تردد در جاده‌ها است؛ وقتی تردد زیاد است امکان سرعت سلب می‌شود اما خلوتی جاده‌ها یکی از دلایلی است که می‌تواند به افزایش سرعت منجر شود؛ در نتیجه یک بحث از تصادفات به واسطه سرعت‌ است که تصادفات از نوع واژگونی و خروج از جاده را افزایش می‌دهد.

دومین مساله‌ بحث تصادفات رخ به رخ در راه‌های جداسازی نشده است که عدد این تصادفات متأسفانه بالا است و جزو شدیدترین نوع تصادف هم به حساب می‌آید.

اخیراً ‌چندین فقره تصادف شدید را در استان‌های اردبیل، خوزستان و لرستان شاهد بوده‌ایم که هر تصادف ۷ تا ۸ نفرکشته داشته و اصطلاحاً به خاطر شاخ به شاخ یا همان رخ به رخ به وقوع پیوسته است.

سومین مسئله‌ای که منجر به تصادفات می‌شود خستگی و خواب‌آلودگی است که جزو معضلات جدی است؛ عمدتاً در راه‌های بزرگراهی، آزادراهی و استان‌هایی که به لحاظ اقلیم راه‌هایشان کفی است و پیچ و خم خاصی ندارد و یکنواخت است رخ می‌دهد چرا که باعث خستگی راننده شده و سوانح رانندگی از نوع واژگونی را رقم می‌زند.

آمارها نشان می‌دهد که با توجه به کاهش تردد نسبت به سال گذشته کاهش جانباختگان و تصادفات را هم شاهد بوده‌ایم که حدود ۱۸درصد است.

در شهرهای زرد هیچ‌گونه محدودیت تردد بین شهری نداریم

* آخرین وضعیت تردد بین شهری در شهرهای مختلف با شریط متفاوت کرونایی چگونه است؟

آخرین وضعیتی که وزارت بهداشت اعلام کرد طرح‌های قرمز در استان مازندران افزایش پیدا کرده و در حال حاضر این استان جزو مناطقی است که شرایط خوبی ندارد و مردم باید شرایط کرونایی این استان را درک کنند. در سایر استان‌ها وزن شهرهای زرد و آبی بسیار بالاتر است.

باید گفت در شهرهای زرد هیچ‌گونه محدودیت تردد بین شهری نداریم و کماکان محدودیت تردد برای شهرهای نارنجی و قرمز اعمال می‌شود.

محدودیت تردد ماشین های متعلق به شهرهای قرمز و نارنجی

یعنی ماشینی که پلاکش مربوط به یکی از شهرهای قرمز یا نارنجی است حق ورود به هیچ شهر دیگری را ندارد و پلاک‌های غیربومی از هر شهر دیگری حق ورود به شهرهای نارنجی و قرمز را ندارند.

گفتنی است تردد از شهرها زرد به زرد، آبی به زرد و آبی به آبی هیچ مسئله‌ای ندارد ولی این شهرهای نارنجی و قرمز هستند که محدودیت تردد را دارا هستند.

اجرای محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در تمام شهرهای کشور

* محدودیت تردد شبانه در شهرهای زرد و آبی هم اجرا می‌شد؟

بله، محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در تمام شهرهای کشور اعم از شرایط قرمز، نارنجی، زرد و آبی کرونایی اجرا شده و به قوت خود باقی است.
منبع: فارس

۱۳۹۹/۱۰/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...