نسخه چاپی

بورس در دام بی‌تدبیری دولت

عکس خبري -بورس در دام بي‌تدبيري دولت

این روزها بورس قرمز است و با سرعت به سمت افت شاخص حركت می‌كند و سیاست‌هایی كه تاكنون دولت برای بهبود بازار سرمایه اتخاذ كرده، بی‌تأثیر بوده است.


به گزارش نما، این روزها بورس قرمز است و با سرعت به سمت افت شاخص حرکت می‌کند و سیاست‌هایی که تاکنون دولت برای بهبود بازار سرمایه اتخاذ کرده، بی‌تأثیر بودهاست. همچنانکه در جریان دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه تعداد ۴میلیارد و ۳۲۰میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۴هزار و ۱۹۰میلیارد تومان در ۵۱۵هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت ۳۶هزار و ۹۸۹واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۱۴۹هزار و ۷۲۱واحد قرار گرفت.


وعده‌های دولت در مورد این که «مردم سرمایه خود را به بورس بیاورند و از این بازار حمایت می‌کنیم»، پوچ از آب درآمده است و شاخص بورس هر روز با رنگ قرمز افت شاخص جدیدی را ثبت می‌کند.

افتی که به‌دلیل ترس از بازار، سیاست غلط و سوءاستفاده از بازار توسط شرکت‌های بزرگ رقم خورده است و اگر دولت و سازمان بورس به درستی به وظایف خود عمل می‌کردند یا حجم سرمایه‌ای که وارد بورس شده بود باید حداقل تا مدتی طولانی شاهد ثبات و پایداری در بازار سهام بودیم. همچنانکه روز گذشته سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی، رییس قوه‌قضاییه گزارشی مستند از جزئیات تخلفات و ترکفعل‌های صورت گرفته در بازار سرمایه را ارائه کرد.

او در بخشی از این نامه آورده است: «پس از شروع ریزش بزرگ بازار برخی از مقامات دولتی نظیر رییس دفتر رییس‌جمهوری، برخی از اعضای شورای عالی و هیأت مدیره بورس، وزیر اقتصاد در رسانه ملی و رسانه‌های گروهی با طرح ادعای حمایت عاجل و مستمر از بازار سرمایه و پایان ریزش، در حالی که امید بازگشت بازار به روزهای متعادل را نوید می‌دادند، در فرصت به‌دست آمده از اعتماد مردم، با عرضه‌های سنگین سهام، سقوط هرچه بیشتر بازار و تشدید سلب اعتماد، سرخوردگی و نارضایتی عمومی را رقم زدند که مستندات این امر که حاصل بررسی گروه کارشناسی حقوقی - اقتصادی و نیز گزارشات مراجع رسمی مطلع می‌باشد خلاصه به پیوست تقدیم می‌گردد. اینک پس از اختلال در اجرای اقتصاد درون‌زا، تهدید توانایی‌های ملّی، فرصت سوزی از نبض اقتصاد کشور و تعرض به حقوق عامه، نظر به بند دوم اصل یکصدوپنجاه‌وششم قانون اساسی امید است با دستور انقلابی حضرت‌عالی مبنی بر بررسی امر و برخورد با متخلفان، موجبات افزایش اعتماد و رضایت عمومی، احیای حقوق عامه و برقراری عدل اسلامی فراهم گردد.»

از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز اعتقاد دارند صف فروش سهام ناشی از اخبار نادرست از بازار بورس است که موجب سوءاستفاده حقوقی‌ها نیز شده، چراکه هرچند سهام در حال ریزش است اما در اواخر اسفندماه با وارد شدن شرکت‌های حقوقی به بازار سرمایه می‌توانند درجا ۳۰۰‌هزار واحد شاخص را بالا ببرند، اینجا است که هم سهام را در کف قیمت خریده‌اند و هم از قبل رشد شاخص، سود کرده‌اند.

بهرنگ اسدی: تزلزل تصمیمات برخی دستگاه‌ها، بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه را تشدید کرده است

در همین زمینه بهرنگ اسدی، فعال بازار سرمایه و کارشناس بورس با اشاره به وضعیت بازار سهام گفت: افت‌های پی‌درپی بازار سرمایه متأثر از کاهش چشم انداز تورمی است. افت‌های پی‌درپی با حجم بالا می‌تواند مایه نگران‌کننده برای فعالان بازار ثانویه باشد.

وی افزود: هرچقدر به پایان سال نزدیک می‌شویم با افزایش تقاضای واقعی پول ممکن است در نرخ‌های بازار بدهی شاهد تحولاتی باشیم که موجب می‌شود از سرعت رشد بورس و وضعیت پایدار آن کاسته شود که این تحولات با نرخ برابری ارز همزمان شده است. این کارشناس بازار سرمایه گفت: فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذارانی که به بازار سرمایه دعوت شده بودند باید زمینه برای حضورشان محیا می‌شد. باید بحث مشارکت خانوار در بازار سهام مدیریت شده بود تا امروز از تلاطم‌ها کمتر آسیب می‌دیدند.

وی با اشاره به راهکار مناسب برای جلوگیری از افت شاخص بورس، گفت: با این شرایطی که روبه‌رو هستیم بهترین راهکار و استراتژی مدریت بازار بدهی و بازار ارز است.همانگونه که نرخ بدهی بالا برای بازار مالی کشور نمی‌تواند پایدار و مثبت ارزیابی شود، نرخ ارز سرکوب شده و یک چشم‌انداز غیر واقعی نیز می‌تواند آسیب‌رسان باشد بنابراین بهترین کار این است که در این دو بازار با دقت نظر تصمیم گرفته شود و عملکرد این بازارها به صورت خودکار در بازار سرمایه نیز اثر مثبت می‌گذارد و از بازار سرمایه که بازار مولدی است حمایت می‌کند.

اسدی با تاکید براینکه ما نباید در تله دستکاری بازار سرمایه بیافتیم، توضیح داد: بیشتر از هرچیز نیازمند تعدد نهاد و مکانیزم مطلوب هستیم و باید از دستکاری بورس دوری کرد. باید سراغ بازارهای دیگر که اثر محتوایی بر بازار سرمایه می‌گذارند و تعادل بین بازاری را در سیستم مالی کشور رقم‌می‌زنند، رفت.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی بازار سرمایه متأثر از سرمایه‌گذاری مستقیم اقشار مختلف مردم،مطلوب بود که به موازات دعوتی که از مردم می‌شد، سرمایه گذاری غیرمستقیم نیز ترویج می‌گشت ، گفت: مسأله‌ای که با آن مواجه هستیم ترکیب مشارکت‌کنندگان است ما در برحه ای با افزایش مشارکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران در بازار روبه‌رو بودیم که موجب ورود مثبت نقدینگی در بازار سرمایه شد و امروز کمرنگ‌تر شده و تزلزل در تصمیمات برخی دستگاه‌ها زمینه تشدید این بی اعتمادی را فراهم آورده است.

مهدی رادان: رشد بازار سرمایه منوط به ثبات بازار ارز است

همچنین «مهدی رادان» کارشناس بورس با اشاره به افت و خیر شاخص‌های بازار سرمایه، عنوان کرد: از اوایل آذرماه و با عرضه شدید در نمادهای بزرگ به تدریج شاهد شکل‌گیری نوعی فضای عدم اطمینان در سهام شرکت‌های بزرگ بودیم که به تدریج این فضای عدم اطمینان به کل بازار سرایت کرد. در همین حال بعضی تصمیمات دستوری در خصوص قیمت‌گذاری فولاد نیز در مقطعی به این عدم اطمینان افزود و در نهایت نیز چشم‌انداز کاهشی دلار منجر به تشدید این روند گردیده است که صحبت‌های رییس‌جمهوری در خصوص ۱۵‌هزار تومان شدن دلار، بنزینی بر این آتش بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تا بازار ارز دارای ثبات نشود، بازرا سرمایه هم ثبات نمی‌یابد، تصریح کرد: مدیریت کردن بازار ارز برای بانک مرکزی مشکل چندانی ندارد. وظیفه بانک مرکزی ایجاد ثبات در بازار است. اگر چه انجام این وظیفه در زمان افزایش بی‌ضابطه نرخ ارز در پاره‌ای مواقع دشوار می‌شود اما جلوگیری از کاهش شدید نرخ ارز به سادگی قابل انجام است. ایجاد ثبات در بازار ارز می‌تواند ثبات دیگر بخش‌های اقتصادی را هم موجب شود.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد، وقتی بی‌ثباتی می‌آید، بی‌برنامگی در بخش‌های مختلف اقتصادی تشدید می‌یابد و ایجاد مشکل می‌کند. این بانک مرکزی است که می‌تواند به ایجاد ثبات در این خصوص همت ورزد. چگونگی چشم‌انداز و آینده بازار بورس را هم باید دراقدامات بانک مرکزی دید. جواب چشم انداز بورس در دست بانک‌مرکزی است.
رادان گفت: اینکه برخی می‌گویند رویدادهای اخیر بورس محصول برخی موضوعات است و آن را به قمارخانه تشبیه می‌کنند، باید عنوان کرد که این افراد شناخت کاملی از بازار ندارند، شاید موضوع پولشویی یا دستکاری قیمت دربخش خاصی اینگونه موضوعات را در ذهن تداعی سازد اما کلیت بازار بورس از اینگونه حواشی به دور است.

منبع: صبح نو

۱۳۹۹/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...